یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مراسم رونمایی از تابلو عاشورایی مهدی فرخی در اولین روز از هفته ملی کودک در میان جمعی از تصویرگران نوجوان برگزار شد.

رستاخيز زيبايي

به گزارش ایسنا ، آیین رونمایی از تابلو «رستاخیز زیبایی» اثر مهدی فرخی با موضوع شهادت حضرت علی اصغر(ع) و با حضور محمدرضا زمردیان (معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان)، سردار مرتضی طلایی، افسون امینی (مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی)، مرتضی نظری (مدیرکل کانون استان تهران)، سعید غلامی (هنرمند) و جمعی از نوجوانان علاقه‌مند به تصویرسازی بعدازظهر روز شنبه (۱۳ مهر ماه) در نگارخانه شهید محمدطاها اقدامی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد.

در این مراسم بعد از قرائت قرآن دو نوجوان درباره نقاشی عاشورایی صحبت کردند. در ادامه مهدی فرخی در سخنانی اظهار کرد: پیش از این برای بزرگ‌سالان در رابطه با اهل‌بیت کار کرده بودم، ولی همیشه دغدغه خلق اثر در این زمینه برای کودکان داشتم و فکر می‌کنم با «رستاخیز زیبایی» یک مفهوم عظیم را خلق کردم. 

او درباره اینکه چرا به سراغ طاووس در این تصویرسازی رفته است، توضیح داد: روایت‌های بسیاری از عاشورا وجود داشت، اما من می‌خواستم اثری خلق کنم که با روح و روان بچه‌ها ارتباط برقرار کند. بنابراین به نمادها و سمبل‌های عاشورا رسیدم. روایتی که می‌گوید امام حسین(ع) بعد از شهادت حضرت علی اصغر(ع) خونی که از گلوی او می‌آید را به آسمان می‌افشاند، ولی این خون به زمین بازنمی‌گردد و در پشت سر حضرت، طاووسی از نور پدیدار می‌شود. این‌ها تمثیل‌هایی هستند که از آنها در نقاشی «رستاخیز زیبایی» استفاده شده تا برای بچه‌ها قابل فهم‌تر باشد. 

فرخی با اشاره به این‌که در زمان خلق این اثر حال و هوای معنوی داشته، آرزو کرد که «رستاخیز زیبایی» بر بچه‌ها تاثیر بگذارد و یادآور شد: چون تصویرسازی حافظه تصویری بچه‌ها را شکل می‌دهد، نقش مهمی در کسب اطلاعات برای آنها دارد. در تمام دنیا بیشترین سرمایه‌گذاری در دوران کودکی و نوجوانی در زمینه تصویرسازی صورت می‌گیرد. امیدوار هستم این تصویرسازی به معرفی بیشتر فرهنگ عاشورایی به بچه‌ها کمک کند.

فرخی تاکید کرد که اثر «رستاخیز زیبایی» روایت‌گر نیست و با ایجاد مفهوم، ذهن کودک را وادار به تفکر و تامل می‌کند که در نهایت تلاش کودکان برای درک این تصویر منجر به ماندگاری آن در ذهن‌شان می‌شود.

سپس با حضور محمدرضا زمردیان (معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان)، سردار مرتضی طلایی، افسون امینی (مدیرکل آفرینش فرهنگی) و سعید غلامی از تابلوی سه تکه‌ای «رستاخیز زیبایی» در ابعاد ۳۵۰*۱۵۰ سانتی‌متر با تکنیک اکریلیک روی بوم رونمایی شد.

همچنین سعید غلامی، هنرمند مدرس که در آیین رونمایی «رستاخیز زیبایی» حضور داشت درباره این تصویرسازی اظهار کرد: این کار جزو کارهای نگارگری با فرم انتزاعی محسوب می‌شود. بچه‌ها به نقاشی با فرم انتزاعی بیشتر علاقه‌ دارند و این نوع نقاشی برایشان قابل فهم‌تر است. همچنین در این کار از نقش‌های ایرانی و اسلامی خودمان استفاده شده است که از این نظر هم کار بسیار موفق است. چون باید بچه‌ها را با نگاره‌های خودمان آشنا کنیم تا سمت و سو پیدا کنند. 

غلامی توجه به کودکان را مختص یک هفته ندانست و تاکید کرد: ما در کسوت معلم، کودکان را به معنای عام نمی‌بینیم. شاید آنان از نظر جثه از ما کوچک‌تر باشند، ولی از نظر شناخت چیزی از ما کمتر ندارند. حتی شاید بسیار ساده‌تر و روان‌تر از ما بزرگ‌ترها احساس‌شان را بیان کنند. این هفته فقط باعث می‌شود به آنان توجه ویژه‌ای داشته باشیم ولی توجه به کودکان نمی‌تواند مختص یک هفته باشد. چون آن‌ها سرمایه‌های ما هستند.

برنامه‌های هفته ملی کودک در سال ۱۳۹۸ روزهای ۱۳ تا ۱۹ مهر در تهران و سراسر کشور از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با مشارکت سازمان‌ها و نهادهای مختلف برگزار می‌شود.

کد خبر 457800

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha