میترا تیموری-خبرنگار:اگر از کوچه‌پسکوچه‌های تنگ محله‌های علی‌آباد جنوبی، خزانه و شهرک بعثت سراغ پارک جنگلی و بکر محله را بگیرید، یک راست شما را به بوستان‌هایی پردرخت به نام‌های بازیافت، سیلن و ۱۲فروردین هدایت می‌کنند که حدفاصل جنوب نیروگاه بعثت تا بزرگراه آزادگان قرار دارند.

دکل

طول این بوستان‌ها ۳/۵کیلومتر و مساحت کلی آنها بیش از ۴۰هکتار است که سرسبز هستند و می‌توانند ساکنان آپارتمان‌های کوچک و کسالت‌آور را برای ساعاتی شده، گردهم آورند، اما این بوستان‌ها با وجودی که در سال‌های اخیر از حالت جنگلی خارج و برای زیست شهری و استفاده شهروندان آماده شده‌اند، مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. علت نیز کاملاً مشخص است؛ صدای جرقه کابل‌های فشارقوی که از روی این بوستان‌ها عبور می‌کند تا به حاشیه بزرگراه آزادگان برسد و چنان هراسی در دل هر شهروندی می‌اندازند که دوباره هوس بازگشت به این پارک‌ها را در سر نپروراند.
یکی از درخواست‌های مهم و اولویت‌دار ساکنان محله‌های علی‌آباد جنوبی، خزانه و شهرک بعثت از سال‌ها پیش تاکنون جمع‌آوری دکل‌ها و کابل‌های فشارقوی بوده، اما هر شهرداری که به منطقه ۱۶ می‌آمد، به رغم پیگیری‌های فراوان عاجز از جمع‌آوری این دکل‌ها بود، چراکه عزمی در سطح مدیران عالی شهر تهران لازم بود تا کابل‌های فشارقوی را به همراه دکل‌های غول‌آسا به زیر زمین منتقل کند. پروژه عظیمی که فقط در حاشیه پروژه پل طبقاتی صدر اجرا شد و دیگر تکرار نشد.
وعده‌هایی که به اهالی داده شد
مسئولان زیادی به ساکنان این ۳ محله وعده پیگیری این موضوع را دادند، اما اقدامی انجام نشد تا اینکه حدود یکسال پیش در دیدار عمومی نمایندگان شهر تهران با شهروندان منطقه۱۶ که در مسجد فاطمه‌الزهرا(س) محله علی‌آبادجنوبی برگزار شد، این مشکل بار دیگر توسط شهروندان و شورایاران به اطلاع نمایندگان شهر تهران رسید که دستاورد پیگیری‌های انجام شده باعث شد «مصطفی کواکبیان» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مراسم جشن میلاد امام زمان(عج) که با حضور جمع کثیری از شهروندان منطقه به‌خصوص ساکنان محله علی‌آبادجنوبی برگزار شد، قول داد این موضوع را پیگیری کرده و حتی وزیر نیرو را به مجلس دعوت کند.


شورایاری قدرتمند در پیگیری مطالبات مردمی
«محمد آزادی» رابط شورایاری منطقه۱۶ و «حاجی تاروردی» دبیر کارگروه محیط‌زیست و عضو هیئت‌رئیسه شورایاری منطقه و از اعضای شورایاری محله علی‌آباد جنوبی مأمور پیگیری این قول شدند. نتیجه پیگیری‌های یکساله منجر شد تا جلسه‌ای با حضور استاندار و فرماندار تهران، همچنین جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله دکتر کواکبیان، وکیلی، مافی، فرید موسوی، معاونت امور مناطق شهرداری تهران و مدیران ارشد سازمان‌ها و نهادهای دولتی در ساختمان استانداری تهران برگزار شود و دستورهای لازم برای برچیدن دکل‌های فشار قوی از سطح منطقه به مرحله اجرا برسد. به نظر می‌رسد به‌رغم اینکه این پروژه جزء پروژه‌های بزرگ‌مقیاس بوده و بودجه قابل توجه می‌طلبد و با عنایت به مصوبه جلسه روز گذشته در استانداری تهران شاهد زیر خاک رفتن کابل‌های پر سر و صدا و دکل‌های فشارقوی در منطقه علی‌آباد جنوبی، خزانه و شهرک بعثت خواهیم بود.
دستور قاطع استاندار تهران برای اجرای پروژه
«انوشیروان محسنی بندپی» استاندار تهران در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان تهران درخصوص انتقال دکل‌های برق فشارقوی منطقه۱۶ گفت: «این مشکل در قالب کارگروهی به ریاست معاونت عمرانی استانداری تهران و با حضور نمایندگان شهرداری و سایر دستگاه‌های مرتبط این موضوع حل خواهد شد. در حقیقت بار مالی انتقال این دکل‌ها با همکاری وزارت راه و شهرسازی، فرمانداری تهران و برق منطقه‌ای تأمین خواهد شد.»
تشکیل کمیته برای حل مشکل
معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران گفت: «یکی از دستورات جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران بررسی مشکلات مناطق بیست و دوگانه شهر تهران بود. بخشی از این مشکلات هم مربوط به عبور خطوط برق فشار قوی (دکل‌های برق) از برخی محدوده‌های مسکونی در شهر تهران بود که این مشکل در منطقه ۱۶ حادتر از بقیه مناطق است.» 
«شهرام عدالتی» افزود: «در شورای برنامه‌ریزی قرار شد برای بررسی بیشتر و حل این موضوع، کمیته‌ای با محوریت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، شهرداری تهران، شهردار منطقه ۱۶، مدیرکل راه و شهرسازی استان و مدیر شرکت برق منطقه‌ای ایجاد شود که این کمیته تشکیل جلسه داد و تصمیم‌های خوبی در این جلسه گرفته شد.»
وی گفت: «ابتدا مشخص شد که مباحث مشترکی از خدمات زیرساختی برای مناطق ۲۲ گانه تهران ایجاد شود. بنابراین قرار شد موضوع زیرساخت‌ها در قالب طرح جامع و تفصیلی شهر تهران برای همه دستگاه‌ها از منظر پدافندی و خطرات احتمالی بررسی شده و این طرح به سازمان مدیریت استان ارسال شود.»
عدالتی تأکید کرد: «همچنین مقرر شد تا طی یک هفته، دستگاه‌های ذی‌نفع و ذی‌ربط در موضوع انتقال خطوط برق فشارقوی، راه‌حل‌های احتمالی را از منظر اجرایی، مالکیتی، حقوقی و تعیین و تجهیز منابع آن بررسی و مشخص کنند تا اهالی منطقه ۱۶ تهران دیگر شاهد ارتعاشات و مشکلات خطوط برق نباشند.»

کد خبر 457051

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha