دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۷
۰ نفر

مرجان فرهمند - خراسان رضوی- خبرنگار: براساس آیین‌نامه ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری، شهرداری‌ها موظفند به منظور رفع مزاحمت مشاغل و اصناف مزاحم متناسب با وضعیت فعالیت، مکان استقرار و ماهیت شغلی آنها، نسبت به ‌حکم انتقال، جابه‌جایی یا رفع مزاحمت از طریق اصلاح فرایند کار، تغییر فعالیت یا نوسازی اقدام کنند.

افتتاح

در صورت عدم اجرای حکم شهرداری توسط صاحبان مشاغل یا اصناف مذکور، شهرداری موظف است نسبت به تعطیلی آنها مطابق مفاد بند(۲۰) ماده(۵۵) قانون شهرداری اقدام کند. در همین زمینه و به ‌منظور ساماندهی مشاغل مزاحم در مشهد، ۲ مجتمع خدمات خودرویی با اعتبار ۳۶ میلیارد تومان با حضور معاون رئیس‌جمهوری، جمعی از مدیران شهری، مجتمع‌ خدمات خودرویی «سامان خودرو اوج» و مجتمع‌ صنفی «فجر» به ترتیب در خیابان‌های کشاورز و طرحچی شهر مشهد افتتاح شد.

  • پاکیزگی و زیبایی مشهد نسبت به ‌سال‌های گذشته 

به گفته «عیسی کلانتری» معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، مشهد تمیزترین شهر کشور است. وی در آیین افتتاحیه این ۲ پروژه حوزه معاونت خدمات شهری، به ‌حفظ و پاکیزه نگه‌داشتن شهر توسط شهروندان تاکید می‌کند و می‌گوید: در بازدیدهایی که طی چند روز اخیر از مشهد داشته‌ام، به این نتیجه رسیده‌ام که این شهر در زمینه تنظیف و رفت و روب بی‌نظیر است. کلانتری بیان می‌کند: با توجه به این‌که شهر مشهد همیشه میزبان خیل عظیم زائران است اما تمیزی آن بی‌نظیر است. این‌که شهرداری حقوق شهروندی را جزو وظایف خود تلقی کرده، قابل تقدیر است.

وی می‌افزاید: مدیریت شهری در بالابردن فرهنگی محیط زیستی شهروندان و زائران تلاش کند و از طرفی مردم باید بدانند محیط‌زیست مال خودشان و فرزندانشان است. معاون رئیس‌جمهوری با بیان این‌که ما حقوق نسل‌های بعدی را پایمال کرده‌ایم، عنوان می‌کند: محیط ‌زیست امانت نسل‌های بعد است و متاسفانه امانتدار خوبی نیستیم. آلودگی در کلان‌شهرها باقی خواهد ماند، اگر فکری برای رفع آن نشود.

کلانتری در خصوص اقدامات مدیریت شهری مشهد اظهار می‌کند: مدیریت شهری مشهد با اقدامات خود حقوق شهروندی را رعایت کرده و این امر مایه خوشبختی و موضوعی است که با وجود رسیدگی به مردم و مشکلاتشان، حلقه گمشده در کشورمان به ‌شمار می‌رود. وی خاطرنشان می‌کند: متاسفانه خواص جامعه حقوق عامه را از بین برده‌اند. تنفس سالم، هوای سالم، آب سالم و غیره بخشی از حقوق شهروندی است. باید در بالا بردن فرهنگ زیست‌محیطی مردم و زواری که به این کلان‌شهر می‌آیند، اقدام شود. کلانتری می‌گوید: البته خوب است در مطالعات مکان‌یابی دقت بیشتری شود تا مورد استقبال مردم نیز قرار گیرد. احداث چنین واحدهایی در فرمت کوچک‌تر در سطح شهر نیز باید مورد توجه باشد تا موفقیت احداث این مجتمع‌ها تضمین شود.

  • حفظ و نگهداری از محیط‌ زیست شهری

«اگر اتفاقاتی چون ریزگردها، آلودگی هوا و آب و غیره به وجود بیاید، اختصاص میلیاردها تومان نیز جبران‌کننده آن نیست، پس ذره‌ای در این موضوع کوتاه نمی‌آییم. » این بخشی از صحبت‌های «محمدرضا کلایی» شهردار مشهد است. به گفته شهردار مشهد، مهم‌ترین هدف ما زیست‌پذیری شهر مشهد است. وی در این خصوص می‌گوید: از مساله محیط‌زیست خط قرمز است. حفظ محیط‌زیست مشهد موضوعی غیرقابل معامله است. کلایی با بیان این‌که نگاه اقتصادی به پروژه‌های زیست‌محیطی مشهد نداریم، اظهار می‌کند: اگر میلیاردها تومان بدهند تا آینده و زیست‌پذیری مشهد را تضعیف کنیم مخالفت خواهیم کرد.

شهردار مشهد در خصوص حقوق شهروندی و رعایت مسائل زیست‌محیطی بیان می‌کند: در رابطه با موضوع محیط‌زیست و رعایت حقوق مردم، موضوعات را پیگیری خواهم کرد و در این مسیر بسیار جدی هستم. وی از معاون رئیس‌جمهوری می‌خواهد موضوع حفظ محیط‌زیست شهر مشهد را از مدیریت شهری مطالبه کند و ادامه می‌دهد: خود را مورد نقد تمامی عناصر، گروه‌های مردمی، نهادها و عناصر تصمیم‌گیر و ناظر قرار می‌دهیم. نمونه آن کمربند جنوبی است که تلاش می‌کنیم مشکلات زیست‌محیطی آن رفع شود. امیدوارم شما نیز مطالبه‌گر باشید و هرجایی که قدمی را کج گذاشته‌ایم، ذره‌ای کوتاه نیایید.

  • ایجاد ۶۰۰ شغل جدید

«مهدی یعقوبی» معاون خدمات شهری شهردار مشهد در آیین افتتاح و بهره‌برداری از مجتمع ساماندهی مشاغل شهری می‌گوید: امروز ۲ پروژه‌ ۴/۵ هکتاری «فجر» با ۴۵۰ واحد که بیشتر در حوزه خدمات خودرویی فعال است و پروژه‌ ۱۴۶ واحدی خدمات خودرویی «سامان اوج» در ۱/۸ هکتار به بهره‌برداری رسید. وی می‌افزاید: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها، ۶۰۰ شغل ایجاد می‌شود. ۳۶ میلیارد تومان از طریق بخش خصوصی در این ۲ پروژه سرمایه‌گذاری شده که بیش از ۲ میلیارد تومان آن سهم شهرداری در بخشودگی‌هاست.

یعقوبی بیان می‌کند: تاکنون ۱۴۰۰ واحد مشاغل آلاینده و مزاحم طی سال‌های گذشته ساماندهی شده‌اند. ۱۰ مجموعه دیگر مجتمع مشاغل نیز در دست احداث است و براساس برنامه عملیاتی میان‌مدت ۵۰۰ واحد در سال ۹۸ و ۶۰۰ واحد در سال ۹۹ باید ساماندهی شود. وی با اشاره به تدوین آیین‌نامه‌های مربوطه در خصوص ساماندهی این مشاغل بیان می‌کند: به منظور تشویق صاحبان واحدهای صنفی برای حضور در این مجتمع‌ها تسهیلاتی فراهم شد و در اختیار آنان قرار گرفت. این مسئول عنوان می‌کند: حقوق شهرداری که شامل تغییرات کاربری و امتیازات ورود به محدوده است، به صاحبان مشاغل بخشیده می‌شود. همچنین از محل امتیازات شهرداری نیز تسهیلات کم‌بهره بانکی به صاحبان این مشاغل اهدا می‌شود.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد خاطرنشان می‌کند: با افتتاح ۲ مجتمع صنفی «فجر» با ۴۵۰ واحد و مجتمع خدمات خودرویی «سامان خودرو اوج» با ۱۴۰ واحد صنفی، سهم شهرداری در این بین بالغ بر ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در قالب بخشودگی و ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نیز در قالب تسهیلات بانکی اعطا شده است. وی با بیان این‌که ۱۰ مجتمع دیگر با ظرفیتی بالغ بر ۳ هزار و ۸۰۰ واحد نیز در دستور کار است، خاطرنشان می‌کند: مجتمع پرنده‌فروشان و فلزتراشان را با ظرفیت ۲۰۰ واحد تا اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسانیم و ۶۰۰ واحد دیگر را نیز در سال آینده تکمیل خواهیم کرد.

کد خبر 456751

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha