همشهری آنلاین: گرتا تونبرگ، فعال زیست‌محیطی سوئدی در یک سخنرانی پراحساس در نشست سازمان ملل در نیویورک نمایندگان کشورهای حاضر را به کوتاهی در حفاظت از اقلیم متهم کرد. صدراعظم آلمان هم گفت که پیام "بیدارباش" جوانان را شنیده است.

گرتا تونبرگ

به گزارش دویچه وله گرتا تونبرگ، فعال زیست محیطی اهل سوئد، حاضران در نشست اقلیمی نیویورک را به شکستی آشکار در زمینه حفاظت از اقلیم متهم کرد. فعال سوئدی در حالی که احساسات در چهره‌اش آشکار بود، گفت: «انسان‌ها رنج می‌کشند. انسان‌ها می‌میرند. ما در آغاز یک انقراض بزرگیم و همه آنچه که شما در مورد آن می‌توانید حرف بزنید، پول است و افسانه‌ی رشد اقتصادی ابدی. چطور جرأت می‌کنید؟ »

در شبکه‌های اجتماعی این تصویر توجه زیادی را به خود جلب کرده، نگاه گرتا تونبرگ فعال محیط زیست سوئدی به دونالد ترامپ در حاشیه نشست اقلیمی نیویورک. گفته می‌شود که محافظان شرایطی به وجود آوردند که رئیس جمهور آمریکا بدون برخورد با دختر سوئدی بگذرد

او با خشم خطاب به حاضران گفت: «چگونه به خود جرأت می‌دهید، رویاها و کودکی مرا با وعده‌های توخالی‌تان بدزدید؟ » گرتا تونبرگ ادامه داد: «پیام من این است که ما شماها را زیر نظر می‌گیریم. اگر ما را قال بگذارید، هیچ‌گاه شما را نخواهیم بخشید. »

  • صدای جوانان را شنیدیم

هنگامی که نوبت به آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان رسید، هر چند نام گرتا تونبرگ را نبرد، اما سخنرانی‌اش را با این جمله آغاز کرد: «ما بیدارباش جوانان را شنیدیم. »

سخنگوی دولت تلاش کرد جای خالی نام این فعال سوئدی را در سخنرانی مرکل، با پست کردن تصویری از صدراعظم آلمان در حال گفت‌وگو با گرتا تونبرگ پر کند.

صدراعظم آلمان با تأکید بر اینکه "ما فقط یک کره زمین داریم"، مجددا بر تعهد به معاهده اقلیمی پاریس تأکید کرد. مرکل کشورهای صنعتی را عامل اصلی گرمایش جوی و در مقابل کشورهای در حال توسعه را متضرران اصلی این تغییرات دانست. او مبارزه با گرمایش جوی را با نوآوری، تکنولوژی و تأمین بودجه لازم، وظیفه‌ی عاملان اصلی این تغییرات دانست.

صدراعظم آلمان با اشاره به این نکته که آلمان مسئولیت خود را در هر دو سطح ملی و بین‌المللی می‌بیند گفت، آلمان در مقایسه با سال ۲۰۱۴ و اختصاص دو میلیارد یورو برای مبارزه با تغییرات اقلیمی در سطح بین‌المللی، اکنون چهار میلیارد یورو را به این مسئله اختصاص داده است.

به گفته مرکل، آلمان یک درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده است که این یک درصد سهم دو درصدی در انتشار گاز دی اکسید کربن در هوا دارند. او افزود: «اگر همه کشورها همین‌گونه مانند آلمان رفتار کنند، انتشار گازهای گلخانه‌ای در سراسر جهان دوبرابر خواهد شد. » برای جلوگیری از این اتفاق به گفته آنگلا مرکل، دولت آلمان تمام نیروی خود را به کار خواهد گرفت.

مرکل همچنین به معرفی نکات اصلی بسته اقلیمی که روز جمعه گذشته (۲۰ سپتامبر) در آلمان ارائه شد، پرداخت. آلمان می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ در مقایسه با سال ۱۹۹۰ انتشار دی اکسید کربن را تا ۵۵ درصد کاهش دهد. برای رسیدن به این هدف، صدراعظم آلمان اعلام کرد که دولت این کشور ۵۴ میلیارد یورو در حوزه تکنولوژی‌ها و حمل و نقل سازگار با محیط زیست سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

سخنرانی آنگلا مرکل در نشست اقلیمی نیویورک با انتقاد شدید انجمن‌ها و سازمان‌های زیست‌محیطی روبرو شد. مارتین کایزر، مدیر شعبه آلمان "گرین پیس" در واکنش به این سخنان گفت، سخنان مرکل همانند دی اکسید کربن منتشرشده در این پرواز طولانی "زائد و غیرضروری" بود.

  • گوترش: وقت عمل است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هم که پیش‌تر به جنبش به راه افتاده در حمایت از اقلیم با نام "جمعه‌ها برای آینده" اشاره کرده بود، گفت: «این یک نشست آب و هوایی فقط برای حرف زدن نیست، به ا ندازه کافی حرف زده شده. » دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه داد: «با طبیعت نمی‌توان مذاکره کرد. این نشست عمل است نه حرف. » او با اشاره به گفته‌های گرتا تونبرگ، گفت که نسل‌های قدیمی (نسل او) در موضوع حفاظت از اقلیم شکست خورده‌اند.

گوترش با اشاره به ضرورت جلوگیری از گسترش و حمایت از انرژی‌های فسیلی گفت، در سراسر جهان باید از ساخت نیروگاه‌های جدید برای استفاده از سوخت‌های فسیلی جلوگیری کرد. بر پایه گزارش‌های منتشر شده، تنها در آفریقا در حال حاضر برای ساخت ۹۵۰ نیروگاه جدید  برنامه‌ریزی شده یا این نیروگاه‌ها در حال ساخت هستند.

  • رئیس جمهور آمریکا و چند دقیقه وقت برای اقلیم

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هم با حضور چند دقیقه‌ای خود در نشست نیویورک حاضران را غافلگیر کرد. او در میان حاضران نشست و چند دقیقه‌ای به سخنان نارندا مودی، نخست وزیر هند گوش داد و سالن را ترک کرد.

رئیس جمهور آمریکا پیش‌تر تردید خود را نسبت به نقش انسان در تغییرات آب و هوایی ابراز کرده بود. سال ۲۰۱۷ دونالد ترامپ خروج آمریکا از توافق اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۵ را اعلام کرد.

  • کربن خنثی تا سال ۲۰۵۰

دبیرکل سازمان ملل متحد سیاستمداران و نمایندگانی از جهان را به نشست اقلیمی نیویورک دعوت کرده بود تا جامعه جهانی بتواند سرانجام اهدافی مشخص‌تر برای مبارزه با گرمایش کره زمین تعیین کند.

طبق گزارش ویژه هیأت جهانی تغییر اقلیم IPCC، بشر برای پیاده‌سازی معاهده اقلیمی پاریس حداکثر از سال ۲۰۵۰ نباید دیگر کربن‌دی‌اکسیدی زیان‌آور برای جو در هوا منتشر کند تا بخت محدود کردن گرمایش زمین به زیر یک و نیم درجه سانتی‌گراد تا پایان قرن جاری وجود داشته باشد.

۶۶ کشور از ۱۰ منطقه، ۱۰۲ شهر و ۹۳ شرکت چند ملیتی متعهد شده‌اند که تا سال ۲۰۵۰ به شرایط اقلیمی خنثی (کربن صفر) برسند. کربن خنثی به این معنی است که میزان گازهای گلخانه‌ای منتشرشده با میزان گازهای حذف شده از اتمسفر به تعادل برسند. رسیدن به این هدف به کاهش بسیار زیاد گازهای گلخانه‌ای در مقایسه با وضعیت کنونی، نیاز دارد. کاشت جنگل‌های جدید یا توسعه فناوری‌های جذب کربن (مثلا دفن کردن آن زیر خاک) از جمله تدابیری است که کشورهای جهان برای رسیدن به شرایط خنثی باید در آن زمینه‌ها سرمایه‌گذاری و فعالیت کنند.

کد خبر 456194

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha