دبیرکل سازمان در بیست‌وپنجمین کنفرانس تغییرات اقلیمی که در مادرید آغاز شده است، ضمن هشدار نسبت به خطر نابودی اکوسیستم، از دولت‌های جهان خواست که از جنگ با طبیعت دست بردارند و زندگی نسل‌های بعدی را به خطر نیندازند.

گوترش

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی افتتاحیه بیست‌وپنجمین کنفرانس جهانی آب و هوایی در مادرید، دولت‌ها را به سرعت عمل در اجرای اهداف زیست محیطی فراخواند و یادآور شد: اگر سریعا شیوه‌های زیست‌مان را تغییر ندهیم، اصل زندگی را به خطر انداخته‌ایم.

گوترش تاکید کرد که بشر باید بین ابراز امیدواری و حفاظت عملی از اقلیم، یکی را انتخاب کند.

او با اشاره به گرمایش فزاینده و دور از انتظار زمین پرسید که آیا می‌خواهیم به عنوان نسلی در یادها بمانیم که وقتی زمین در حال شعله‌ور شدن بود، چشم‌هایش را بست؟

او گفت: میلیون‌ها نفر در دنیا خواستار تدبیری در این زمینه هستند و ما باید نشان دهیم که عزم خود را برای پایان دادن به جنگ علیه طبیعت جزم کرده‌ایم.

دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز تاسف از اینکه بشریت، آگاهانه اکوسیستم‌ها را با استفاده از سوخت‌های فسیلی نابود می‌کند، متذکر شد: یا باید اعتیاد به زغال سنگ و نفت را ترک کنیم یا همه تلاش‌ها بیهوده خواهند بود.

گوترش در این سخنرانی کشورهایی را مورد خطاب قرار داد که بالاترین میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را دارند و از آنها خواست زود بجنبند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه مرا نومید می‌کند، کندی تغییرات و اقدامات است؛ به خصوص که ما در حال حاضر فناوری‌ها و ابزارهای لازم برای این امر را هم داریم. با وجود همه وعده‌ها، در ۱۰ سال گذشته میانگین گازهای گلخانه‌ای منتشر شده که موجب صدمات اقلیمی می‌شوند، سالی ۱.۵ درصد افزایش داشته است.

سازمان‌های امدادی پیش از شروع کنفرانس اقلیمی سازمان ملل، زنگ خطری را به صدا در آورده و گفته بودند که فجایع آب و هوایی می‌تواند به آوارگی میلیون‌ها نفر و به بهای جان انسان‌ها تمام شود.

برآورد شده که کنفرانس اقلیمی سازمان ملل در مادرید دست کم ۲۹ هزار شرکت‌کننده از ۲۰ کشور جهان داشته باشد. در این کنفرانس علاوه بر وزیران، نخست‌وزیران و روسای جمهور دولت‌های مختلف، گرتا تونبرگ، کنشگر زیست محیطی از سوئد هم حضور خواهد داشت.

این نشست که ریاست آن را وزیر محیط زیست شیلی بر عهده دارد، ۱۲ روز طول می‌کشد. میزبانی شیلی به دلیل ناآرامی‌های اجتماعی در این کشور لغو شد و اسپانیا برگزاری نشست را بر عهده گرفت.

یکی از مهم‌ترین مباحث این نشست، موضوع  کمک به کشورهای در حال توسعه برای مقابله با خسارات ناشی از تغییرات آب و هوایی و نیز تعیین مقررات مشخص برای اجرایی کردن توافق‌نامه پاریس است.

سازمان‌های زیست محیطی اصرار دارند که در مادرید، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و عاملان اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای به اهداف حفاظت از اقلیم متعهد و ملزم شوند.

کد خبر 467425

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha