مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۷
۰ نفر

آرشین برزگر-  قزوین ـ خبرنگار: به جرات می‌توان گفت شهدای قزوین نه تنها در پهنه جغرافیایی وطن که در گستره جهان اسلام نیز بلندآوازه‌اند از این رو سال‌هاست موضوع ساخت موزه شهدا یکی از دغدغه‌های مسئولان فرهنگی استان است تا از این طریق علاوه بر جذابیت‌های بصری و تاریخی، ظرفیت گردشگری معنوی را هم برای این خاک فراهم آورند.  

باغ‌موزه شهدای قزوین در نیمه راه

قزوین ۳ هزار شهید و والامقام و بزرگ دارد که دیدن آثار به جای مانده از آنها معنویت صدچندانی به مقصد گردشگران معنوی این دیار می‌بخشد.  قزوین زادگاه شهیدان ملی و فراملی بزرگی همچون محمدعلی رجایی، سید آزادگان سید علی‌اکبر ابوترابی، سرلشکر خلبان عباس بابایی، سیدالاسرا حسین لشکری، سردار فاتح خیبر رضا حسن‌پور، حر انقلاب طیب حاج رضایی و ۳ هزار شهید و ۷ هزار جانباز سرافراز است. ایثارگرانی که سرمایه‌های بزرگ حماسی و ایستادگی مردم این شهر در برابر تجاوز دشمنان ایران هستند.  در کنار تحقق این مهم تحت عنوان «موزه شهدای قزوین»، بازسازی «خانه‌ شهیدان ابوترابی و بابایی» نیز می‌تواند بر رونق این نوع گردشگری در قزوین بیفزاید.  

  • تملک ۵ هکتار 

مدیرکل سابق بنیاد حفظ و نشر ارزش‌ها و آثار دفاع‌مقدس استان در گفت‌وگو با همشهری در خصوص ضرورت توجه به ساخت باغ‌موزه شهدا در قزوین گفت: فرهنگ دفاع‌مقدس همان فرهنگ عاشورایی است و حفظ این فرهنگ و نهادینه کردن آن بین آحاد مردم باید در صدر برنامه‌های فرهنگی مورد توجه همه دست‌اندرکاران این حوزه قرار بگیرد. مهدی طاهرخانی با اشاره به این‌که ۱۰ هکتار زمین به منظور ساخت این باغ‌موزه در قزوین اختصاص یافته است، بیان کرد: از ۱۰ هکتار منظورشده ۵ هکتار آن تملک شده است.  

وی ادامه داد: موزه دفاع‌مقدس استان در زمینی به وسعت ۵ هکتار و زیربنای ۴ هزار مترمربع در جوار مزار ۸ شهید گمنام در بوستان باراجین ساخته می‌شود تا مکانی برای نگهداری آثار شهدا و رزمندگان باشد.  مدیرکل سابق بنیاد حفظ و نشر ارزش‌ها و آثار دفاع‌مقدس استان با بیان این‌که برای ساخت این پروژه اعتباری بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال در بوستان باراجین اختصاص یافته است، افزود: باغ‌موزه دفاع‌مقدس با همکاری شورای اسلامی شهر، شهرداری، سازمان نظام مهندسی، استانداری، معاون عمرانی استاندار و دیگر مسئولان استانی در قزوین ساخته می‌شود. فاز نخست اجرای این پروژه و کلنگ‌زنی آن در روزهای پایانی هفته دفاع‌مقدس در قزوین کلید می‌خورد.  به گفته طاهرخانی، در باغ‌موزه دفاع‌مقدس آثار و مکتوبات شهدا، رزمندگان و ایثارگران و تجهیزات نظامی باقیمانده از دفاع‌مقدس جمع‌آوری، حفظ و صیانت می‌شود.  

  • عملکرد ضعیف 

مدیرکل بنیاد حفظ آثار نشر ارزش‌ها و دفاع‌مقدس استان معتقد است که مدیریت قزوین در ساخت باغ‌موزه دفاع‌مقدس ضعیف عمل کرده است.  امیر بهنام پیری با اعلام نارضایتی از وضع موجود گفت: در ۲۲ استان کشور موزه دفاع‌مقدس افتتاح شده است، اما در قزوین ساخت موزه دفاع‌مقدس مظلوم واقع شده و پیشرفتی نکرده است.  وی خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم موزه فرهنگی و دفاع‌مقدس با همکاری همه نهادها به بهره‌برداری برسد، زیرا ظرفیت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی استان قزوین بسیار زیاداست.  پیری توضیح داد: بودجه بنیاد حفظ آثار دفاع‌مقدس قزوین تا حدودی از بودجه بنیاد حفظ آثار دفاع‌مقدس کشور تامین می‌شود، اما این میزان کفاف هزینه‌های این سازمان را نمی‌دهد بنابراین استان باید در تامین بودجه بنیاد به ما کمک کند. از مدیران استان گلایه دارم که در خصوص ساخت باغ‌موزه دفاع‌مقدس کار جدی انجام نداده‌اند درصورتی که این طرح یک موضوع کشوری است که جزو مطالبات رهبر معظم انقلاب است.  

  • اختصاص بودجه

مدیرکل بنیاد حفظ آثار دفاع‌مقدس استان قزوین گفت: بودجه تعیین‌شده برای ساخت باغ‌موزه دفاع‌مقدس محقق نشده است و یک میلیارد تومانی که از طریق استانداری واگذار شده است فقط برای فنداسیون هزینه شد.  وی تصریح کرد: شهرداری و شورای اسلامی شهر قزوین به وعده بودجه‌ای خود برای کمک به ساخت این مرکز فرهنگی عمل نکرده‌اند و تا به امروز یک ریال از وعده آنها محقق نشده است.  پیری با اشاره به دیگر مشکلات هزینه‌ای در این مجموعه یادآور شد: سالانه ۵۰ کتاب در استان چاپ می‌شود که بسیاری از آنها در انبار بنیاد دست‌نخورده باقی مانده است. راه‌اندازی کتابخانه دفاع‌مقدس به استفاده از این آثار کمک خواهد کرد.  مدیرکل بنیاد حفظ آثار دفاع‌مقدس استان قزوین ادامه داد: یکی وظایف مهم بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع‌مقدس جلوگیری از تحریف رشادت‌های بزرگمردان تاریخ ایران است تا دشمن نتواند با تضعیف این فرهنگ پیشرفت و دستاوردی در جنگ نرم علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی داشته باشد. راه‌اندازی موزه هنرهای دفاع‌مقدس باید مورد توجه مسئولان استان‌ها باشد، چراکه این مراکز سنگرهای بسیار محکم و قوی در جنگ نرم به شمار می‌روند.  

  • دستگاه‌ها به تعهدات خود عمل کنند

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین در گفت‌وگو با همشهری بر ضرورت راه‌اندازی و اهتمام برای اتمام این پروژه بزرگ فرهنگی تأکید کرد و گفت: قزوین از ظرفیت و امکانات بسیار مناسبی برای ساخت باغ‌موزه دفاع‌مقدس با هدف اشاعه فرهنگ دفاع‌مقدس در جامعه برخوردار است که باید با تعامل و همکاری دستگاه‌های مربوطه از این ظرفیت‌ها استفاده شود. سید حمیده زرآبادی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین رسالت‌های مدیران در جامعه کنونی ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و ابعاد مختلف دفاع‌مقدس برای نسل جوان است به همین سبب باغ‌موزه دفاع‌مقدس در زمینه تحقق این رسالت و وظیفه مهم نقش مهم و اساسی ایفا می‌کند. وی با اشاره به ابعاد مختلف ساخت باغ‌موزه دفاع‌مقدس ادامه داد: از نظر جغرافیایی، مکان بسیار مناسب در وسعتی بیش از ۱۰ هکتار برای ساخت باغ‌موزه دفاع‌مقدس در نظر گرفته شده است که امیدواریم با همکاری و تعامل دستگاه‌های اجرایی هرچه سریع‌تر اقدامات لازم به منظور عملیاتی کردن این پروژه انجام شود و دستگاه‌ها به تعهدات خود در این زمینه جامه عمل بپوشانند.

کد خبر 456070

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha