یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۸:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس‌جمهوری آمریکا بار دیگر تصریح کرد که وی از هم‌پیمانان این کشور در ناتو انتظار مداخله نظامی بیشتری در افغانستان دارد.

خبرگزاری آلمان از واشنگتن گزارش داد، جورج بوش پس از ملاقات با آندرس فوگ راسموسن نخست‌ وزیر دانمارک‌ در تگزاس گفت درخواست مقتضی در این خصوص را در اجلاس سران ناتو در بخارست که اوایل آوریل برگزار می‌شود، مطرح می‌کند.

بوش گفت: ما انتظار داریم که کشورهای حاضر در افغانستان بار بیشتری را به دوش بگیرند. وی با این حال گفت: درک می‌کنم که در برخی از کشورها ملاحظاتی سیاسی در این باره وجود دارد.

دولت آمریکا ماه‌هاست بر این امر پافشاری می‌کند که آلمان و دیگر کشورها سربازان خود را به مناطق ناآرام جنوب افغانستان نیز اعزام کنند. اما این فشارها ناموفق بوده است. دولت آلمان به صورت جدی با این درخواست مخالفت کرده است.

بوش در همین حال از تکرار قول‌هایی که دیگر مسئولان دولت وی درباره بازگشت پیش از موعد شمار بیشتری از نیروهای آمریکا از عراق می‌دهند، خودداری کرد.

وی گفت: تنها معیار من درباره کاهش نظامی در عراق این است که این مساله باید براساس موفقیت‌های حاصل شده صورت گیرد.

یک مسئول دولت آمریکا پیش از این به خبرنگاران گفته بود: انتظار داریم ظرف سال جاری میلادی شمار بیشتری از نظامیان آمریکایی از عراق خارج شوند.

براساس برنامه اعلام شده قرار است حضور نظامی آمریکا در عراق تا پایان ژوئیه به 15 تیپ کاهش یابد که در پی آن شمار نظامیان امریکایی در عراق به 140 هزار نفر کاهش خواهد یافت.

ژنرال دیوید پترائوس فرمانده نظامی امریکا در عراق قرار است دومین گزارش خود را اوایل آوریل به بوش ارائه دهد. انتظار می‌رود وی به بوش توصیه کند که چهار تا شش هفته پس از پایان این مرحله از کاهش حضور نظامی درباره کاهش بیشتر نظامیان مستقر در عراق حضور  تصمیم گیری شود.

محور اصلی گفتگوهای بوش و راسموسن عملیات دشوار ناتو در افغانستان علیه شبه نظامیان در این کشور بود.

کد خبر 45594

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز