شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۹:۳۴
۰ نفر

همشهری امارات: فیلم «موقعیت برتری» فیلمی‌است که در آن و در فضایی فانتزی، ترور رئیس‌جمهور آمریکا به تصویر کشیده می‌شود. فیلمی که داستان آن را 8 نفر از 8 دیدگاه روایت می کنند.

داستانی عجیب با حضور بازیگران معروفی چون فارست ویتاکر، بازیگر برنده اسکار بهترین بازیگر مرد در سال گذشته که به تازگی هم ستاره ای در پیاده روی مشاهیر به او تعلق گرفته، انگیزه خوبی برای دیدن این فیلم است.

هرچند که مطرح کردن داستان یک ترور علیه رییس جمهور آمریکا، جدید نیست و تقریبا به یک داستان کلیشه ای تبدیل شده است.

پس از برگزاری مراسم اسکار و پایان حواشی آن که معمولاً بعد از مراسم هم ادامه پیدا می کند، فیلم های اکران شده در پایان فصل زمستان بازار خاص خود را پیدا می کنند.

این هفته فیلم های جدیدی به نمایش در آمده اند که با فروش های خوبی مواجه شده اند و البته فیلم «پیرمردها سرزمینی ندارند» به لطف بردن اسکار بهترین فیلم، بار دیگر در فهرست پر فروش ها قرار گرفته است.

اما صدر نشین این هفته تا کنون فیلمی به مضمون سیاسی است که با موضوع جذابش توانسته در فاصله کوتاهی از زمان آغاز اکران، عنوان پر فروش ترین فیلم هفت هرا به دست آورده و صدر نشین شود.در فیلم « موقعیت برتری» شاهد روایت هایی از ترور رئیس جمهور آمریکا هستید.

وقتی رئیس جمهور کشته می‌شود

فیلم «موقعیت برتری»  Vantage Point، برخلاف فیلم های پرفروش چند هفته اخیر که در ژانر های تخیلی و اکشن ساخته شده بودند ، داستان درام و سیاسی دارد که البته با نگاهی فانتزی به آن پرداخته شده است.

این فیلم را «پیت تراویس» کارگردانی کرده و «بری لوی» فیلمنامه آن را نوشته است. پیت تراویس پیش از این در تلویزیون کار می کرده و  «موقعیت برتری» اولین تجربه سینمایی اوست.

در این فیلم بازیگرانی چون دنیس کواید، متیو فاکس، فارست ویتاکر، سیگورنی ویور و ویلیام هارت بازی می کنند. این فیلم را کمپانی کلمبیا پیکچرز تهیه کرده و از  22 فوریه 2008 به روی پرده رفته است.

تا به حال فروش این فیلم در 3149 سالن سینما 9/22 میلیون دلار بوده و باعث شده که بالاتر از فیلم هایی چون «وقایع نگاری اسپایدرویک» و «جهنده» قرار بگیرد و به این ترتیب این فیلم کم هزینه که با بودجه ای 40 میلیون دلاری تولید شده، می توان دبه یک سود بالا امیدوار باشد.

داستان «موقعیت برتری» از 8 زاویه روایت می شود. داستان فیلم در باره رئیس جمهور خیالی آمریکا به نام «اشتون» است که برای سخنرانی علیه تروریسم به اسپانیا رفته.همه چیز برای این سخنرانی مهیاست و تمام ماموران اطراف را کنترل کردند و هیچ خطری رئیس جمهور را تهدید نمی کند.

همه چیز به خوبی به پایان می رسد اما رئیس جمهور در یک لحظه مورد اصابت دو گلوله قرار می گیرد و ترور می شود. شهر به هم می ریزد و همه مردم از هر طرف در حال فرار کردن هستند اما دو مامور امنیتی ویژه رئیس جمهور باید از بین مردم و افرادی که در حال فرار کردنن قاتل رو شناسایی کنند.

آنها تصمیم می گیرند تمام مردم رو به نوعی زیر نظر یگیرند و متوجه یشوند قاتل یا قاتلان چه کسانی بودند.در بین  تمام افرادی که در محل سخنرانی حضور داشتند تنها دو دوربین حضور داشته یک دوربین که متعلق به یک مرد توریست امریکایی بوده که برای خاطره سازی و تصویربرداری از سفر رئیس جمهور فیلم برداری می کرده و دوربین دوم هم متعلق به شبکه تلویزیونی بوده که مراسم را به طور مستقیم پخش می کرده. در این دوربین تصاویری وجود داره که پنج شاهد رو نشون میده که یا قاتل رو دیدند یا با اون همدست بودند.

فیلم «موقعیت برتری» که در مکزیکوسیتی و مورلوس مکزیک و کاستیلای اسپانیا فیلمبرداری شده ، در ژانر  درام و مهیج تقسیم بندی شده است و به علت برخی تصاویر خشونت آمیز و صحنه های درام روحی و روانی رتبه PG-13 را دریافت کرده است اما این مسئله نتوانسته باعث کاهش فروش فیلم و توجه مردم به آن شود. در واقع این فیلم از دیدگاه های مختلف جریان ترور رییس جمهور آمریکا را مورد بررسی قرار می دهد.

داستانی عجیب با حضور بازیگران معروفی چون فارست ویتاکر ، بازیگر برنده اسکار بهترین بازیگر مرد در سال گذشته که به تازگی هم ستاره ای درپیاده روی مشاهیر به او تعلق گرفته، انگیزه خوبی برای دیدن این فیلم است.

هرچند که مطرح کردن داستان یک ترور علیه رییس جمهور آمریکا، جدید نیست و تقریبا به یک داستان کلیشه ای تبدیل شده است.

یکی از نکات فیلم تجربه بازیگران آن در فیلم های مشابه است. «فارست ویتاکر» که در فیلم «آخرین پادشاه اسکاتلند» ،فیلمی با داستانی سیاسی و در نقش عیدی امین دیکتاتور اوگاندا ظاهر شده بود.و در این فیلم با چنین فضایی آشنا شده بود. لحظه های از ترور و تدابیر امنیتی شدید برای فظ جان رئیس جمهور.او در«موقعیت برتری» نقش «هاوارد لوئیس» یکی از محافظان رئیس جمهور آمریکا را بازی کرده است.

از طرفی دنیس کواید که در این فیلم در نقش «توماس بارنس»، نقش اصلی فیلم، ظاهر شده، پی شاز این سابقه حضور در فیلمی با موضوع رئیس جمهور آمریکا راد اشته است و در واقع در نقش او بازی کرده است!

این فیلم «رؤیای آمریکایی» نام داشت و پل وایتز آن را در سال 2006 کارگردانی کرده بود.او در این فیلم در کنار هیو گرانت بازی می کرد و نقش «استاتون» رئیس جمهور آمریکا را بازی می کرد که  در آستانه دور دوم انتخابات افسرده و گوشه نشین شده بود و مشاور او در کاج سفید تصمیم می گرفت برای سرحال آوردن رییس جمهور عصبی و البته افزایش محبوبیت، او را  به عنوان داور میهمان مرحله نهایی یک  برنامه تلویزیونی به نام رؤیاهای آمریکایی، بفرستد.

تهیه کنندگان هم از برای پیروزی بر برنامه های تلویزیونی رقیب این مسئله را می پذیرند. اما عده ای که از ماجرا مطلع شده اند می خواهند در این برنامه زنده رییس جمهور آمریکا را به قتل برسانند. داستان فیلم و فضای آن تا حد زیادی شبیه ؟«موقعیت برتری» است و این بار کواید در نقش دیگری ظاهر شده است.

تمشک زرین، گیشه پرفروش

برخلاف فروش بالای فیلم، منتقدان زیاد از فیلم استقبال نکرده اند. بالاترین امتیازی که به این فیلم داده شده 44 از 100 بوده است. یکی از دلایل انتقادهای آنها موضوع اصلی فیلم یعنی روایت ترور از 8 زاویه است که باعث شده فیلم شلوغ شود و تماشاگر را سردرگم کند.
ضمن اینکه فیلمنامه آن هم به عنوان یک فیلمنامه ضعیف مطرح شده است. چنانکه در لحظه هایی که بیننده باید هیجان کافی  داشته باشد کوچکترین هیجانی ندارد.

یکی از نکاتی که بعد از دیدن این فیلم بیننده احتمالا به آن فکر می کند این است که :«خوب من می توانم 100 حالت دیگر برای این قضیه بیاورم !» و البته بعضی از حالت های این ترور به قدری پیش پا افتاده است که تماشاگران در سالنهای سینما را به خنده می اندازد .
در انتقاد های دیگر هم مطرح شده که در فیلمهایی نظیر « موقعیت برتری» بازیگرها معمولا نقش زیادی در روایت فیلم دارند و حتی می توانند فیلم را از بحران خارج کنند اما در موقعیت برتری  بسیاری از این بازیگران نتوانسته اند آن طور که باید و شاید بدرخشند.

به طور مثال فارست ویتاکر یکی از بازیگرانی است که نشان داده است که در بدترین شرایط هم بهترین بازی را ارائه می دهد اما وی در این فیلم با اینکه تمام تلاش خود را کرده اما یکی از قربانیان فیلمنامه شده است . حتی سیگورنی ویور، ستاره سری فیلمهای  بیگانه ، نیز در فیلم کارایی چندانی ندارد .

«موقعیت برتری»  یکی از آن فیل مهایی است که درباره آن صحبت زیاد است . عده ای می گویند که این فیلم می تواند کاندیدای یکی از بدترین فیلمهای سال و تمشک زرین شود و عده ای عقیده ای کاملا متفاوت با این دارند.  اما فعلا گیشه در دست «موقعیت برتری » است!

حاشیه

فکر به تصویر کشیده ترور رئیس جمهور آمریکا جدید نیست و پیش از این فیلم هایی در این باره ساخته شده بود. جدیدترین فیلمی که با این موضوع ساخته شد، فیلم «مرگ یک رئیس جمهور» بود که سال 2006 به نمایش در آمد. یک مستند تخیلی در مورد مرگ رئیس جمهور آمریکا،جورج بوش.

این فیلم را گابریل رنج انگلیسی کارگرانی کرده است. فیلم از تصاویر و ویدئوهای آرشیوی و همچنین جلوه‌های ویژه کامپیوتری برای به تصویر کشیدن ترور جورج بوش استفاده می‌کند و در آن از شیوه مونتاژ «موازی» استفاده بسیار شده است.در طی این فیلم مباحثی مانند نافرمانی مدنی ، تفاوت‌های نژادی و تحدید آزادی‌های شهروندی طرح می‌شود.

در این فیلم جورج بوش در 19 اکتبر 2007 ترور می شود و پس از یک سال و در سال 2008 می بینیم که عده ای مشغول دیدن مستندی در این باره هستند. جورج بوش به دنبال سخنرانی در یک نشست اقتصادی و سخنرانی در هتل شرایتون ، با فعالان ضد جنگ روبرو می‌شود و ترور می‌شود . در ابتدا به نظر می‌رسد که یک مرد سوری تبار به نام «جمال ابو ذکیر» ، بوش را ترور کرده باشد.

متعاقب ترور بوش ، دیک چنی رئیس جمهور می‌شود و همانطور که از او انتظار می‌رود ارتباطات این سوری را با القاعده مطرح می‌کند و به دستور او «اف‌بی‌آی» ، سخت گیری‌های امنیتی بیشتری انجام می‌دهد، سخت‌گیری‌های که آزادی‌های شهروندان را محدود می کند.

او همچنین جنگ با سوریه را در نظر دارد و دستور می‌دهد چند ناو هواپیمابر به سوی سوریه حرکت کنند.

تحقیقات بعدی این موضوع را مطرح می‌کند که قاتل اصلی بوش یک سرباز قدیمی شرکت‌کننده در جنگ اول خلیج فارس در سال 1991 است که پسرش را در عراق در حال انجام وظیفه از دست داده و بوش را در مورد کشته شدن، مقصر می‌دانسته است.

یک یاداشت خودکشی از قاتل اصلی جورج بوش پیدا می‌شود ، اما سازمان‌های امنیتی آمریکا آن را پنهان می‌کنند.

کد خبر 45548

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز