همشهری آنلاین: نت اسکیپ دیگر پشتیبانی فنی نخواهد شد؛ این یعنی تیر خلاص به خاطرات آن‌هایی که روزگاری با این مرورگر از دروازه‌های اینترنت عبور می‌کردند.

به گزارش بی‌بی‌سی شرکت ای او ال صاحب کنونی نت اسکیپ نویگیتر اعلام کرده است که از اول مارس سال 2008 دیگر این برنامه را پشتیبانی نخواهد کرد و این به معنای از رده خارج شدن این برنامه است.

خداحافظی با این برنامه واقعه بسیار مهمی در تاریخ کوتاه دنیای وب به شمار می‌رود چون در اواسط دهه 90 میلادی که اینترنت تازه به صورت تجاری صاحب جایگاه در جهان شده بود بیش از 90 درصد کاربران از طریق نت اسکیپ نویگیتر از دروازه‌های دنیای مجازی تازه متولد شده می‌شدند.

البته خداحافظی دنیای وب با محبوب‌ترین پنچره ورودی‌اش در سال‌های اولیه چندان هم عجیب و دور از انتظار به نظر نمی‌رسید. نت اسکیپ نویگیتر در سال‌های اخیر عملا قافیه را به مرورگرهای اینترنتی پرقدرتی همچون اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس باخته بود و تنها 0.6 درصد کاربران اینترنتی را به درون دنیای اینترنت راهنمایی می‌کرد.

ای او ال از کاربران اندک نت اسکیپ نویگیتر خواسته است مرورگرهای خود را یا به فایرفاکس و یا فلاک ارتقا دهند چون این دو هم از فن‌آوری‌های مشابهی که در نت اسکیپ نویگیتر استفاده می‌شد بهره می‌برند.

اولین پنجره رو به سوی اینترنت
نت اسکیپ توسط ماک اندرسون که خود یکی از چندین طراح موزاییک – اولین مرورگر اینترنتی محبوب دنیا- بود تولید شد.  او در شرکت خود اولین ویرایش از نت اسکیپ نویگیتر را در سال 1994 تولید و عرضه کرد. نقش این مرورگر در گسترش استفاده تجاری از اینترنت بسیار مهم بود.

این مرورگر اینترنت را از سیطره صفر ها و یک‌های بیشمار خارج کرد و با  ترزیق گرافیک به این فضای خشک و بی‌روح مردم عادی را وارد فضای بی‌کران کمتر شناخته شده اینترنت کرد. نت اسکیپ نویگیتر در روزهای اوجش چنان بر دروازه‌های دنیای مجازی سیطره انداخته بود که بیشتر کاربران، اینترنت و نت اسکیپ نویگیتر را یکی می‌دانستند.

نت اسکیپ نویگیتر علاوه بر این‌ها راهگشای دیگر شرکت‌های رایانه‌ای هم برای تولید مرورگرهای اینترنتی به شمار می‌رود. مایکروسافت با الگوبرداری از این برنامه اینترنت اکسپلورر خود را به بازار عرضه کرد؛ برنامه‌ای که در حال حاضر 80 درصد بازار دنیا را در اختیار دارد.

این رفتار مایکروسافت در آن زمان دعواهای حقوقی بی‌شماری به همراه داشت اما نتیجه در پایان این شد که نت اسکیپ نویگیتر کم کم جایگاه خود را در دنیای اینترنت از دست داد و دروازه‌های اینترنت را به رقیبانی همچون اینترنت اکسپلورر و فایر فاکس واگذار کرد.

نت اسکیپ با وجود تلاش‌های صاحبان تازه‌اش در ای او ال برای به دست آوردن دوباره جایگاهش در اینترنت نتوانست نظر کاربران تازه وارد دنیای دیگر جا افتاده اینترنت را به خود جلب کند. واین گونه بود که نگاه‌بان دروازه‌های ورودی سال‌های نه چندان دور دنیای جدید، دروازه‌ها را برای همیشه ترک گفت.

کد خبر 45527

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز