سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲
۰ نفر

مریم باقرپور ـ خبرنگار: این درست که در پهنه غرب، با همه وسعت و جمعیتش، کمتر از تعداد انگشتان یک دست «سینما» وجود دارد، اما دلیل نمی‌شود ذائقه سینمایی هم کم باشد.

باقرپور

در همین پهنه به‌ویژه در مناطق ۵ و ۲۲ و محله‌هایی مانند شهرک اکباتان و دهکده‌المپیک، افرادی مستقیم یا غیرمستقیم با هنر هفتم در ارتباط یا علاقه‌مند سینما هستند و اخبار آن را پیگیری می‌کنند. البته بیشتر هنرمندان عرصه سینما براین‌باورند که سالن‌های نمایش مانند گذشته، دیگر آن شور و هیجان را ندارد. یعنی دیگر از آن صف‌های طولانی دهه ۶۰ و ۷۰ مقابل سینماها خبری نیست و یا کجا هستند فیلم‌های ارزشمندی چون «هامون»، «گل‌های داودی»، «پرنده کوچک خوشبختی»، «اجاره نشین‌ها»، «جنگ نفت‌کش‌ها»، «مهاجر»، «آژانس شیشه‌ای» و از این دست فیلم‌ها که تماشاگر را تا پایان فیلم، به صندلی سینما می‌چسباند و حتی راهروهای سینماها را مملو از تماشاگر حرفه‌ای و آماتور می‌کرد که نشسته یا ایستاده فیلم می‌دیدند.

در حقیقت آیا سینمای این روزهای ما، نسبت به دهه ۶۰ و ۷۰، پیشرفت کرده یا پس رفته است؟ احتمالاً جواب سکانداران فعلی سینمای کشور، پیشرفت هنر هفتم از نظر کمی است، اما برخی از منتقدان، اوضاع فعلی سینما را خوب نمی‌دانند و دلیل آن را توجه بیشتر سازندگان و حتی کارگردانان به گیشه می‌دانند تا ساخت آثار فاخر. چراکه برخی فیلم‌های بی‌کیفیت توانسته‌اند از همین بازار سینما درآمدی میلیاردی داشته باشند.

برخی دیگر از منتقدان هم تولید بیش از حد محصولات سینمایی و اعطای مجوز از سوی معاونت سینمایی را سبب بی‌کیفیت شدن سینمای ایران در اواخر دهه ۸۰ و یکی، ۲ سال گذشته ارزیابی کرده‌اند و باور دارند وجود تولیدات زیاد، کمبود سرانه سینما در کشور و همچنین گرانی قیمت سینما نسبت به خرید محصولات سینمای خانگی، فرهنگ رفتن به سینما را در بین مردم کاهش داده و ذائقه آنها را به برخی از محصولات بی‌کیفیت سینمای خانگی سوق می‌دهد.

در هر حال به نظر می‌رسد هنر هفتم ما نیاز به حمایت دارد. این حمایت نه تنها از سوی سکانداران سینما، بلکه می‌تواند از جانب سازندگان سالن‌های نمایش نیز باشد. چراکه در منطقه ما مکان‌های بسیاری مانند برج «آزادی»، فرهنگسراها و مراکز فرهنگی و دینی زیادی وجود دارد که سالن‌های نمایشی مناسبی دارند و با کمی تغییر در آنها می‌توان حداقل گروهی از جوانان و نوجوانان را برای تماشای فیلم‌ها تشویق کرد و در این میان حتی می‌توان از نظرهای چهره‌های شناخته شده هنری و فعال منطقه بهره‌برد، نه اینکه همان سالن‌هایی را هم که داریم مانند سینما «ققنوس» با یک دهه قدمت، به بهانه بازسازی تعطیل کرد تا شهروندان منطقه۲۱ از داشتن تنها سینمای محله‌شان هم محروم شوند.

کد خبر 455093

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha