مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۹
۰ نفر

محمود مولایی _‌خبرنگار: هر کوچه و گذر شهر تهران نام بسیاری از شهدای ۸سال دفاع‌مقدس را دارد. هر کوچه نام شهیدی‌ است و نام اغلب کوچه‌ها و معابر پایتخت به نام این شهیدان مزین شده؛

شهر

نام‌هایی که رشادت رزمنده‌ها را به یاد می‌آورد، اما در هفته‌های اخیر برخی خبرها درباره حذف نام «شهید» از روی تابلوهای معابر شهر واکنش شهرداری تهران را در پی داشت. شهرداری تهران از شهروندان خواست هرگونه مغایرت در درج عنوان مقدس «شهید» در تابلوهای نامگذاری معابر سطح شهر را اطلاع دهند. غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در این رابطه به همشهری می‌گوید:

«تابلوهای پرچمی که هدایتگر هستند، در برخی معابر با نام اختصار نوشته می‌شوند تا رانندگان بتوانند حین تردد، معبر مورد نظر خود را پیدا کنند. در منطقه۱ حدود ۵۰۰معبر وجود دارد که جمعا بر ۳ تا ۴تابلوی پرچمی نه‌ تابلوهای دیوارکوب کلمه شهید درج نشده بود، اما دقت داشته باشید که این تابلوها توسط شرکتی که حالا دیگر با شهرداری قرارداد ندارد، تولید شده است. در واقع مربوط به سالیان پیش است که در آن زمان نظارت کافی در مورد اینکه کلمه شهید درج شده، انجام نگرفته است. » 

در دوره جدید شهرداری و شورای پنجم شهر تهران که حساسیت بسیاری روی نامگذاری معابر شهر تهران داشتند و فعالیت‌هایی هم در زمینه نامگذاری معابر صورت گرفته، ناگهان حذف عبارت شهید از نام برخی معابر مطرح شده است. محمدی اشاره می‌کند پیش از اینکه اخبار این‌چنینی مطرح شود، به منطقه۱ اعلام شده که نسبت به اصلاح تابلوها اقدام کنند. رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران تأکید می‌کند: «در ۲۰مردادماه به شهرداری منطقه۱ اعلام کردیم که نسبت به اصلاح تابلوهای معابر مذکور اقدام کنند و آنها نیز ظرف مدت ۲۴ساعت این تابلوها را نه‌تنها اصلاح کردند، بلکه کل معابر منطقه را نیز مورد پایش قرار دادند تا مبادا کلمه «شهید» سهوا درج نشده باشد. » 

در این هنگام به دستور شهردار تهران، نامه‌ای به مناطق ۲۲گانه ابلاغ شد که براساس آن تمامی معابر سطح مناطق به‌صورت مویرگی و بادقت پایش شود تا درصورت مشاهده هرگونه مغایرت، نسبت به اصلاح آن اقدام شود. محمدی عنوان می‌کند: «این امر سبب شد بسیاری از تابلوهایی که حتی مشکلی نداشتند اما به مرور زمان فرسوده شده بودند نیز مجددا اصلاح شود و فرصتی شد تا تابلوهای جدید در سطح شهر نصب شود. » 

  • حاشیه سیاسی

رسانه‌ای‌شدن حذف نام شهید از روی برخی ‌معابر، حاشیه‌ساز شده است. محمدی با بیان اینکه این حاشیه‌سازی‌ها سیاسی است و ادامه می‌دهد: «متأسفانه نام مقدس شهیدان به محلی برای سوء‌استفاده سیاسی تبدیل شده است. برخی‌ها می‌خواهند با تکیه بر جریانات سیاسی اینگونه وانمود کنند که نامگذاری معابر به نام شهدا برای شهرداری اهمیتی ندارد و چشمانشان را بر اقدامات مذهبی شهرداری می‌بندند و این در حالی است که شهرداری در مراسم اربعین، تاسوعا و عاشورا، نمازجمعه، عید فطر و قربان و... اقدامات مؤثری انجام داده و در همه مناطق کنگره شهدا را نیز برگزار کرده است. » او تأکید می‌کند:

«تعجب می‌کنم که با وجود ارائه این حجم خدمات مذهبی برخی‌ عملکرد شهرداری را زیر سؤال می‌برند و برخی، ‌ با شانتاژ سیاسی و تحریف ماجرا سعی دارند که شهرداری تهران را به حاشیه بکشانند و این در حالی است که شهردار تهران خود رزمنده بوده و سالیان متمادی در جبهه‌های دفاع‌مقدس خدمت می‌کرده و بسیاری از مدیران شهرداری نیز سابقه حضور در جبهه‌های حق علیه باطل را دارند اما برخی‌ می‌خواهند در یک حرکت سیاسی از این جریان سوء‌استفاده کنند. » 

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران با بیان اینکه اتفاق سهوی عدم‌ثبت کلمه «شهید» در چند تابلوی شهری متأسفانه سیاسی شده و به مستمسکی برای برخی افراد تبدیل شده است، یادآور شد: «متأسفانه در هفته قبل شاهد شهیدسازی برخی افراد بودیم؛ به‌گونه‌ای که کلیپی منتشر شد مبنی بر اینکه یک نفر با برچسب نسبت به ثبت کلمه «شهید» در تابلوی خیابان نمازی و معزی در منطقه۱۲ اقدام می‌کند و این در حالی بود که طبق استعلامی که از بنیاد شهید دریافت کردیم، متوجه شدیم که این دو نفر شهید نبودند و عده‌ای به‌صورت خودجوش کلمه «شهید» را به تابلوی معبر نمازی و معزی اضافه کردند. »

او با بیان اینکه شهرداری تهران از مردم درخواست کرده که هرگونه مغایرت را اعلام کنند، می‌گوید: «بسیج منطقه‌۱۶ از سرعت عمل شهرداری در این زمینه تشکر کرده و شهرداری تهران بدون توجه به اقدامات و شانتاژهای خبری به راه خود ادامه خواهد داد و جای تعجب دارد که با وجود اطلاعیه‌های مکرر همچنان بعضی‌ها تلاش می‌کنند که مسیر را وارونه جلوه دهند و قاعدتا شهرداری نسبت به این عملکردها معترض است و از مسیرهای حقوقی موضوع را پیگیری می‌کند. مردم حق دارند شهرداری را نقد کرده و به ما تذکر دهند، اما ما نمی‌توانیم در مقابل فضاسازی‌ها و تهمت‌های برخی افراد که به اعتماد مردم و اعتبار شهرداری لطمه می‌زنند، سکوت کنیم. » 

کد خبر 455072

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha