مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۷
۰ نفر

باران پورکاظم -  قزوین ـ خبرنگار : صنعت، معدن و تجارت اصلی‌ترین موتورهای محرک توسعه اقتصادی استان به حساب می‌آیند. این روزها که وضعیت در همه صنایع و معادن کشور به صورت کج‌دار و مریض در حال گذر است، به نظر می‌رسد این بخش نیازمند گام‌هایی محکم‌ و بدون شعار است.

گام‌های سریع رونق تولید در قزوین

از آنجا که مقام معظم رهبری سال ۹۸ را سال رونق تولید نامید، زنگ توجه به تولید داخل به صدا درآمد و کشتی صنایع، معادن و تجارت کشور و به فراخور آن استان با جدیت بیشتری به حرکت درآمد. اجرای دقیق و بی‌کم و کاست قانون رفع موانع تولید و حتی در برخی موارد اصلاح آن می‌تواند به رونق تولید کمک بسزایی کند. همچنین به گفته فعالان این عرصه، کاهش دخالت بخش‌های دولتی در صنعت، اصلاح قانون خصوصی‌سازی، اعطای واحدهای بحرانی به مدیران لایق بخش خصوصی و پرهیز از رانت در اجرای خصوصی‌سازی از دیگر اقداماتی است که می‌تواند به بهبود وضعیت تولید و رونق آن یاری برساند و صنایع استان را احیا کند.  

  •  جلوگیری از رکود بیشتر

معاون برنامه‌ریزی و جذب سرمایه‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین نیز درباره سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص تحقق شعار سال ۹۸ گفت: ۷ برنامه با ۷۳۳ سرفصل مهم و اساسی در خصوص صنایع در کل کشور به سازمان‌های تابعه ابلاغ شده است. هریک از این سرفصل‌ها شامل اقدامات و برنامه‌های جامع و کاملی برای رونق تولید در سال ۹۸ است.  

کامران لشگری بیان کرد: از مهم‌ترین برنامه‌هایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تحقق شعار سال ۹۸ در دست اقدام دارد می‌توان به برنامه‌ریزی برای جلوگیری از رکود بیشتر، استفاده حداکثری از به‌کارگیری ظرفیت‌های خالی موجود و ایجاد ظرفیت تولیدی جدید اشاره کرد.  وی ادامه داد: ۷ برنامه اصلی ابلاغی به استان‌ها شامل تمرکز بر رونق تولید، توسعه همکاری‌های بین‌المللی با رویکرد دیپلماسی اقتصادی، توسعه صنایع هایتک و دانش‌بنیان، توسعه صادرات غیرنفتی، رفع موانع تولید، نگاه ویژه به معادن و ظرفیت‌های آن و توجه به مسئولیت‌های اجتماعی صنعت در مسیر ارتقای جایگاه وزارتخانه است.  

  • اصلاح قوانین و مقررات

معاون برنامه‌ریزی و جذب سرمایه‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: از سوی دیگر بر مبنای نیازهای استان، برنامه‌های ویژه‌ای نیز در دستور کار ما قرار دارد که با هدف بهبود فضای کسب‌وکار مرتبط با صنعت، معدن و تجارت انجام خواهد گرفت. اصلاح فرایندها و دستورالعمل‌ها برای صدور مجوز، اصلاح قوانین و مقررات رفع موانع تولید برای شفاف‌سازی و ایجاد بستری آزاد برای دسترسی به اطلاعات و ارتقای سلامت اداری یکی از چندین سرفصل برنامه‌ریزی‌شده مختص استان برای بهبود وضعیت کسب‌وکار است.  

لشگری افزود: تسریع در ارتقای بهره‌وری عوامل تولید، بازسازی و نوسازی صنایع و صنوف تولیدی، اجرای برنامه ارتقای کیفیت محصولات تولیدی و برنامه توانمندسازی مدیران نیز در دستور کار قرار دارد.  وی خاطرنشان کرد: حمایت از ساخت داخل و ظرفیت‌های خالی تولیدی با هدف رونق تولید، احیای صنعت نساجی و پوشاک و لوازم خانگی در استان و همچنین توسعه خوشه‌های صنعتی یکی دیگر از سرفصل‌های برنامه‌ریزی‌شده برای سال جاری است.

توسعه فناوری‌های دانش‌بنیان، تقویت وضعیت ارتباط صنعت و دانشگاه‌ها، ایجاد نظام ارزش‌گذاری اختراعات و نوآوری‌ها و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان از دیگر برنامه‌های این سازمان در سال رونق تولید است.  این مقام مسئول توضیح داد: ساماندهی لجستیک و اصلاح نظام توزیع، سازماندهی ابزارهای نوین توزیع، توسعه فروشگاه‌ها و بازارهای الکترونیکی برجسته تجاری، توسعه صادرات غیرنفتی، افزایش حجم و تنوع محصولات صادراتی، توانمندسازی بنگاه‌های اقتصادی خرد، متوسط و بزرگ و توسعه حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی در کشورهای هدف به عنوان سرفصل‌های اساسی و مهم در سال جاری پیگیری می‌شود و با هدف تحقق شعار سال اجرا خواهد شد.

  • توسعه شهرک‌های صنعتی

معاون برنامه‌ریزی و جذب سرمایه‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: توسعه معادن و صنایع معدنی، اجرای نقشه راه معدن و صنایع معدنی، اجرای پروژه توسعه فعالیت‌های اکتشافی، توسعه معادن مقیاس کوچک، تامین صنایع و توسعه سرمایه‌گذاری، افزایش سرمایه صندوق‌های حمایتی، بسترسازی و حمایت از راه‌اندازی هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری نیز جزو سرفصل‌هایی است که طی سال ۹۸ برای تحقق آنها گام خواهیم برداشت.  

وی یادآور شد: علاوه بر سرفصل‌های اشاره‌شده با توجه به بررسی‌های صورت‌گرفته متناسب با ظرفیت‌های داخل استان تصمیم بر آن شد تا زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی را توسعه دهیم و همچنین از ظرفیت‌های کارگروه رفع موانع تولید و کارگروه توسعه صادرات بهره کافی را ببریم تا بتوانیم برای رونق تولید گام‌های موثر و ویژه‌ای برداریم.  

  • امید بازگشت به رونق

تعطیلی‌های گاه و بی‌گاه واحدهای تولیدی طی سال‌های اخیر، تعدیل نیروی واحدهایی که نام‌آشنا بودند و روزگاری گوی سبقت تولید را از قبای خود ربوده بودند، اخبار ناگواری است که طی چند سال اخیر آنقدر به گوش مخاطب رسیده است که گویی دیگر هیچ شنونده و خواننده‌ای از شنیدن تعدیل نیرو متعجب نمی‌شود، اما نامگذاری سال ۹۸ به رونق تولید گوش‌های همگان را تیز کرد که آیا در آینده‌ای که چندان هم دور نیست می‌توان به رونق تولیدی که گمشده پازل توسعه صنعتی است امید داشت یا خیر؟

یک کارشناس صنعتی با اشاره به نامگذاری سال ۹۸ به نام رونق تولید گفت: رونق تولید درست همان تکه گمشده پازل صنعت است که سال‌هاست از آن غفلت شده و گویا هرچه طی سالیان گذشته تاکنون تلاش کرده‌ایم نتوانسته‌ایم این مهم را محقق کنیم.  محمد شیرازی تصریح کرد: توسعه صنایع، معادن و تجارت در اندازه خرد، متوسط و کلان از نیازهایی است که طی سالیان گذشته نادیده گرفته شده است. به نظر می‌رسد شعار امسال یادآور این است که باید برای تحقق این امر مهم گام برداشت.  وی ادامه داد: واحدهایی که به دلایل متعددی از جمله سوءمدیریت به ورطه نابودی کشیده شده‌اند یا صنایع بزرگی که به دست فراموشی سپرده شده‌اند با تحقق شعار امسال می‌توانند به رشد و بالندگی سابق برگردند.  

  • همدلی مردم و مسئولان

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش بی‌بدیل تولید در توسعه اقتصاد گفت: پویایی اقتصاد کشور و رفع بسیاری از مشکلات اقصادی در گرو رونق تولید است. رفع نیازهای معیشتی مردم نیز مستقیما به توسعه تولید داخل بستگی دارد و این نامگذاری از سوی مقام معظم رهبری بر اهمیت موضوع صحه می‌گذارد.

داود محمدی خاطرنشان کرد: تحقق شعار سال ۹۸ نیازمند گام‌های همسو و همدلانه مردم و مسئولان با یکدیگر است و در سایه این تلاش و همکاری است که می‌توان به آینده رونق تولید و رشد اقتصاد امیدوار بود.  نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قزوین قطب دانشگاهی، صنعتی و کشاورزی است و در هر ۳ حوزه ظرفیت عظیمی دارد. اگر این ظرفیت‌ها به هم متصل شود، کار بزرگی می‌توانیم انجام دهیم.

کد خبر 454942

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha