مجید جباری:  وزش باد سرد برای عشایر به‌معنای آغاز سفر است؛ سفری سخت و طولانی که زندگی در آن جریان دارد. این روزها عشایر به حکم طبیعت، مجبور به کوچ اجباری هستند.

نقشه کوچ عشایر تهران در ایل راه‌ ها

حالا مردان و زنان عشایر کم‌کم بار و بنه و اسباب زندگی خود را جمع‌وجور می‌کنند تا پیش از گرفتارشدن در سرما و باران‌های پاییزی، به قشلاق برسند.بیش از ۱۹۰۰خانوار عشایر و ایلات استان تهران هم در این روزها و در آستانه شروع فصل سرما، پس از ۱۰۰روز حضور در مراتع و مناطق کوهستانی، کوچ پاییزه خود را به سمت مناطق جنوبی استان شروع کرده‌اند. هرساله در آستانه فصل پاییز، کوچ عشایری استان تهران شامل خانوارهای عشایری خود استان تهران به‌همراه خانوارهای عشایری مهمان در این استان از مناطق سردسیر به سمت مناطق گرمسیر استان آغاز می‌شود. دیدن سفرهای دور و دراز کوچ‌نشینان خالی از لطف نیست؛ آن هم در مناطقی از پایتخت. شهروندان و علاقه‌مندان به زندگی و فرهنگ عشایر این روزها و در آغاز کوچ عشایر استان، در چندین منطقه می‌توانند به دیدن عشایر بروند و ضمن آشنایی با آنها، زندگی و فرهنگشان، از فروشگاه‌های سیار محصولات تولیدشده توسط آنان دیدن کنند. در گزارش پیش‌رو، ضمن ارائه آمار و اطلاعات مربوط به عشایر استان تهران، مسیرهای ۱۰گانه ایلات کوچ‌نشین هم آمده است. برخی ‌مناطق اطراف تهران مانند، گرمسار، پاکدشت، شهرری، ملارد و شهریار ازجمله محل‌هایی هستند که عشایر استان به آنجا عزیمت می‌کنند. توصیه ما به شرق‌نشینان پایتخت این است که این روزها دره مشا در نزدیکی دماوند و رودهن را از دست ندهند. ساکنان غرب تهران هم می‌توانند به اطراف ملاردکرج بروند و کوچ‌نشینان پایتخت را از نزدیک ببینند.

  • هاتف ممیزی، مدیر امور عشایر استان تهران:

عشایر استان تهران در آستانه شروع فصل سرما کوچ پاییزه خود را به سمت مناطق جنوبی استان شروع کردند. این عشایر همراه عشایر استان‌های قم، مرکزی و سمنان حدود ۱۰۰روز از سال را در مناطق سردسیر شهرستان‌های شمیرانات، فیروزکوه و دماوند در شمال این استان مشغول زندگی و تولید محصولات لبنی و دامی بودند. کوچ پاییزه عشایر استان به‌مدت ۲‌ماه ادامه خواهد داشت و استقرار آنان در نیمه آبان‌ماه به‌طور کامل در مناطق گرمسیری استان پایان می‌یابد. بیش از ۱۹۰۰ خانوار عشایری استان تهران به‌همراه ۶۰۰خانوار عشایر مهمان از استان‌های سمنان، قم و مرکزی اکنون به مناطق میان‌بند و قشلاقی جنوب استان در حال عزیمت هستند. در سال‌جاری به عشایر کوچنده در مناطق ییلاقی خدماتی نظیر آبرسانی سیار، توزیع سیلندر گاز، آرد و مرمت ایل‌راه‌های عشایری ارائه و هماهنگی‌های لازم نیز در بخش‌های بهداشت و درمان، راه و شهرسازی، منابع طبیعی، محیط‌زیست و فرمانداری‌ها انجام شد. همچنین استقرار سامانه‌های استفاده از انرژی خورشیدی در تامین روشنایی و حمام‌های خورشیدی نیز در مناطق ییلاقی اجرا شد. مرمت و بازسازی منابع تامین آب آشامیدنی عشایر در مناطق ییلاقی، واکسیناسیون دام عشایر، فعال‌سازی شبکه تلفن همراه و راه‌اندازی فروشگاه سیار این قشر از دیگر خدماتی است که در مناطق ییلاقی استان انجام شد.

کد خبر 454918

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha