همشهری آنلاین: مدیر کل دفتر مطالعات سازمان امور عشایر کشور گفت: حدود ۱۰۰ سال قبل ۳۰ درصد جمعیت از جامعه عشایر بودند که نشان می‌دهد امروز ۳۰ درصد جمعیت کشور رگ و ریشه عشایری دارند.

عشاير

به گزارش ایرنا، مهدی میزبان در جلسه شورای عشایر استان فارس در شیراز افزود: امروز یک و ۶ دهم درصد جمعیت کشور یعنی یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جامعه عشایر هستند این جمعیت در ۵۹ درصد مساحت کشور دارای قلمرو هستند و ضرورت دارد که در برنامه های مطالعات آمایش توجه لازم به آنها شود.

وی اظهار داشت: از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون عشایر همواره مورد حمایت حاکمیت و نظام بوده‌اند اما به نظر می‌رسد که در برنامه های اجرایی آنگونه که باید دیده نشده‌اند. میزبان اضافه کرد: امروز خدمات دولت تدبیر و امید به عشایر جامعه عشایر را در کشور پایدار نگاه داشته است.

وی گفت: عشایر حافظان، حاملان و میراث داران فرهنگ و ارزش‌های ایران اسلامی هستند و هر چادر عشایر یک کارگاه تولیدی و در مناطقی نیز یک پاسگاه انتظامی برای حفظ امنیت بوده است. مدیر کل دفتر مطالعات سازمان امور عشایر کشور گفت: تداوم زندگی عشایر در خشکسالی‌ها و شرایط سخت نشان از انطباق بالای آنها با بحران‌های مختلف است. وی جمعیت باسواد عشایر کشور بر اساس اولین سرشماری عشایری در سال ۱۳۶۶ را ۲۷ درصد ذکر کرد و گفت: این تعداد در سرشماری عشایری سال ۱۳۸۸ به افزون بر ۶۵ درصد رسید که مرهون تلاش‌ها و کوشش‌های مرحوم بهمن بیگی بنیانگذار آموزش عشایری کشور است.

او گفت: امروز در کشور بیش از ۱۵۰ مدرسه عشایری یک دانش آموزی داریم که این یک پیشرفت خوب محسوب می‌شود. همچنین مدیر کل امور عشایر استان فارس گفت: افزون بر ۴۹ میلیارد تومان در ماه های منتهی به پایان سال ۹۵ و سال ۹۶ صرف تثبیت و پایداری اشتغال عشایر استان شد. روح الله بهرامی افزود: این تسهیلات به شکل کم بهره و توسط بانک کشاورزی در سراسر استان توزیع شد.

وی ادامه داد:همچنین در سال ۹۶ از سوی دستگاه های اجرایی استان خدمات مختلف به ارزش بیش از ۱۵ میلیارد تومان در حوزه عشایر هزینه شد که این رقم در مقایسه با سال ۹۵ که هشت میلیارد تومان بود از رشد خوبی برخوردار بوده است.

بهرامی اظهار داشت: علاوه بر این، حدود ۱۷ میلیارد تومان منابع جدید از محل مالیات بر ارزش افزوده در جهت ارتقاء شاخص توسعه انسانی عشایر سهم استان فارس شده است. وی گفت: از آنجا که استان فارس قطب عشایر کشور محسوب می‌شود ما کوشیده‌ایم که با برنامه‌ریزی مناسب خدمات مطلوبی را به این جامعه ارائه دهیم.

بهرامی درباره راه اندازی اطلس جامع عشایر استان فارس گفت: در این اطلس اطلاعات مربوط به ایل راه‌ها، مناطق عشایری، سایت‌های اسکان، نقاط حادثه خیز در کوچ عشایر، زیست بوم‌ها به تفکیک ایلات عشایری، منابع آب پایدار، اراضی کشاورزی واگذار شده به عشایر، آب انبارها و مخازن زمینی، موقعیت انبارها و شرکت‌های تعاونی عشایری و موقعیت جغرافیایی ادارات امور عشایر شهرستان‌ها گنجانده شده است.

در این جلسه همچنین مقرر شد که تا پایان اسفندماه امسال ۲ هزار و ۵۰۰ بسته خورشیدی در بین عشایر استان توزیع شود.

جامعه عشایر استان فارس شامل سه ایل بزرگ قشقایی، خمسه و لر (ممسنی و بویر حمد علیا) و هشت طایفه مستقل مشتمل بر ۲۷ هزار و ۲۷۹ خانوار و ۱۴۷ هزار و ۷۹۰ نفر جمعیت است.

جامعه عشایر فارس سه و نیم درصد جمعیت استان و ۱۲ و نیم درصد از عشایر کل کشور را به خود اختصاص داده است.

کد خبر 424934

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha