شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۱
۰ نفر

این روزها کرمانشاه در تب و تاب آماده شدن برای پذیرایی از زائران اربعین است. زائرانی که پس از چند سال بسته بودن مرز، امسال می‌توانند از خسروی عازم کربلا شوند.

اربعین

به گزارش همشهری، در حالی که مردم استان کرمانشاه به دلیل داشتن سال‌ها سابقه میزبانی از زائران همواره برای میزبانی آماده‌اند، مسئولان هم با تلاش و اعلام برنامه‌های خود سعی در بهبود شرایط میزبانی از زائران را دارند. این روزها خبری هم مبنی بر بسته شدن مرز خسروی از سوی عراق هم منتشر شد که خیلی زود تکذیب شد. استاندار کرمانشاه در این باره و با تاکید بر فعال بودن مرز خسروی گفت: تعطیلی این مرز کذب محض است و این مرز برای ایام اربعین پذیرای زوار خواهد بود.  

«هوشنگ بازوند» با اشاره به بازگشایی مرز خسروی پس از حدود ۶ سال گفت: بازگشایی این مرز فرصت استثنایی برای استان است که باید به‌خوبی از آن استفاده کنیم. وی با قدردانی از عنایت ویژه مقام معظم رهبری در بازگشایی این مرز گفت: رئیس‌جمهوری، وزیر کشور، نماینده ولی فقیه در استان، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولان تلاش‌های بسیاری برای بازگشایی مرز خسروی داشتند که قدردان همه آنها هستیم.  استاندار کرمانشاه تاکید کرد: حال که این مرز بازگشایی شده همه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مسئول در استان باید برای خدمات‌رسانی به زوار به نحو شایسته پای کار بیایند تا بتوانیم خاطره‌ای خوش از استان را در ذهن زوار اباعبدالله به‌جا بگذاریم.  

  • افزایش تردد زوار از مرز خسروی 

بازوند با اشاره به افزایش تردد زوار از مرز خسروی گفت: اربعین امسال این احتمال وجود دارد که زوار به دلیل بازگشایی مرز خسروی، برای تنوع هم که شده، از این مرز عبور کنند، بنابراین باید از حالا خود را برای خدمات‌رسانی به جمعیت گسترده زوار آماده کنیم.  استاندار کرمانشاه با اشاره به فاصله ۵۰ تا ۶۰ متری گیت‌های ایران و عراق در مرز خسروی ادامه داد: این فاصله بسیار محدود است و هرگز نباید اجازه دهیم جمعیت در این فاصله تجمع کند.  

وی افزود: تجمع چند هزار نفری در این فاصله با توجه به دمای بالا می‌تواند زمینه نارضایتی زوار را فراهم کند و بنابراین مرحله مُهر گذرنامه باید سریعا انجام شود تا از تجمع زوار در این محدوده پیشگیری شود.  بازوند تاکید کرد: این محدوده کاملا باید با سایبان محکم پوشانده و به اندازه کافی سرویس بهداشتی و آبخوری در آن نصب شود.  وی با اشاره به انتشار اخبار کذب در مورد تعطیلی مرز خسروی گفت: این خبر کذب محض است و تنها بحث این است که فعلا عبور و مرور زوار کاملا کنترل شده باشد.  

بازوند تصریح کرد: این امکان وجود دارد که همین الان به اندازه کافی تردد در مرز برقرار باشد، اما با توجه به این‌که مرز خسروی بعد از ۶ سال بازگشایی شده نمی‌توانیم ریسک کنیم، بنابراین با هماهنگی دولت ایران و عراق تصمیم بر این شده که تعداد زوار عبوری از مرز تعیین شده باشد. استاندار کرمانشاه افزود: مرز خسروی امسال بعد از چند سال بازگشایی شده و نباید توقع داشته باشیم تردد از آن همانند مرز مهران باشد. وی اضافه کرد: با صحبت‌هایی که صورت گرفته به‌زودی فعالیت این مرز از ساعت ۷ صبح تا ۷ شب خواهد بود و تلاش بر این است که بتوانیم فعالیت مرز را شبانه‌روزی کنیم.  بازوند با اشاره به امنیت مطلوب مرز خسروی گفت: حتی سر سوزنی مشکل امنیتی در این مرز نداریم و مسیر کاملا امن است، اما برای سال اول بازگشایی مرز نمی‌خواهیم ریسک کنیم.

  • آغاز رسمی خدمات‌رسانی به زوار اربعین از ۱۳ مهر 

 سخنگوی ستاد اربعین استان کرمانشاه از آغاز خدمات‌رسانی رسمی به زوار اربعین از ۱۳ مهرماه خبر داد. «مسعود بهرام‌نژاد» از بازگشایی مرز خسروی به عنوان یک رویداد بزرگ در استان یاد کرد و افزود: افراد بسیاری طی ۶ سال بسته بودن این مرز برای بازگشایی آن تلاش کردند و این تلاش‌ها به‌ویژه در یک سال اخیر به اوج خود رسید تا نهایتا در شهریور امسال منجر به بازگشایی این مرز شد.  وی به عنایت ویژه مقام معظم رهبری در بازگشایی مرز خسروی اشاره کرد و گفت: بعد از بازدید سردار صفوی از مرز خسروی و ارائه گزارش دقیق وضعیت مرز به مقام معظم رهبری، کارها برای بازگشایی مرز شتاب بیشتری گرفت و نهایتا منجر به بازگشایی این مرز شد.  

این مسئول در ادامه به برخی مصوبات ستاد اربعین کشور اشاره کرد و افزود: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته خدمات‌رسانی به زوار در ایران از ۱۳ تا ۳۰ مهر است و در کشور عراق طبق برنامه‌ای که آنها دارند از ۱۶ تا ۲۷ مهرماه خواهد بود.  سخنگوی ستاد اربعین استان کرمانشاه با بیان این‌که اربعین روز ۲۷ مهرماه است، گفت: خدمات‌رسانی به زوار در ایران برای رفاه حال زوار در مسیر بازگشت تا ۳ روز پس از اربعین یعنی تا ۳۰ مهر نیز ادامه خواهد داشت.  

  • ۲۳ جایگاه سوختگیری در مسیر زائران اربعین 

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمانشاه گفت: ۲۳ جایگاه سوختگیری در مسیر رفت و برگشت زوار اربعین حسینی در این استان قرار دارد. «فریدون یاسمی» از آماده بودن جایگاه‌های مرز خروجی خسروی در ایام اربعین حسینی برای سوخت‌رسانی به زوار خبر داد و افزود: از مجموع ۲۳ جایگاه تعداد ۱۴ باب جایگاه در مسیر رفت و تعداد ۹ باب جایگاه در مسیر برگشت زوار اربعین حسینی قرار دارد.  به گفته وی، ۳ باب جایگاه سیار و ۲ باب جایگاه ثابت نیز برای تامین سوخت زائرین کربلای معلی در مرز خسروی آماده سوخت‌رسانی به زوار است.  

  • جابه‌جایی زوار اربعین با ۲۰۰ اتوبوس 

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کرمانشاه گفت: زوار اربعین با ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در این استان جابه‌جا می‌شوند.   «فریبرز کرمی» اظهار کرد: سازمان اتوبوسرانی کرمانشاه برابر تصمیمات ستاد اربعین استان اقدام لازم را برای معرفی ناوگان اتوبوسی مستقر در مرز خسروی به منظور جابه‌جایی زوار اربعین به عمل خواهد آورد.  وی با بیان این‌که ۲۰۰ اتوبوس برای خدمات‌رسانی به زوار اربعین تدارک دیده شده است، افزود: استان کرمانشاه به عنوان پس‌کرانه تعریف شده و ۱۱ استان معین با امکانات خود در استان ما مستقر می‌شوند.

مدیر کل راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمانشاه گفت: همچنین تشکل‌های صنفی بخش مسافر نسبت به تعیین نرخ جابه‌جایی مسافر در ایام اجرای طرح به مرزهای چهارگانه و بالعکس اقدام خواهند کرد و از ۲۴ تا ۲۹ مهر ماه از مرز خسروی به شهرستان‌های پس‌کرانه با لحاظ جبران نرخ رفت و برگشت اقدام می‌شود.  کرمی همچنین از پیگیری‌های لازم در مورد افزایش استقرار دستگاه‌های عابر بانک در پایانه‌های مسافربری شهید کاویانی و راه کربلا از طریق مبادی ذی‌ربط خبر داد.  وی عنوان کرد: ادارات و ارگان‌های عضو کمیته حمل‌ونقل و سوخت ستاد اربعین حسینی برای اعلام و معرفی لیست ناوگان و رانندگان تحت پوشش اقدام خواهند کرد.  

  • سرپل‌ذهاب آماده میزبانی از زائران اربعین است 

فرماندار سرپل ذهاب گفت: این شهرستان برای خدمات‌رسانی مناسب و میزبانی شایسته از زائران عتبات‌ عالیات و اربعین حسینی آماده است. «محبت جمالی‌نیا» با تاکید بر خدمات‌رسانی در شأن و منزلت زائران امام‌حسین(ع) و شرکت‌کنندگان در همایش بزرگ اربعین افزود: به پاس رشادت‌های شهدای دوران دفاع مقدس که نام نیکشان در مناطق عملیاتی بازی‌دراز، پادگان ابوذر، قراویز و دیگر مناطق جنگی سرپل ذهاب می‌درخشد، خدماتی ارزنده با خلوص نیت و تواضع به عنوان یک خادم به زائران ارائه می‌شود.

وی اظهار کرد: ۷ کمیته تامین زیرساخت‌ها، نظارتی، انتظامی و امنیتی، خدماتی و رفاهی، بهداشت و درمان، اسکان و اردوگاه، برنامه‌های تبلیغی و فرهنگی برای هرچه بهتر ارائه دادن خدمات به زائرین آماده هستند و تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده است. فرماندار سرپل ذهاب گفت: موکبدارانی که برای ایام اربعین آماده ارائه خدمات به زائرین حسینی هستند هرچه سریع‌تر در سامانه ثبت‌نام کنند و منازل مسکونی که برای اسکان زائران مهیا می‌شوند با مراجعه به سازمان تبلیغات برای اخذ مجوز و کارت شناسایی اقدام کنند. جمالی‌نیا ادامه داد: مساجد، حسینیه‌ها و مدارس برای اسکان زائران در شرایط اضطراری آماده پذیرایی زائران اربعین خواهند بود.

  • ۵ مرکز بهداشتی آماده خدمات‌رسانی به زائران 

رئیس شبکه بهداشت و درمان قصر شیرین گفت: هم‌اکنون در این شهرستان ۵ مرکز بهداشتی- درمانی آماده خدمات‌رسانی به زائران عتبات‌ عالیات و اربعین حسینی است. «رضا منصوری» افزود: بیمارستان ۹۶ تختخوابی شهرستان قصر شیرین و ۴ مرکز بهداشتی- درمانی شامل ۲ درمانگاه در مرز خسروی و مجموعه پایانه بین‌المللی این مرز رسمی و ۲ مرکز در قصر شیرین برای خدمات‌رسانی به زائران آماده و تجهیز شده است.  وی اظهار کرد: در مجموع ۴ پزشک متخصص بیهوشی، جراحی، اطفال و داخلی و ۱۰ پزشک عمومی با ۵ دستگاه آمبولانس برای خدمات‌رسانی به زائران در بیمارستان و مراکز درمانی این شهرستان مستقر شده‌اند. منصوری اضافه کرد: با توجه به رویداد بزرگ اربعین و بازگشایی مرز خسروی به روی زائران عتبات عالیات، همکاران ما در مجموعه بهداشت و درمان قصر شیرین این آمادگی را دارند که در خدمت زائرانی باشند که از مرز خسروی عازم عتبات عالیات می‌شوند.  

  • تخفیف بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه در اربعین     

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کرمانشاه از تخفیف ۵۰ درصدی بازدید زائران از اماکن تاریخی استان در اربعین امسال خبر داد. «امید قادری» با بیان این‌که از فرصت بازگشایی مرز خسروی باید بیشترین بهره را در بخش گردشگری بگیریم، اظهار کرد: برای ورود گردشگران عراقی نیز در راستای ایجاد ارزش افزوده باید برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم. مدیرکل میراث فرهنگی استان با تاکید بر این‌که از ایده‌های نو برای معرفی هرچه بهتر این استان به زوار و گردشگران استقبال می‌کنیم، اظهار کرد: برنامه‌های خوبی در ایام اربعین در تکایای بیگلربیگی و معاون‌الملک برای زائران تدارک دیده شده است.

به گفته این مسئول در ایام اربعین بازدید از تمامی اماکن تاریخی دارای ورودی استان برای زائرین با ۵۰ درصد تخفیف همراه خواهد بود. وی در ادامه از برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی در ایام اربعین خبر داد و اظهار کرد: در کنار موکب‌های اصلی استان در مسیر برگشت، نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و سوغات برپا می‌شود. قادری در ادامه با بیان این‌که بروشور و معرفی اماکن و محوطه‌های تاریخی در کنار نمایشگاه‌های صنایع‌دستی توزیع می‌شود، افزود: با همکاری اداره کل راهداری کلیه تابلوهای تبلیغاتی از کنگاور تا خسروی به معرفی جاذبه‌های تاریخی و طبیعی و کلان رویداد کرمانشاه ۲۰۲۰ اختصاص می‌یابد. وی تاکید کرد: باید نهایتا طی هفته آینده تبلیغات محیطی در استان آغاز شود و در این تبلیغات ظرفیت‌های کرمانشاه به عموم گردشگران و زائران اطلاع‌رسانی شود.

کد خبر 454902

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha