یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵
۰ نفر

زهرا کریمی ـ خبرنگار: زرگنده از محله‌های قدیمی و مشهور تهران است. اهالی این محله در ایام محرم و صفر توجه خاصی به برگزاری مراسم‌ عزاداری دارند.

تکیه 160 ساله

این محله یک تکیه قدیمی به نام تکیه زرگنده دارد که به گفته محلی‌ها حدود ۱۶۰ سال قدمت دارد. «سید نورالدین شکرابی» نوه کدخدای محله زرگنده از سال‌های دور و شکل‌گیری این تکیه حرف‌های شنیدنی بسیاری برای گفتن دارد و می‌گوید: «خاطرم هست که در خیابان عطاری مقدم، پایین‌تر از بیمارستان جواهری، زمینی بود که یک متر و نیم‌ از سطح زمین فاصله داشت. ۶طاق‌نمای ۱۲متری را در اختیار بزرگان آن محله می‌گذاشتند تا مراسم سوگواری برگزار کنند و هریک از پیشکسوتان محل با توجه به سلیقه و سبکی که داشتند آن طاق‌نماها را با فرش و لوستر تزیین می‌کردند. سال‌ها مراسم عزاداری در تکیه زرگنده به این شیوه برگزار می‌شد تا اینکه مهندس احمد صانعی از کارخانه‌داران بزرگ محل تصمیم گرفت تا به اهالی در ساخت محلی برای برگزاری مراسم کمک کند.»

شکرابی در ادامه می‌گوید: «او بعد از پیروزی انقلاب اسلامی زمینی را در کنار حسینیه زرگنده خرید و آن را به مسجد تبدیل کرد و حالا همه اهالی به رسم سال‌های‌ پیش، از اول محرم تا روز اربعین بعد از نماز مغرب برای برگزاری مراسم اینجا گرد هم جمع می‌شوند.»

کد خبر 454887

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha