جمعه ۱۰ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۸:۲۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دانشمندان موفق شده اند موش آزمایشگاهی مبتلا به دیابت را با استفاده از مجموعه ای از داروها از کلیه عوارض این بیماری برهانند.

به گزارش بی‌بی‌سی، موشی که مبتلا به دیابت نوع یک بود پس از دریافت ترکیبی از چهار نوع دارو شروع به تولید انسولین در بدن کرد.

قبلا همین تیم از پژوهشگران در دانشگاه هاروارد آمریکا موفق شده بود نابودی سلول های سازنده انسولین را متوقف کند اما نتوانسته بود آنها را به مرحله بازتولید انسولین برساند.

اما در مطالعه ای که نتایج آن در نشریه "نیو ساینتیست" منتشر شد، آنها گفتند که افزودن یک دارو به ترکیب اولیه برای این کار کافی بود.

آنها اکنون امیدوارند بتوانند آزمایش های انسانی را شروع کنند.

تنها راه مهار دیابت تزریق منظم انسولین به بدن است و تا به امروز، تحقیقات درباره درمان بر پیوند زدن سلول های بتا لوزالمعده به بدن بیمار که باعث تولید این هورمون می شود متمرکز بوده است.

با این حال این کار پیچیده است - هم به دلیل مشکل در یافتن اهداکننده و هم مشکل طرد سلول های پیوندی از طرف بدن - بنابراین بازآفرینی سلول های بدن بیمار گزینه بسیار بهتری به حساب می آید.

آنزیم اضافی

سال گذشته دکتر تری استروم و تیم او نشان دادند که می توانند روند نابودی سلول های بتا که مسئول تولید انسولین است را در موش متوقف کنند. آنها از ترکیبی از سه دارو استفاده کردند.

اما وقتی آنها عنصری اضافی به این ترکیب افزودند - آنزیمی به نام آلفا 1 آنتی تریپسین - افزایش قابل توجه شمار سلول های بتا مشاهده شد.

گمان می رود این داروی اضافی باعث تخفیف التهاب لوزالمعده که از شاخص های بیماری است شود.

دکتر استروم گفت: "به نظر می رسد که با تغییر وضعیت التهابی این بیماری سیستم دفاعی بدن، می توان محیطی ایجاد کرد که گسترش سلول های بتا را ممکن کند."

وی افزود هنوز خیلی زود است که بتوان گفت همان سلول های بتایی که تولید انسولین را متوقف کرده اند سلامت خود را بازیافته اند یا اینکه سلول های تازه ای تولید شده است.

کد خبر 45450

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز