پنجشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل از تسریع عملیات مرمت بازار تاریخی اردبیل و نیز تکمیل پروژه‌های در حال اجرای استان تا پایان امسال خبر داد.

بازار تاریخی اردبیل مرمت می‌شود

به گزارش ایرنا، نادر فلاحی روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: در حال حاضر عملیات مرمت در ۲ سرای وکیل و امام جمعه بازار تاریخی در حال اجرا است و هر ۲ پیشرفت مطلوبی داشته و رو به اتمام است.

او اظهار داشت: با انجام عملیات مرمت ۸۰ باب مغازه در سرای وکیل و ۴۰ باب مغازه در سرای امام جمعه ساماندهی شده و این موضوع به رونق اقتصادی بازار کمک خواهد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: عملیات عمرانی مرمت سرای وکیل رو به اتمام بوده و ۶ رواق آن باقی مانده،  عملیات مرمت سرای امام جمعه نیز بیش از ۹۰ درصد پیشرفت دارد.

او افزود: علاوه بر این مرمت سرای حاجی‌یوسف نیز در دستور کار است و برای آغاز مطالعات آن از وزارت میراث فرهنگی اعتبار درخواست شده است.

او با تاکید به اینکه بازار تاریخی مرکز تحولات اقتصادی استان است، گفت: از سویی این مجموعه تاریخی یکی از جاذبه‌های شاخص گردشگری استان است که در راستای مرمت بخش‌های مختلف آن تمامی امکانات اداره کل را بکار گرفته‌ایم.

استان اردبیل با پیشینه قوی فرهنگی دارای آثار تاریخی فراوان در بین استان‌های کشور است.  
مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به عنوان نگین بناهای باستانی استان، بقعه شیخ‌کلخوران متعلق به امین‌الدین جبرئیل پدر شیخ صفی‌الدین اسحق جد سلاطین صفوی واقع در روستای کلخوران، خانه ارشادی، حمام ملاهادی، برج شاطر، پل هفت چشمه، مجموعه بازار تاریخی و مسجد جمعه از جاذبه‌های اردبیل هستند.  

همچنین مقبره شیخ‌حیدر، کاروانسرای قانلی‌بولاغ، سنگ نبشته‌های ساسانی، قلعه‌های دیو، قهقهه و کهنه در مشگین‌شهر، قیزقلعه و شاه‌تپه در گرمی، حمام سنگی در کوثر، قلعه بوینی یوغون در نیر، هفت تپه در خلخال و بناهای باستانی بازمانده از دوره‌های مختلف در گوشه و کنار این خطه نمونه‌هایی از تاریخ و فرهنگ این دیار است.  

دهکده صخره‌ای باستانی ویند کلخوران، تپه‌های باستانی آناهیتا، گورستان سنگی پیرازمیان، کلیسای مریم مقدس، کاروانسرای شاه عباسی، شهر یئری، شیروان دره‌سی، عمارت آقازاده اردبیلی، منطقه گردشگری کپز و ازناو، منطقه حفاظت شده آق‌داغ، ژئوپارک دربند مشکول، گیلوان، آبشارهای سردابه، گورگور، شورشورنه، آق بلاغ (سیبیه‌خانی)، دیز و نره‌گر و غارهای تاریخی لاهرود و هفت‌خانه از دیگر آثار قابل توجه هستند.

کد خبر 454063

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha