شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳
۰ نفر

قدیم‌ها که خبری از بلندگو، میکروفن و دوربین‌های مجهز فیلمبرداری نبود، اغلب مداحان برای اینکه صدایشان به گوش مردم برسد، روی یک چهار پایه می‌ایستادند و برای مردم ذکر مصیبت می‌گفتند.

چارپایه خوانی

به مرور زمان از این سبک برای مداحی و نوحه‌خوانی استفاده کردند تا اینکه تبدیل به سبکی از مداحی با عنوان «چارپایه‌خوانی» شد. چارپایه‌خوانی از زمان‌های خیلی دور در بازار تهران رسم بوده و تفاوتش با سبک‌های دیگر مداحی این است که چارپایه‌خوان شعرهای بکر یا به قول قدیمی‌ها اشعار سوزنده‌ای را می‌خواند که در مدت کوتاهی شنونده را به اوج می‌رساند.

جالب است بدانید که چارپایه‌خوانی آخرین درجه‌ای است که هر مداح و روضه‌خوانی به آن می‌رسد. یک چارپایه‌خوان علاوه بر داشتن مهارت‌های مداحی باید صدای خوشی هم داشته باشد تا بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، عزاداران را به شور حسینی و همنوایی برساند. این مراسم در محله‌ها و تکیه‌های تهران به شیوه‌های مختلفی اجرا می‌شود.

برای مثال در بازار تهران، هیئت‌های عزاداری در تیمچه‌ها و کوچه‌ها به حرکت درمی‌آیند و ابتدای بازارچه‌ها و سراهای خاصی مانند چارسوق بزرگ و تیمچه حاجب‌الدوله توقف می‌کنند و مداح روی چهارپایه می‌رود و عزاداری می‌کنند و سپس راه خود را در پیش می‌گیرند تا دسته عزاداری بعدی از راه برسد. اگر علاقه‌مند شرکت در این سبک از عزاداری در ایام ماه محرم هستید، می‌توانید به چارسوق بزرگ، بازارچه نایب‌السلطنه، تیمچه حاجب‌الدوله، ابتدای بازار کفاش‌ها مراجعه کنید.

کد خبر 453956

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha