چند سالی می‌شود که بوستان دکتر حسابی در محله سنگلج، پاتوق خیّرانی شده است که هر هفته، سه‌شنبه‌ها دور هم جمع می‌شوند و به نیت بی‌خانمان‌ها بساط غذای نذری را در شهر برپا می‌کنند.

حلوا و نذری

اما این کار خیر با فرارسیدن ماه محرم علاوه بر بی‌خانمان‌ها با گسترش این سفره مهربانی، همراهان بیماران بیمارستان امام‌خمینی(ره) نیز از این سفره بهره می‌برند و این کار خیر رنگ و بوی معنوی‌تری به خود می‌گیرد.

«حمید عطایی» عضو شورایاری محله سنگلج در کنار دیگر دوستان خود این گروه خیریه را تشکیل داده است. او می‌گوید: «هر سال محرم در روزهای تاسوعا و عاشورا اعضای گروه یا نزدیکان آنها نذوراتشان را به خیریه تحویل می‌دهند. اعضای خیریه نیز دست در دست هم می‌دهند و نذورات را به دست افراد بی‌خانمان و همراهان بیماران در مراکز درمانی به‌ویژه بیمارستان امام‌خمینی(ره) می‌رسانند.»

به گفته او در این خیریه با یک تیر ۲ نشان زده می‌شود: «از یک سو نذرها ادا می‌شود و از سوی دیگر مهرورزی و مهربانی را ترویج می‌کنیم. هر روز شاهد سرگردانی همراهان بیمارانی هستیم که از شهرستان برای مداوا به تهران آمده‌اند و هزینه تهیه یک وعده غذا را هم ندارند. این افراد در تهران غریب هستند و یک وعده غذا بهانه‌ای می‌شود تا از این طریق، مهربانی و اعتماد کردن به همنوعان را ترویج کنیم.»

عطایی که از مؤسسان خیریه سنگلج است درباره چگونگی آغاز این کار خیرخواهانه می‌گوید: «حدود ۱۱ سال پیش بود که کار را با یک قابلمه کوچک عدسی شروع کردیم. روزهای پنجشنبه هر هفته در بین نیازمندان و کارتن‌خواب‌ها توزیع می‌کردیم. کم‌کم کار را توسعه دادیم و افراد زیادی در این کار با ما همراه شدند که اکنون می‌توانیم غذای بیشتری در بین نیازمندان و به‌ویژه همراهان بیماران توزیع کنیم.»

رنج سفر برای حضور در مراسم محرم
«علی» یکی از خیّران مؤسسه خیریه محله سنگلج است. او خارج از کشور زندگی می‌کند و به تازگی برای شرکت در مراسم محرم به ایران آمده است. علی می‌گوید: «خدمت در این خیریه، حس و حال عجیبی دارد اما لذت‌بخش‌ترین لحظات، همراه شدن با همراهان بیماران و همدردی کردن با آنها و مهرورزی است. ایام محرم فرصتی است تا همه چیز دنیوی را کنار بگذاریم و صرف انسان بودن به یکدیگر کمک کنیم. وقتی مادری دل شکسته پشت میله‌های بیمارستان می‌نشیند و دعای خیر می‌کند، یعنی به دست آوردن خوشبختی.»

کد خبر 453937

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha