دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۲
۰ نفر

اسماعیل سلطنت‌پور-خبرنگار: پاریس امروز میزبان مذاکرات حساس بین ایران و فرانسه است؛ مذاکراتی که اگر به نتیجه برسد شاید برجام را از حالت کما خارج کند و اگر اروپا نتواند مطالبات تهران را تامین کند، گام سوم ایران تا ۳ روز دیگر برداشته خواهد شد.

جواد ظريف

همزمان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تلاش برای کارشکنی در مذاکرات ایران و اروپا را کلید زده است. سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ریاست هیأت ایران را در مذاکرات امروز بر عهده دارد و کارشناسانی از دستگاه‌های مختلف اقتصادی نیز او را همراهی می‌کنند. عراقچی که مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در جریان رسیدن به توافق هسته‌ای بود، ‌ماه قبل به پاریس رفت و نامه حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران را تحویل همتای فرانسوی داد.

امانوئل مکرون در ۳‌ ماه اخیر ۲ بار به روحانی نامه نوشته بود و علاوه بر این حدود ۱۰ مرتبه با روحانی تماس تلفنی داشته تا شاید راهی برای نجات برجام به دست آید. آخرین تماس مکرون با روحانی شنبه‌شب بود و طی آن طرفین درباره آخرین وضعیت برجام رایزنی کردند. رئیس‌جمهور خطاب به مکرون رفع کامل همه تحریم‌ها علیه ایران را زمینه‌ساز مذاکرات بعدی دانست و تأکید کرد: اگر اروپا نتواند تعهدات خود را عملیاتی کند، ایران گام سوم در کاهش تعهدات برجامی را به اجرا خواهد رساند که البته این اقدام هم مانند دیگر مراحل اقدامی قابل بازگشت خواهد بود. ‌

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، سفر ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به فرانسه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این سفر، اراده ایران برای تامین منافع ایران و تعهد بر اصل مذاکره را ثابت کرد. رئیس‌جمهور فرانسه با بیان اینکه کارشناسان ایران و فرانسه به نتایج خوبی در مسیر حل مشکلات پیش‌رو رسیده و در هفته جاری نیز نشستی میان کارشناسان اقتصادی ایران و فرانسه در پاریس برگزار می‌شود، اظهار داشت: شکست برجام موجب خوشحال‌شدن بسیاری از تندروها در عرصه بین‌المللی خواهد بود. در خبر منتشرشده در سایت رئیس‌جمهور توضیح بیشتری درباره منظور مکرون از تندروها ذکر نشده اما به‌نظر می‌رسد اشاره او به تلاش‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است که روز جمعه در تماس با مکرون از او خواست از مذاکره با ایران خودداری کند.

در جریان سفر ظریف به فرانسه هنگام برگزاری نشست گروه ‌۷ نیز رسانه‌ها نوشته بودند اسرائیل تلاش زیادی کرده تا بین ظریف و مقامات آمریکایی دیدار یا گفت‌وگویی درنگیرد. از سوی دیگر، کاخ الیزه نیز بیانیه‌ای درباره مذاکرات روحانی و مکرون منتشر کرد و نوشت: روسای جمهور ۲ کشور بر سر داشتن روابط تنگاتنگ در روزهای آتی توافق کرده‌اند و مکرون تکرار کرد که ایران باید به‌طور کامل به تعهدات برجامی‌اش عمل کرده و به‌نوبه‌خود اقدامات لازم را در راستای احیای صلح و امنیت در خاورمیانه انجام بدهد. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم درخصوص گفت‌وگوی ایران و گروه ‌۷ در پاریس و تماس تلفنی روسای جمهوری ایران و فرانسه به شبکه اول سیما گفت: ۲هفته گذشته پیشنهادی بین ایران و فرانسه رد و بدل شد که حاصل مذاکره ۵ساعته روحانی و مکرون بود.  

  •  پیشنهاد فرانسه چیست

از جزئیات پیشنهاد فرانسه برای حفظ برجام خبر رسمی منتشر نشده اما به‌نظر می‌رسد فرانسه طرحی برای فروش نفت ایران و واریز پول آن به اینستکس ارائه داده تا در ازای آن ایران به برجام برگردد و به‌نظر می‌رسد توانسته موافقت رئیس‌جمهور آمریکا برای صدور معافیت نفتی برای ایران را جلب کند. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه در نیمه مرداد در پاسخ به خبرنگار همشهری گفته بود کف مطالبات ایران فروش ۲.۵ میلیون بشکه نفت در روز و بازگشت پول آن است. سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ۲ روز قبل گفته بود آمریکا در زمینه فروش نفت ایران انعطاف‌هایی نشان داده است.

در همین رابطه مهرداد عمادی، مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا در مصاحبه با ایلنا درباره جزئیات طرح مکرون گفته است: این موضوع در حال ارزیابی است اما در چند مورد اصولی مانند میزان اعتبار و خط اعتباری که از چه کانال‌هایی گشایش، اعمال و در دسترس باشد و نیز تیم نظارت بر شفافیت این خط اعتباری، توافق شده است. اگر این پروژه از نظر شفافیت و دادوستدها مشکلی نداشته باشد، پیش‌بینی می‌شود که سرمایه‌گذاری ۳‌ کشور به‌علاوه اتریش جهت بازگشت بنگاه‌های تجاری و صنعتی اروپا به ایران بین ۲۸ تا ۳۰‌میلیارد یورو باشد.

  • رایزنی در مسکو

همزمان با مذاکرات با اروپا، وزیر خارجه امروز عازم مسکو است، به گفته سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه، محمدجواد ظریف در مسکو با سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیدار و درباره آخرین تحولات اجرای برجام، تنش‌ها در منطقه و تحولات سوریه رایزنی و گفت وگو خواهد کرد. محمد جواد ظریف روز گذشته  در رابطه با سفر خود به مسکو گفت: اینستکس مقدمه‌ای برای اجرای تعهدات اروپاست و اروپایی‌ها و سایر اعضای برجام ۱۱تعهد داده‌اند. البته ما به هیچ‌وجه چین و روسیه را در کنار اروپا قرار نمی‌دهیم زیرا چین و روسیه روابط خود را با ایران ادامه دادند اما اروپایی‌ها تقریبا روابط تجاری خود را با ایران قطع کردند و ضرورت دارد که آنها اقدامات لازم را انجام دهند.

  • گام سوم ایران چه خواهد بود؟

ایران برخلاف ۲ گام قبلی که از ابتدا جزئیات آن را اعلام کرد، هنوز درباره گام سوم جزئیاتی اعلام نکرده، چون ناظران بر این باورند که تصمیم ایران درباره گام سوم منوط به نتیجه مذاکرات ایران و فرانسه است. ایران اقدامات هسته‌ای همچون افزایش تعداد سانتریفیوژ، افزایش درصد غنی‌سازی، به‌کارگیری نسل جدید سانتریفیوژ و اقدامات سخت‌تری را مدنظر دارد که احتمالا پس از بازگشت عراقچی به کشور و ارائه گزارش مذاکرات به مقامات در این‌باره تصمیم‌گیری شود.

کد خبر 453700

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha