مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۳
۰ نفر

محمد سرابی: مدتی پیش که فهرست بهترین شهرهای جهان برای زندگی از دیدگاه «رده‌بندی مرسر» اعلام شد نام دو پایتخت اروپایی در آن دیده می‌شد.

وین

وین و برلین هر دو در رتبه‌های زیر ۱۵ قرار دارند و با وجود تمرکز سیاسی و آسیب بسیار در اثر حوادثی چون جنگ‌های جهانی و مهاجرت‌های متعدد اکنون نیز از بهترین سکونت‌گاه‌های انسانی به شمار می‌آیند. در روزهای پیش رو، سفر شهردار تهران به پایتخت اتریش و آلمان فرصتی برای برقراری ارتباط میان پایتخت تهران و این دو کشور فراهم می‌آورد که از مسیر آن بتوان به انتقال تجربیات مدیریت شهری پرداخت.  

  • برلین

برلین که پیش و در طول جنگ جهانی دوم پایتخت آلمان بود در دوران جنگ سرد بین آلمان شرقی و غربی تقسیم شد اما پس از وحدت دو آلمان دوباره به عنوان پایتخت انتخاب شد. طرح‌های توسعه و بازسازی شهر نیز از همین دوران به صورت متمرکز آغاز شد. اکنون برلین از نظر گردشگری مقام بالایی در میان شهرهای دیگر آلمان دارد اما از نظر اقتصادی از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیست. شهرهایی که صنایع بزرگ مانند خودروسازی‌ها یا مراکز سرمایه‌ را در اختیار دارند توان اقتصادی بیشتری برای خود فراهم کرده‌اند اما همه پایتخت آلمان به دلیل داشتن محیطی خلاقانه تبدیل به مکانی ایده‌آل برای صعنت اینترنت و کامپیوتر شده است. افزون بر آن شمار جمعیت در این شهر برخلاف دیگر نقاط شرق آلمان رو به رشد است.

اقتصاد برلین بر پایه کارخانجات مدرن و بخش خدماتی آن است که گستره ای از صنایع رو به رشد، امکانات تحقیقاتی، و شرکت های رسانه ای را شامل می شود. از ۵.۱ میلیون شهروندی که در این شهر آماده به کار هستند، تقریبا ۵۰ درصد در مراکز وابسته به صنایع مختلف مشغول به کارند و ۱۵ درصد از طریق داد و ستد روزگار می‌گذرانند. ۱۳ درصد در صنعت و ۱۲ درصد در ادارت دولتی فعالیت می‌کنند. مهندسی سیستم‌های الکتریکی بزرگترین بخش صنعتی در این شهر به شمار می‌آید که ۴.۳۱ درصد از نیروهای کاری را به خود اختصاص داده‌ است. از دیگر بخش‌های بزرگ صنعتی که دستی در اقتصاد این شهر دارند می‌توان صنایع مکانیک، خودروسازی، شیمی، مواد غذایی، پژوهش و فن آوری، داروسازی، مهندسی پزشکی و بیوتکنولوژی را نام برد.

بعد از اتحاد دو آلمان در حال حاضر نقشه زمینهایی که دارای کاربری است برای همه شهر مذکور به صورتی واحد وجود دارد. اکثر نقشه‌ها بر روی ساختمانهای جدید و بازسازی خانه‌های تکامل یافته متمرکز شده است. از سویی دیگر طرحهای مفید برای جلوه بخشیدن به مناظر طبیعی و دورنمای شهر در نظر گرفته شده است.

برلین با ۹ خط مترو، ۳۷۰ خط اتوبوس، تراموا، قطار شهری و تاکسی از نظر حمل و نقل عمومی در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد. علاوه بر خطوط دوچرخه‌سواری، جایگاه‌های مخصوص پارک دوچرخه نیز در معابر این شهر تعبیه شده است.
در بسیاری از کشورهای اروپایی، مناسب سازی طراحی شهری برای حرکت معلولان، امری ثبت شده در قانون است، ولی به اجرا گذاشتن آن زمان بسیاری می طلبد. پایتخت آلمان از اوایل دهه نود میلادی، سیاستی فعال را در این مورد به اجرا گذاشته است. امروزه، بیش از پیش، شهرهای اروپایی سعی می کنند مانند برلین، پایتخت آلمان، شهر خود را برای جابجایی و مسافرت معلولان مناسب سازند. ایستگاه قطار برلین که بزرگترین در اروپا است، بسیاری از معیارهای مربوط به امکانات برای جابجایی معلولان را تامین کرده است. برای مثال حدود سی آسانسور با اعلان صوتی و سنگفرش ویژه برای افراد نابینا بر روی زمین نصب شده است.

با این همه در سال‌های اخیر اتفاقاتی مانند مهاجرت بر فرهنگ این شهر تاثیر گذاشته است. مدتی پیش چاقوکشی اعضای دو طایفه بزرگ عرب در محله نوی کلن، رفت و آمد را برای ساعاتی مختل کرد. دو نفر مجروح شده‌اند و تعداد زیادی خودرو آسیب دیده‌اند. نزاع گروهی جمعی اعضای طوایف لبنانی در آلمان تازگی ندارد. خیابان‌های برخی محله‌های برلین میان باندهای گانگستری که به طور عمده عرب‌تبار هستند، تقسیم شده است. ۱۲ تا ۲۰ طایفه بزرگ که بخشی از آنها تبهکارند، در برلین وجود دارند که بخشی از آنها در منطقه نوی‌کلن مستقرند. بسیاری از اعضای این طایفه‌ها با تبار فلسطینی یا لبنانی، اجازه کار در آلمان را ندارند، زیرا به طور رسمی تابعیت هیچ کشوری را ندارند و موقعیت اقامت آنها نامشخص است. منبع اصلی درآمد برخی از این طایفه‌ها، خلافکاری است.  

بر اساس داده‌های پلیس برلین، در سال گذشته میلادی، ۱۴ مورد از ۶۸ مورد تحقیقات پلیسی در ارتباط با باندهای تبهکار سازمان‌یافته مربوط به طایفه‌های بزهکار بوده که اعضای آن تبار فلسطینی و لبنانی دارند.

  • وین

پایتخت اتریش که پیش از قرن بیستم شهرت زیادی در زمینه هنر و موسیقی داشت در طول دو جنگ جهانی به شدت آسیب دید اما پس از شکست آلمان نازی روند بازسازی آن آغاز شد. این شهر به تنهایی دارای ۱۰۰ موزه است و در بین ۳۰ شهر پر بازدید جهان رده بندی می‌شود. اکنون وین یکی از مراکز سیاسی  - بین‌المللی جهان است و این ویژگی را می‌توان در تعداد زیاد ملاقات‌ها و نشست‌های سیاسی که در آن برگزار می‌شود، دید. این شهر که جمعیتی کمتر از ۲ میلیون نفر دارد رتبه نخست را در شاخص‌های مهم شهرهای هوشمند مانند نوآوری شهری، منطقه شهر سبز، کیفیت زندگی و شهر دیجیتال به‌دست آورده است.  

نکته مهم در رابطه با مسکن در وین، قیمت اجاره پایین نسبت به سایر کشورهای اروپایی است و البته اعمال قوانینی بر اجاره نامه ها است تا از هرگونه تخلف در این رابطه جلوگیری شود. شهرداری وین سالانه ۱۵۰ میلیون یورو را صرف ساختن ساختمان های جدید و بازسازی بافت فرسوده شهر می کند. لازم به توجه است که ۶۰ درصد افراد در وین اتریش در آپارتمان هایی نظیر مسکن مهر ایران زندگی می کنند که با کمک هزینه دولتی خریداری می شوند. وضعیت حمل و نقل درون شهری در وین بسیار قانونمند، مطمئن و از حیث استفاده بسیار راحت است، شما می توانید به طور روزانه بلیط سالیانه مورد نیاز خود را تهیه کنید و یا حتی در روزهای پایانی هفته از خدمات ۲۴ ساعته حمل و نقل شهری لذت ببرید. سرعت و روش حمل و نقل درون شهری در وین به گونه ای است که شما می توانید در عرض نیم ساعت این شهر قدیمی را زیر پا بگذارید. فرهنگ دوچرخه سواری در این شهر نیز بسیار متداول است به طوری که مسیرهای دوچرخه سواری به تعداد نامحدودی در دسترس شهروندان قرار دارد. سیستم مدیریتی وین نیز با ادغام فرآیندهای مشاوره، ساخت و اجرای کاهش کربن در سیستم حمل‌ونقل و همچنین تغییرات برنامه‌ریزی استفاده از زمین، وین را در فناوری‌های شهر هوشمند به مهم‌ترین شهر اروپایی بدل کردند.  

یکی دیگر از برجسته ترین نکاتی که در رابطه با حمل و نقل در اتریش وجود دارد، وجود راهنماهای لمسی در سراسر ایستگاه های اتوبوس، مترو و تراموا برای افراد نابینا و کم بینا است. علاه بر این، سیستم های اطلاعاتی شنیداری نیز برای این دسته از افراد فراهم آورده شده تا در مواقع ضروری از آن استفاده کنند. در تمامی نقاط شهر نیز از سیستم حمل و نقل شهری تا کافه ها و رستوران به رمپ، آسانسور و  صندلی های همسطح خیابان وجود دارد تا تردد برای معلولان از هر جای دیگر دنیا راحت تر صورت بگیرد.

وین دارای ۹۰ پارک و باغ شهری است که تقریبا برآورد می شود نیمی از مساحت آن را فضاهای سبز تشکیل می دهند. در واقع برای هر نفر در شهر وین، ۱۲۰ متر مربع فضای سبز وجود دارد که در مقایسه با سایر شهرهای جهان بالاترین میزان را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، مسئولان شهری در نظر دارند تا سال ۲۰۵۰،  از انتشار گاز co۲  تا ۸۰ درصد بکاهند.  آلودگی های صوتی و نوری در این شهر نیز در پایین ترین میزان قرار دارد و علاوه بر این، وین در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ تا ۸۰ درصد از روش حمل و نقل شهری خود را به خودروهای پاک اختصاص دهد.

کد خبر 453664

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha