دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۶
۰ نفر

پوپک قاسمی-‌ کوثر - خبرنگار : شهرستان کوثر در جنوب استان اردبیل ظرفیت جالب توجهی در حوزه کشاورزی دارد که نیازمند تأمین امکانات و زیرساخت برای توسعه است. یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های لازم تامین آب است که سال‌هاست با وعده تکمیل پایاب سد گیوی در حال حل شدن است.

تکمیل پایاب گیوی؛ پشت سد وعده‌ها

اما با گذشت ۱۵ سال از کلنگ‌زنی سد، پایاب آن هنوز اجرایی نشده است و با وجود آب‌گیری به دلیل اجرا نشدن پایاب سد تاکنون نتوانسته است تاثیر خود را بر توسعه کوثر با محوریت کشاورزی داشته باشد.  

  • مطالبه اهالی شهرستان

اهالی شهرستان کوثر امیدشان برای رونق تولید و درآمدشان به این سد است. «امیر اسمعیل‌زاده»، از ساکنان این شهرستان، در این باره می‌گوید: شغل بیشتر اهالی این شهرستان کشاورزی است و به دلیل مشکلات خشکسالی و بی‌آبی، اهالی در شرایط اقتصادی مناسبی نیستند. برخی‌ مهاجرت را بر خلاف میل باطنی ترجیح می‌دهند اما آن‌ها که مانده‌اند با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.  اسمعیل‌زاده می‌افزاید: در این سال‌ها هر مسئولی که به این شهرستان آمده است با وجود مشکلات زیاد فقط پایاب سد را مدنظر قرار می‌دهد که آن هم حاصلی نداشته است. حتی در سال‌های گذشته به وزیر نیرو هم طوماری نوشتیم که بی‌نتیجه ماند. این‌طور به نظر می‌رسد که اگر امسال اعتبار ویژه به این طرح هم بدهند و پروژه آغاز شود باید یک دهه هم منتظر تکمیل سد گیوی باشیم که صبر برای آن در این شرایط طاقت‌فرساست و انتظار داریم مسئولان توجه ویژه‌ای به تکمیل این پروژه داشته باشند.  

  • تعریف ۲ ردیف برای پروژه

نماینده شهرستان خلخال و کوثر در مجلس در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: در صورت بهره‌برداری از پایاب این سد حدود ۱۰ هزار هکتار از اراضی این شهرستان زیر آبیاری این سد می‌رود که می‌تواند تحول عظیمی در کشاورزی و توسعه شهرستان کوثر ایفا کند.   «بشیر خالقی» معتقد است با تکمیل شبکه آبیاری سدگیوی که یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های تحت فشار کشور است ۱۰ هزار هکتار از اراضی مرغوب مرتعی و دیم تبدیل به آبی می‌شود و با احتساب اشتغال‌زایی هر هکتار برای حداقل یک نفر می‌توان ۱۰ هزار شغل را پیش‌بینی کرد.  

وی تاکید می‌کند: با راه‌اندازی صنایع تبدیلی، بسته‌بندی و تکمیلی، حداقل ۲۰ هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود که این امر دور از انتظار نیست. مسئولان باید با سرمایه‌گذاری اقدامات موثری انجام دهند تا به نیمی از خواسته‌های خود در برنامه‌ریزی‌های اشتغال‌زایی دست پیدا کنند.  خالقی با بیان این‌که طرح‌های آبی جنوب استان اردبیل در حال حاضر مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند عنوان می‌کند: شبکه پایاب سد گیوی که هنوز اقدامی در مورد عملیات اجرایی آن انجام نگرفته است، می‌تواند اشتغال‌زایی پایداری در این شهرستان داشته باشد و با احتساب اشتغال‌زایی این زمین‌های کشاورزی می‌توان چشم‌انداز توسعه کوثر را ترسیم کرد.

این نماینده مجلس در مورد عملیاتی نشدن این پروژه بیان می‌کند: برای سد گیوی ۲ ردیف بدنه سد و پایاب سد جداگانه تعریف شده است و در مصوبه هیات دولت چون تاکید بر تکمیل پروژه‌های با پیشرفت بیش از ۷۰ درصد بود، با تخصیص اعتبار بدنه سد تکمیل شد اما پایاب آن به دلیل نبود پیشرفت در اولویت قرار نگرفت.  وی با اشاره به این‌که برای پروژه‌های شمال استان اعتبار خاص از صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است، ادامه می‌دهد: این پروژه‌ها در شمال استان با سرعت مطلوب در حال انجام است اما جنوب استان از این اعتبار محروم بوده مانده است.  نماینده کوثر و خلخال اظهار می‌کند: با توجه به اهمیت اتمام پروژه سد گیوی نیاز است که عملیات اجرایی این پایاب هرچه سریع‌تر از طریق فاینانس و سرمایه‌گذاری داخلی انجام شود.  

  • مساعدت بانک‌ها

فرماندار کوثر هم درباره آخرین وضعیت پایاب سد گیوی بیان می‌کند: این پروژه جزو پروژه‌های ملی است و اعتبار آن از طریق وزارتخانه تخصیص می‌یابد. هرچند تاکنون اعتبار قابل اتکایی به این پروژه تخصیص نیافته، عملیات اجرایی پایاب سد گیوی تا ۲ ماه آینده آغاز می‌شود.   «وحید کنعانی» با بیان این‌که این پروژه با اعتبار ۲۲۰ میلیارد تومان آغاز می‌شود، اظهار می‌کند: مدیران بانک‌های کشور در سفری که به استان داشتند به شهرستان کوثر هم سفر کردند. بعد از بررسی وضعیت این پروژه قرار شد منابع اعتباری از محل بانک کشاورزی و سپه تامین شود و با حل مشکل اعتباری این پروژه به زودی اجرایی می‌شود. این مسئول با اشاره به خواسته به‌حق مردم برای تکمیل پایاب این سد و آب‌رسانی به اراضی این منطقه عنوان می‌کند: آب شرب گیوی از این سد تامین می‌شود و زمین‌های پایین‌دست نیز همچنان آبیاری دارند اما خواسته اهالی پمپاژ آب به زمین‌های بالادست است که مطالبه به‌حقی است. ما هم نهایت تلاش خود را برای پیگیری این مطالبه داریم و امیدواریم با اجرای پروژه این مطالبه محقق شود.  

***

به گفته مسئولان توسعه و بهبود اراضی دیم و باغ‌ها، کنترل سیلاب رودخانه گیوی، ایجاد اشتغال، جلوگیری از مهاجرت روستاییان و افزایش جاذبه‌های توریستی شهرستان کوثر از اهداف احداث سد گیوی عنوان شده است. اما این طرح از سال ۸۳ تاکنون هنوز تکمیل نشده و اکنون اهالی شهرستان کوثر در شرایط سخت‌اند و بعد از ۲۵ سال چشم به راه تحقق این اهداف و وعده‌های مسئولان هستند.  

  • انتظار تکمیل سد گیوی ادامه دارد 

سد گیوی به عنوان یکی از پروژه‌های بزرگ سدسازی استان اردبیل مطرح است. این سد روی رودخانه گیوی‌چای در ۵ کیلومتری شرق شهرستان گیوی احداث شده و دارای ارتفاع ۸۹ متر از کف رودخانه و ۷۰ میلیون متر مکعب ظرفیت ذخیره آب است. سد گیوی نیمه اول سال ۸۳ با امید و آرزوهایی که اهالی شهرستان کوثر در دلشان جوانه زد کلنگ‌زنی و وعده داده شد در مدت ۶۰ ماه، یعنی ۵ سال بعد از آغاز طرح، به بهره‌برداری برسد. اما از زمان شروع مطالعات ۲۰ سال و از زمان کلنگ‌زنی ۱۵ سال می‌گذرد و هیچ خبری از تکمیل این طرح آب‌رسانی نیست.  

کد خبر 453568

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha