مدارس چابهار به دلیل رشد روزافزون مهاجرت به این شهرستان با کمبود فضا روبه‌رو است.

مدارس خشتی و گلی

این شهرستان یکی از محروم‌ترین نقاط آموزشی استان است که هنوز از نداشتن زیرساخت‌های مناسب آموزشی رنج می‌برد. فضاهای غیراستاندارد آموزشی، کمبود معلم در کلاس‌های درس، تراکم بالای دانش‌آموزی در کنار سرانه و اعتبارات ناچیز در این بخش نگران‌کننده است. به گزارش همشهری، یک کارشناس فرهنگی می‌گوید: در روستاهای این شهرستان با ورود خیران و برخی گروه‌های مردم‌نهاد به‌ویژه در دشتیاری، ساخت فضای آموزشی استاندارد رشد کرد. این در حالی است که هنوز چابهار با شاخص‌های آموزشی استاندارد و میانگین کشوری در این زمنیه فاصله بسیاری دارد.

«خدابخش رحمدل» افزود: این شهرستان با کمبود نیروی آموزشی مواجه است که همین موضوع کیفیت آموزشی را پایین می‌آورد. بنابراین مشکلات آموزشی چابهار باید جدی گرفته شود. شاید فعالیت بیشتر خیران در کنار توجه دولت به این بخش باید پررنگ‌تر شود. توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس فرسوده، خشت و گلی و دوشیفته باید در اولویت همه مسئولان ذی‌ربط در این شهرستان باشد.

  • افت تحصیلی 

یکی از روستاییان چابهاری می‌گوید: به دلیل کمبود فضای آموزشی و کمبود نیرو برخی معلمان مدارس چابهار در ۲ شیفت فعالیت می‌کنند که همین موضوع ممکن است به افت‌تحصیلی و کیفیت آموزشی لطمه بزند. «احمد بلوچ‌زهی» می‌افزاید: شاخص‌های فضای آموزشی چابهار نسبت به میانگین کشوری خیلی پایین است. وقتی سرانه فضای آموزشی کم است چگونه برخی مسئولان می‌توانند کیفیت آموزشی و خروجی آموزش و پرورش چابهار در آزمون سراسری را تضمین کنند؟ این موضوع عدالت آموزشی را هم زیر سوال می‌برد. وی ادامه می‌دهد: ساخت کلاس‌های درس در برخی روستاها مانند کمب و روستاهای بخش پلان ضرورت دارد.

  • عدالت آموزشی

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها می‌گوید: عدالت آموزشی باید رعایت شود و فضاهای آموزشی بر اساس نیاز هر منطقه ساخته شود تا در یک نقطه استان شاهد سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش‌آموز ۱۰ متر مربع و در نقطه‌ای دیگر از استان به ازای هر دانش‌آموز کمتر از ۲ متر مربع نباشیم.

«شه‌بخش گرگیج» می‌افزاید: چابهار از محروم‌ترین نقاط آموزشی کشور است. به طوری که قبولی‌های آزمون سراسری به خوبی نشان داد سرانه پایین فضای آموزشی باعث افت شدید تحصیلی شده است. نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها در ادامه می‌گوید: جذب نیروهای بومی در بدنه آموزش و پرورش استان باید در اولویت قرار گیرد. وی می‌افزاید: سیستان و بلوچستان دارای استعدادهای برتر آموزشی است و برای شکوفا شدن این استعدادها باید توجه ویژه به توسعه زیرساخت‌های آموزشی آن شود.

  • ضرورت تخصیص امکانات آموزشی

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار ویژه چابهار نیز می‌گوید: این شهرستان یکی از محروم‌ترین نقاط آموزشی استان است که به توجه ویژه وزارت آموزش و پرورش و تخصیص امکانات لازم برای رفع مشکلات کمبود فضای آموزشی نیاز دارد.   «رحمدل بامری» می‌افزاید: در سال‌های اخیر توجه خوبی در زمینه‌های مختلف به چابهار شده و بسیاری از وعده‌ها تحقق یافته است. وی بر توجه لازم به تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام آموزشی، تعیین تکلیف و استخدام نیروهای خرید خدمات، کاهش مشکلات کمبود فضاهای آموزشی و تخصیص امکانات لازم تاکید می‌کند.

  • ایجاد اداره کل آموزش و پرورش جنوب استان 

بامری می‌گوید: پروژه‌های خوبی در زمینه فضای آموزشی در حال اجراست که با توجه به نیاز منطقه باید به سرعت تکمیل و تحویل آموزش و پرورش شوند. معاون استاندار سیستان و بلوچستان می‌افزاید: توجه به مقوله آموزشی به ارتقای شاخص‌ها کمک می‌کند. وی خواستار ایجاد اداره کل آموزش و پرورش جنوب سیستان و بلوچستان می‌شود و می‌گوید: با توجه به آمار بالای دانش‌آموزی ضروری است هرچه سریع‌تر آموزش و پرورش مستقل در بخش پلان ایجاد شود. بامری از تلاش خیران، بنیاد برکت و دولت برای ساخت مدارس در چابهار قدردانی می‌کند و می‌افزاید: همه قشرهای جامعه و دولت در کنار هم مشکلات حوزه آموزش و پرورش را رفع کنند.

  • برنامه‌های اداره نوسازی مدارس استان سیستان و بلوچستان

سرپرست اداره کل نوسازی مدارس استان سیستان و بلوچستان می‌گوید: در سال ۹۶ حدود ۱۰۲ میلیارد تومان و در سال ۹۷ حدود ۲۱۲ میلیارد تومان اعتبار به اداره کل نوسازی مدارس استان اختصاص یافت. در سال ۹۸ نیز تاکنون از محل ملی ۲۳۷ میلیارد تومان اختصاص داده شده است. «رضا سرحدی‌نیا» درباره مدارس خشت و گلی استان سیستان و بلوچستان می‌افزاید: تاکنون ۱۶۸ مدرسه خشت و گلی با ۱۸۶ کلاس درس را در استان جمع‌آوری کرده‌ایم و ۱۸۴ کلاس درس مانده که امید است هرچه سریع‌تر آن‌ها را نیز جمع کنیم.

سرحدی‌نیا ادامه می‌دهد: حذف مدارس خشتی و گلی از اولویت‌های اداره نوسازی و تجهیزات مدارس کشور است. مدیر کل نوسازی تجهیزات مدارس استان سیستان و بلوچستان می‌گوید: برای آن‌ که در نوسازی مدارس عقب نمانیم باید به سمت صنعتی‌سازی پیش رویم و از خدمات مصالح پیش‌ساخته برای ساخت مدارس استفاده کنیم. سرحدی‌نیا اضافه می‌کند: امیدواریم تا پایان سال تحصیلی ۹۹-۹۸ تمامی مدارس خشتی و گلی را از استان سیستان و بلوچستان حذف کنیم.

کد خبر 452482

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha