همشهری آنلاین: داعش مسئولیت انفجار انتحاری در یک مراسم عروسی در کابل را بر عهده گرفت.

انفجار انتحاري در عروسي در افغانستان

عامل انتحاری کمربند انفجاری خود را نزدیک جایگاه عروس و داماد در هتلی در شهر کابل منفجر کرد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما از کابل؛ وزارت کشور افغانستان اعلام کرد بر اثر انفجار در یک جشن عروسی در کابل پایتخت این کشور دستکم دویست و چهل و پنج نفر کشته یا زخمی شدند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران امروز در بیانیه ای اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران حمله تروریستی به یک مراسم عروسی در هتلی در شهر کابل که به شهادت مظلومانه دهها نفر و زخمی شدن جمع زیادی از شهروندان عادی منجر شد، محکوم می کند و با عرض تسلیت به خانواده های قربانیان این انفجار و آرزوی شفای عاجل برای مجروحان، همبستگی عمیق خود را با دولت و ملت افغانستان اعلام می کند.

یک مقام مسئول گفت: بر اثر انفجار در مراسم عروسی درکابل ۶۳ نفر کشته و ۱۸۲ نفر زخمی شدند. نصرت رحیمی سخنگوی وزارت کشور افغانستان اعلام کرد: عامل انتحاری کمربند انفجاری خود را در یک هتل در حوزه ششم امنیتی شهر کابل و در نزدیکی جایگاه عروس و داماد منفجر کرد.

وی افزود: هنوز آمار تلفات و زخمی‌های این انفجار نهایی نشده است اما شاهدان عینی از کشته و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ نفر در این انفجار خبر داده اند که بیشتر آن‌ها مرد هستند.

این دومین بار در یک سال اخیر است که اجتماع مردمی در هتل‌ها در شهر کابل هدف حمله انتحاری قرار می‌گیرد. زمستان سال گذشته نیز تجمع علمای اهل سنت افغانستان به مناسبت ولادت با سعادت پیامبر گرامی اسلام در هتل اورانوس کابل هدف حمله انتحاری قرار گرفت که براثر آن ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند.

  • رئیس جمهور افغانستان طالبان را عامل اصلی حمله انتحاری اخیر دانست

طالبان دست داشتن در حمله انتحاری شب گذشته در غرب کابل را رد کرد. "ذبیح الله مجاهد" امروز اعلام کرد: انفجار شب گذشته در شهر کابل کار طالبان‌ نبوده است.

براساس گزارش رویترز؛ رئیس جمهور افغانستان طالبان را عامل اصلی حمله انتحاری اخیر دانست

رئیس جمهور افغانستان تاکید کرد طالبان نمی تواند از مسئولیت بمب گذاری انتحاری در یک مراسم عروسی فرار کند.

غنی در پیامی در توئیتر گفت: طالبان نمی تواند خود را از این تقصیر که زمینه را برای اقدامات تروریستی در کشور فراهم کرده است، مبرا بداند.

  • واکنش مسئولان دولت افغانستان به حمله انتحاری کابل

رئیس اجرایی و وزیرامور خارجه افغانستان، حمله انتحاری به مراسم عروسی درغرب شهرکابل را محکوم کردند.

"­­­عبدالله عبدالله" ­رئیس اجرایی دولت افغانستان، حمله انتحاری به مراسم عروسی درهتل ­شهر دبی ­در غرب شهر کابل را جنایت ضد بشریت دانست و افزود: حمله به غیرنظامیان بی دفاع، جنایت جنگی و عمل ضد بشری است و تروریست ها بار دیگر ثابت کردند که به هیچ دین و آیینی اعتقاد ندارند و فقط به آدم کشی می اندیشند.

"صلاح الدین ربانی" ­وزیر امور خارجه افغانستان نیز در پیامی اعلام کرد: حمله بر تجمع های مردمی نمادی از قتل عام و جنایت ضد بشریت است.

وی از مردم افغانستان خواست در قبال چنین حملاتی متحد شوند، از تکرار آن جلوگیری شود.

  • ریاست جمهوری افغانستان از نیروهای امنیتی خواست انتقام مردم را از تروریست ها بگیرند

در پی حادثه تروریستی دیشب کابل، رئیس جمهوری افغانستان از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور خواست انتقام هر قطره خون مردم بی گناه را از تروریست های جنایتکار بگیرند.

ارگ‌ ریاست جمهوری افغانستان با صدور بیانیه ای گفت :عاملان این انفجار تروریستی در هر گوشه و کنار کشور که باشند، سرکوب خواهند شد و نیروهای امنیتی و دفاعی کشور برای از بین بردن عاملان این حمله، از همه امکانات لازم استفاده کنند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان همچنین اعلام کرد: در پی این جنایت ضد بشری، رئیس جمهوری کشور همه برنامه های تبلیغات انتخاباتی خود را برای امروز لغو کرد و قرار است برای بررسی اوضاع امنیتی کشور، جلسه ویژه امنیتی تشکیل شود.

ریاست جمهوری افغانستان نیز اعلام کرد: در شرایط کنونی، درمان زخمی ها در اولویت قرار دارد و تدابیر لازم دراین باره اتخاذ شده است.

همچنین در بیانیه ریاست جمهوری افغانستان آمده است: ضعف امنیتی که باعث وقوع این حمله شده است، بررسی و برطرف خواهد شد.

"سرور دانش" معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان نیز در پیامی در واکنش به حمله انتحاری به مجلس عروسی در کابل، گفت: حمله گروه های تروریستی به اماکن عمومی، مساجد و مراکز دینی و مذهبی و همچنین محافل جشن و شادی مردم فقط با هدف کشتار مردم، خون ریزی و ترویج خشونت انجام می شود، این گونه حملات وحشیانه و به خاک و خون کشاندن محافل جشن و شادی مردم، بیانگر جنایت ضد بشریت است.

معاون رئیس جمهور افغانستان از مردم این کشور خواست هوشیاری خود را حفظ کنند و با وحدت ضد تروریسم مبارزه کنند.

این در حالی است که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قرار است ششم مهر امسال برگزار شود؛ تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری از حدود بیست روز پیش آغاز شده است.

بنا بر اعلام ارگ ریاست جمهوری افغانستان فردا نیز صدمین سالروز استقلال کشور افغانستان است و به همین مناسبت جشن هایی در استانه ای مختلف این کشور برگزار می شود.

  • امنیت ملی افغانستان: عاملان انفجار کابل مجازات خواهند شد

مشاور امنیت ملی افغانستان اعلام کرد : عاملان حمله انتحاری به مجلس عروسی در غرب کابل مجازات خواهند شد.

"حمد الله محب" مشاور امنیت ملی افغانستان در واکنش به حمله انتحاری به مراسم عروسی در غرب شهر کابل اعلام کرد: از آنجا که تروریست ها نمی توانند با جنگ مستقیم به اهداف خود دست یابند، غیرنظامیان افغانستان را هدف قرار می دهند.

"پیتر پروگل" نماینده ویژه آلمان در افغانستان نیز در واکنش به حمله انتحاری به هتلی در غرب شهرکابل اعلام کرد: حمله به مراسم عروسی فراتر از یک عمل تروریستی است.
 
۲۴۵ کشته و زخمی در انفجار خونین کابل ۲۴۵ کشته و زخمی در انفجار خونین کابل ۲۴۵ کشته و زخمی در انفجار خونین کابل ۲۴۵ کشته و زخمی در انفجار خونین کابل ۲۴۵ کشته و زخمی در انفجار خونین کابل ۲۴۵ کشته و زخمی در انفجار خونین کابل ۲۴۵ کشته و زخمی در انفجار خونین کابل ۲۴۵ کشته و زخمی در انفجار خونین کابل ۲۴۵ کشته و زخمی در انفجار خونین کابل ۲۴۵ کشته و زخمی در انفجار خونین کابل

  • واکنش ها به خونین ترین انفجار امسال افغانستان

انفجار خونین در مراسم عروسی در غرب شهر کابل با واکنش های بین المللی گسترده ای همراه شد.

دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان، سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران، آلمان، ترکیه و ایتالیا در افغانستان، وزارت خارجه ایران و پاکستان و سازمان عفو بین الملل امروز یکشنبه دربیانیه هایی، خونین ترین انفجار امسال را در افغانستان که در غرب شهرکابل و در مجلس عروسی روی داد، محکوم کردند.

اتحادیه اروپا در بیانیه ای اعلام کرد: عاملان این انفجار دشمنان بشریت هستند و این انفجار فراتر از صدور بیانیه محکومیت است.

سفارت ترکیه نیز در بیانیه خود انفجار دیشب را وحشیانه، فجیع و ناقض قوانین بشردوستانه دانست.

سازمان عفو بین الملل هم انفجار درمجلس عروسی را جنایتی هولناک دانست و تاکید کرد: این حمله، نقض آشکار قوانین جنگی است و بی رحمی به زندگی انسان ها را نشان می دهد.

طالبان نیز با محکوم کردن این حمله اعلام کرد : حملاتی که در آن غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان هدف قرار بگیرند، هیچ گونه توجیهی ندارد.

این خونین ترین انفجار از آغاز امسال تاکنون در افغانستان است که در آستانه برگزاری جشن صدمین سالگرد استقلال این کشور به وقوع پیوست.

کد خبر 452067

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha