مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: مایکروویو دارای امواجی است با طول موج کوتاه که بخشی از طیف الکترومغناطیس را همانند پرتوهای نور قابل رویت تشکیل می‌دهد.

مايكروويو

به گزارش ایرنا به نقل از tips-and-tricks، تقریبا بیشتر افراد یک دستگاه مایکروویو در آشپزخانه دارند. این دستگاه برای گرم کردن مواد غذایی بسیار مفید است. با این حال بسیاری از افراد تصور می‌کنند که مایکرویو برای سلامتی مضر است و استفاده از آن می‌تواند سرطان‌زا باشد. در این گزارش به این موضوع می‌پردازیم که آیا استفاده از مایکروویو واقعا برای سلامتی مضر و خطرناک است؟

  • مایکروویو چگونه کار می‌کند

ابتدا به ذکر تاریخچه‌ای درباره مایکروویو می‌پردازیم. مایکروویو در سال ۱۹۴۰ میلادی ابداع و اولین دستگاه آن در سال ۱۹۴۶ میلادی فروخته شد. این دستگاه غذا را از طریق استفاده از مایکروویوهای الکترومغناطیسی گرم می‌کند. مایکروویوهای الکترومغناطیسی یک نوع نامرئی انرژی هستند که باعث حرکت ذرات آب در غذا می‌شوند. حرارتی که این امواج تولید می‌کند موجب گرم کردن غذا می‌شود. با اینکه استفاده از مایکروویو به نظر ایده‌آل می‌رسد اما باید توجه داشت که این دستگاه‌ها نوعی پرتو ساطع می‌کنند که موضوع نگرانی بسیاری از افراد است.

  • پرتو

پرتو به شکل‌های بسیار مختلفی وجود دارند. پرتو گاما (۱۰۰ میلیارد گیگاهرتز) مواردی است که در یک بمب اتم یافت می‌شود و این نوع پرتو مستقیم وارد بدن شده و در حین ورود به بدن به سلول‌ها آسیب می‌زند. پرتو ایکس (۱۰ میلیارد گیگاهرتز) قدرت کمتری دارد و به پوست نفوذ می‌کند اما وارد استخوان‌ها نمی‌شود. پرتو UV (یک میلیارد گیگاهرتز) بعد از پرتو ایکس قوی‌ترین پرتو محسوب می‌شود و می‌تواند به عمق یک میلیمتر در پوست نفوذ کند. این پرتو می‌تواند موجب ابتلا به سرطان پوست شود. مایکروویو با پرتو ۲.۴۵ گیگاهرتز کار می‌کند که این سطح پرتو به اندازه سطح پرتویی است که از تلفن هوشمند و یا تلویزیون ساطع می‌شود. این پرتو آسیب کم و یا هیچ آسیبی ایجاد نمی‌کند. به علاوه این مایکروویو به شیوه‌ای ساخته می‌شود که پرتو نتواند از آن خارج شود.

  • مواد مغذی

استدلالی که برای پرهیز از مایکروویو ارائه می‌شود این است که این دستگاه باعث از بین رفتن مواد مغذی خوارکی‌ها می‌شود. شستن، خیساندن و یا گرم کردن خوراکی ها همواره باعث از بین رفتن مواد مغذی می‌شود.

به ویژه ویتامین C نسبت به حرارت حساس است. اما جالب اینجاست که تحقیقات نشان داده‌اند که ویتامین‌ها و مواد معدنی خوراکی‌ها زمانی که مواد غذایی در مایکروویو گرم می‌شوند بهتر حفظ می‌شود. این موضوع به این دلیل است که گرم کردن غذا در مایکروویو نسبت به گرم کردن غذا بر روی گاز یا فر مدت زمان بسیار کمتری طول می‌کشد. بنابراین خوارکی‌ها زمان کمتری برای از دست دادن مواد مغذی خود پیدا می‌کنند. خلاصه تنها مورد ناسالمی که در مورد مایکروویو وجود دارد خوراکی‌های آماده به مصرف در مایکروویو است که از فروشگاه‌ها خریداری می‌شود.

کد خبر 452036

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha