یکشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۱
۰ نفر

عراق علاقه‌مند به استفاده از تجربیات شهرداری تهران است زیرا خبرها حکایت از آن دارد که وضع شهر تهران بهبود یافته است.

این بخشی از سخنان نوری مالکی نخست وزیر عراق در دیدار با محمد‌باقر‌ قالیباف شهردار تهران بود که عصر دیروز انجام شد. مالکی با قدردانی از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در ایجاد امنیت و مشارکت در روند بازسازی عراق گفت: مسئولان عراق پشتیبانی ایران را در عرصه‌های مختلف از مردم این کشور فراموش نمی‌کنند.
به گزارش سما، او به خرابی‌های ناشی از دوران جنگ و پس از آن هم اشاره کرد و گفت: پس از جنگ هیچ بازسازی‌ای در عراق صورت نگرفته و این شرایط به عراق مشکلاتی را تحمیل کرده است که باید اقدامات فراوانی برای رفع آن صورت گیرد. نخست وزیر عراق ابراز امیدواری کرد شرکت‌های ایرانی در بازسازی عراق سهم چشمگیری داشته باشند
مالکی گفت: با اینکه برخی مقررات موانعی را در اجرای طرح‌ها با شرکت‌های خارجی در عراق ایجاد می‌کند اما در این باره برای انعقاد قرارداد با طرف ایرانی استثناهایی وجود دارد. وی با بیان اینکه 40 درصد مردم عراق آب آشامیدنی ندارند و تنها در بغداد 126 محله به آسفالت نیاز دارد از شرکت‌های ایرانی خواست در این راه دولت عراق را یاری کنند.
وی همچنین با تقدیر از شهردار تهران، کار کردن در پایتخت عراق را نوعی مبارزه دانست و گفت: گام‌هایی برداشته‌ایم تا بغداد در بخش‌های مختلف به جایگاه اصلی خود بازگردد.
محمد باقر قالیباف نیز در این دیدار با ارائه گزارش از دیدار خود با مدیران شهرداری بغداد گفت: 4 کمیته برای آماده کردن توافقنامه‌های این دیدار تشکیل شد تا بتوانند با بررسی‌های همه جانبه شرایط را برای همکاری‌های مشترک فراهم کنند.
شهردار تهران با تاکید بر اینکه شهرداری تهران آماده همکاری جدی و نزدیک با شهرداری بغداد در همه زمینه‌هاست، گفت: با توجه به شرایط عراق، شهرداری بغداد با مشکل مالی مواجه نیست و ما تیمی را برای بررسی نحوه مشارکت در شهرهای عراق به بغداد روانه خواهیم کرد. وی از گشایش دفتر شهرداری تهران در شهرداری بغداد و بالعکس خبر داد و گفت: بعد از امضای توافقنامه‌ها شرکت‌هایی به بغداد اعزام خواهد شد تا با وجود شرایط سخت در کنار شهرداری بغداد باشند.
قالیباف گفت: اگر مشکلات اداری و مناقصات نباشد به شما اطمینان می‌دهم در حوزه‌های مربوط به نظافت، بازیافت، فضای سبز و احداث پارک‌ها، علائم راهنمایی و رانندگی، اصلاح جدول، خط کشی‌ها و غیره تا 8 ماه دیگر بغداد شرایط بهتری داشته باشد. شهردار تهران همچنین گفت: آماده‌ایم درخصوص راه‌اندازی کارخانه آسفالت و ساخت بتون، متخصصانی را از شهرداری بغداد در تهران آموزش دهیم.

شاهد تحول در هر سفر
وی در این سفر با عادل عبدالمهدی، معاون اول رئیس‌جمهوری عراق هم دیدار کرد. عبدالمهدی گفت که دست اندرکاران و مسئولان امور شهری در تهران کارآمد هستند و هر بار که به تهران سفر می‌کنیم شاهد تحولات چشمگیری هستیم.
به گزارش مهر در این دیدار عادل عبدالمهدی با اشاره به مشکلات زیرساختی شهر بغداد، گفت: به‌طور نمونه شبکه فاضلاب بغداد متعلق به 50 سال قبل است و طی ده‌ها سال گذشته هیچ تغییر و بهبودی در این شبکه مشاهده نشده است. معاون رئیس‌جمهوری عراق در ادامه خواستار همکاری جدی شهرداری تهران برای بازسازی زیرساخت‌های شهر بغداد شد.

نیازمند تجربه و مهارت
عبدالعزیز حکیم نیز شنبه شب در دیدار با قالیباف با قدردانی از سفر هیأت ایرانی و تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای بهبود وضعیت عراق اظهار داشت: در دولت دیکتاتور صدام به کسی اجازه فعالیت و کسب تجربه داده نمی‌شد و مسئولان فعلی شهری از تجربه کافی برخوردار نیستند و حضور هیأت‌های این چنینی می‌تواند به کسب تجربیات جدید و انتقال آنها منجر شود. وی تاکید کرد: شهر بغداد هم اکنون نیازمند تجربه و مهارت‌های شهرداری تهران است.
قالیباف نیز در این دیدار گفت: باهماهنگی‌هایی که با شهرداری بغداد صورت گرفته است در حوزه‌های مربوط به فنی و عمران و خدمات شهری انتقال تجربیات، مشارکت و سرمایه‌گذاری انجام خواهد شد.
وی تصریح کرد: یکی از پیشنهادهای ما به شهرداری بغداد این بود که به‌صورت منظم افرادی را برای فراگیری و آموزش در حوزه‌های گوناگون معرفی کنند و این افراد پس از آموزش‌های تخصصی در حوزه‌هایی نظیر خدمات شهری، فضای سبز، زیبا‌سازی‌، فنی و عمرانی و... به شهر بغداد خدمت کنند.

کد خبر 45154

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز