همشهری آنلاین: دکتر محمدباقر قالیباف شهردار تهران که برای دیداری رسمی در بغداد به سر می‌برد، در دیدارهای جداگانه با نوری المالکی نخست وزیر و عبدالعزیز حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق گفتگو کرد.

به گزارش ایرنا، نخست‌وزیر عراق، عصر شنبه چهارم اسفند، در دیدار شهردار تهران با وی، با اشاره به موفقیت‌های ایران در حوزه مدیریت شهری، تصریح کرد: آماده استفاده از تجربیات شهرداری تهران هستیم.

"نوری المالکی"، با اشاره به خسارتهای عراق در طول حاکمیت حزب بعث، از تلاشهای جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت عراق تقدیر کرد و این امر را موجب تحولات چشمگیر در این کشور دانست.

وی افزود: شرایط بعد از جنگ در عراق، به گونه‌ای بوده است که متاسفانه هیچگونه بازسازی در این کشور انجام نشده و در این برهه از زمان ما نیازمند استفاده از تجربیات سازنده ایران در امر بازسازی هستیم.

المالکی،افزود : ما از توانمندی شرکتهای ایرانی در فناوریهای مختلف اطلاع داریم و خواهان مشارکت هرچه بیشتر ایران در عراق هستیم.

نخست وزیر عراق، افزود: اگرچه ممکن است وجود برخی قوانین، مشکلاتی را در پیش روی شرکتهای خارجی خواهان مشارکت در توسعه این کشور قرار دهد، اما برای انعقاد قرارداد با شرکتهای ایرانی، استثناهایی داریم که این امر به روند حضور هرچه بیشتر ایران در امر بازسازی عراق، کمک خواهد کرد.

وی در این دیدار، برای حضور فعال‌تر شرکت‌های ایرانی در بخش اجرایی طرحهای توسعه عراق، ابراز امیدواری کرد.

نخست وزیر عراق، در ادامه افزود: شرایط بحرانی، موجب شده است تا هم‌اکنون ‪ ۴۰‬درصد مردم عراق از دسترسی به آب آشامیدنی محروم باشند و در زمینه خدمات شهری نیز ‪ ۱۲۶‬محله از شهر بغداد به انجام عملیات آسفالت نیاز دارد و مجموعه اینها جای کار گسترده‌ای برای شرکتهای ایرانی فراهم خواهد کرد.

وی در این دیدار، با اشاره به پیشرفتهای شهرداری در امور مدیریت شهری تهران، کار در پایتخت عراق را با توجه به ناامنی، به نوعی مبارزه تشبیه کرد و افزود: بر آن هستیم تا بغداد را به جایگاه واقعی آن بازگردانیم.

در این دیدار، "محمدباقر قالیباف" شهردار تهران، بر آمادگی جدی شهرداری برای حضور و مشارکت در طرحهای مورد نیاز در روند بازسازی عراق تاکید کرد.

وی با ارایه گزارشی از دیدار خود با مدیران شهری بغداد، افزود: به منظور نیاز سنجی و تعیین زمینه‌های همکاری مشترک میان هیاتهای دو کشور، چهار کارگروه با حضور کارشناسان دو کشور، تشکیل شده است.

قالیباف، با اعلام خبر ایجاد دفاتر شهرداری تهران در شهرداری بغداد و برعکس، افزود: بعد از امضای توافقنامه همکاری میان شهرداریهای تهران و بغداد، نمایندگان شرکتهای ایرانی با حضور در بغداد در طرحهای اعلام شده از سوی شهرداری پایتخت عراق، مشارکت خواهند کرد.

وی افزود: امیدواریم تا هشت ماه آینده در حوزه‌های مختلفی چون بازیافت، فضای سبز و راهنمایی و رانندگی شاهد تحولات چشمگیری با مشارکت شرکتهای ایرانی در بغداد باشیم.

قالیباف همچنین بر آمادگی شهرداری تهران برای ارایه آموزشهای لازم به کارشناسان شهرداری بغداد در زمینه‌های مورد توافق تاکید کرد.

گزارش ایرنا همچنین حاکی است، "محمدباقر قالیباف"، شنبه شب در ضیافت شام "عبدالعزیز حکیم" رییس مجلس اعلای اسلامی عراق، از آمادگی شهرداری تهران برای همکاری در زمینه بازسازی پایتخت عراق خبر داد.

به گزارش ایرنا، شهردار تهران، ضمن ارائه توضیحاتی درباره طرح‌های بزرگ شهری در تهران، گفت که شهرداری تهران آمادگی دارد، بمحض فراهم شدن زمینه- های همکاری، به شهرداری بغداد در زمینه‌های مختلف شهری کمک کند.

رییس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز در این دیدار، سیاستهای ایران را در پشتیبانی از ملت عراق مورد اشاره قرار داد و از ایرانی‌ها بخاطر حمایت - هایشان تقدیر و تشکر کرد.

عبدالعزیز حکیم، از شهردار تهران درخواست کرد تا در بازسازی پایتخت هفت میلیون نفری عراق، بویژه اجرای پروژه‌های عمرانی، فنی و نیز شهرسازی، به شهرداری بغداد کمک کند.

وی که روز جمعه به دعوت رسمی شهردار بغداد، وارد عراق شده است، قرار است با تنی چند از مسئولان سیاسی و شهری بغداد دیدار و از وضعیت عمومی خدمات شهری در مناطق مختلف این شهر دیدن کند.

کد خبر 45065

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز