مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴
۰ نفر

رمضان نوری - ایلام –خبرنگار: استان ایلام با حدود ۶۰۰ هزار نفر جمعیت حتی یک سینما ندارد.

سينما قدس ايلام

البته پروژه سینما «امید» شهر ایلام چند روز پیش کلنگ‌زنی شد تا شاید امید را در دل مردم استان برای داشتن یک سینما زنده کند. محرومیت‌های اقتصادی ایلام باعث محرومیت این استان از زیرساخت‌های فرهنگی نیز شده به طوری که سال‌هاست مردم از نبود سینما در رنج هستند. جالب این‌که در گذشته این استان ۲ سینما داشت؛ سینما «آبدانان» که سال‌ها از تغییر کاربری آن گذشته و به یک مغازه تبدیل شده است و سینما «قدس» شهر ایلام که ۴ سال پیش به بهانه بازسازی تخریب شد و هنوز ساخت دوباره آن آغاز نشده است. وعده‌های مکرر مسئولان برای راه‌اندازی سینما قدس به نتیجه نرسیده و هم‌اکنون این سینما به پارکینگ تبدیل شده است.

اما سال گذشته دولت طرح مبنی بر ساخت سینما امید در شهرهای کم‌جمعیت ارائه داد؛ طرحی که با مشارکت شهرداری‌ها، سازمان برنامه و بودجه و وزارت ارشاد اجرا می‌شود. حالا پس از مدت‌ها این طرح در شهر ایلام کلید خورده که در صورت محقق شدن، آرزوی ایلامی‌ها را برای داشتن یک سالن سینما برآورده می‌کند.

  • وجود سینما برای شهر ایلام ضروری است

یکی از شهروندان ایلامی در این رابطه به خبرنگار همشهری می‌گوید: نبود امکانات فرهنگی نظیر سینما در ایلام کاملا محسوس است و بسیاری از جوانان استان خواهان یک سینمای مناسب هستند. «امیرمسعود مظلومی» می‌افزاید: وجود سینما فقط برای دیدن فیلم نیست، بلکه وجود یک فضای فرهنگی برای شهر ضروری است. وی بیان می‌کند: این استان یکی از جوان‌ترین جمعیت‌های کشور را دارد و جوانان در صورت وجود سینما و اختصاص ساعتی از روز به دیدن فیلم می‌توانند از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در امان بمانند. وی ادامه می‌دهد: سال‌هاست مسئولان برای ساخت سینما در ایلام فقط شعار می‌دهند، اما امیدواریم پروژه سینما امید به نتیجه برسد.

  • ساخت فاز اول سینما امید در ۱۰ ماه

شهردار ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: فاز اول طرح سینما امید شهر ایلام با همکاری سازمان برنامه و بودجه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کلنگ‌زنی شده و قرار است در ۱۰ ماه اجرا شود. «طالب صادقیان» می‌گوید: فاز اول این سینما با اعتبار ۲۰ میلیارد و ۴۸۰ میلیون‌ ریال از محل منابع داخلی شهرداری اجرا می‌شود. وی با اشاره به این‌که این پردیس سینمایی در مجوع دارای ۳ سالن سینماست، می‌افزاید: کل پروژه باید طی ۲ سال به سرانجام برسد.

  • آینده پروژه‌های سینمایی ایلام

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری به سینما قدس اشاره می‌کند و می‌گوید: مالک خصوصی پروژه سینما قدس ایلام در حال طی مراحل پایانی برای اخذ پروانه ساخت است و قرار است در قالب مجتمع سینمایی - تجاری به احیای آن اقدام کند. «عمران خودآموز» بیان می‌کند: طی تصمیمگیری صورت‌گرفته، در این ملک یک مجتمع تجاری، فرهنگی و سینمایی ساخته خواهد شد. ۲ طبقه از آن نیز به صورت زیرزمین به ساخت پارکینگ اختصاص می‌یابد که به کم شدن ترافیک بافت مرکزی شهر کمک خواهد کرد.

وی ادامه می‌دهد: طبقه آخر و هفتم این مجتمع به ساخت ۴ سالن سینما با ظرفیت جمعا ۶۰۰ نفر اختصاص یافته و جزو تعهدات سازنده است. این مسئول اظهار می‌کند: پردیس سینمایی امید ایلام نیز با ۳ سالن مدرن و با حمایت سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان سینمایی با ظرفیت ۴۰۰ صندلی کلنگ‌زنی شده است. وی می‌گوید: با افتتاح این ۲ پروژه سینمایی، شهر ایلام در آینده صاحب ۷ پرده سینما و ظرفیت حدود هزار نفر خواهد بود. خودآموز می‌افزاید: ساخت مینی‌سینمای انجمن سینمای جوانان ایلام نیز امکان مناسبی را برای پخش فیلم‌های کوتاه و نقد و بررسی آثار فراهم کرده است.

  • سینمای شهر آبدانان 

خودآموز در ادامه به تعطیلی سینمای شهرستان آبدانان اشاره و بیان می‌کند: با توجه به نیاز شهرستان آبدانان به سینما مقرر شده است که قطعه زمینی مناسب از سوی شهرداری به منظور احداث یک سینمای مدرن جدید اختصاص یابد و برای نقشه‌برداری و طراحی به موسسه سینما شهر اعلام شود.  
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام می‌افزاید: با توجه به سیاست‌های فرهنگی و هنری سازمان امور سینمایی برای صیانت از اماکن فرهنگی و هنری و عدم کاهش سرانه فضاهای فرهنگی، اجرای بند ۳ صورتجلسه منوط به در اختیار قرار گرفتن قطعه زمینی مناسب برای احداث سینماست.

وجود یک سینما به ‌عنوان یک مجموعه فرهنگی در شهر ایلام در ارتقای فرهنگ عمومی شهروندان بسیار اثرگذار است و زمینه اشتغال تعدادی از جوانان را نیز فراهم می‌کند. جوانان ایلام نیز همانند دیگر مناطق کشور به تماشای فیلم‌های سینمایی جدید علاقه دارند.  

کد خبر 451372

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha