مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۲
۰ نفر

ساخت پردیس سینمایی امید شهرستان نور که سال ۱۳۹۸ موضوع ساخت آن مطرح شده بود به دلیل شرکت نکردن پیمانکاران واجد شرایط در مناقصه ساخت این پروژه هنوز آغاز نشده است.

پردیس سینمایی امید نور

به گزارش همشهری آنلاین، کلنگ ساخت پردیس سینمایی امید در شهر نور پس از مطرح شدن ساخت این پروژه در شهریور سال ۱۳۹۸، پنجم دی همان سال با حضور نماینده وقت نور در مجلس، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و مسئولان شهرستان نور در زمینی که در بلوار ساحلی امام علی(ع) از سوی شهرداری به اجرای این پروژه اختصاص داده شده بود به زمین زده شد. اما از زمان به زمین زدن کلنگ ساخت این پروژه تا امروز، عملیات اجرایی آن آغاز نشده و پردیس سینمایی امید نور همچنان بلاتکلیف است.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار بود این پردیس سینمایی با همکاری شهرداری نور تا پایان تابستان ۱۳۹۹ ساخته شود. در روز کلنگ‌زنی این پروژه نیز عباس زارع مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران عنوان کرد که برای ساخت این پردیس سینمایی که طبق نقشه تعیین شده توسط سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد سه سالن با مجموع ظرفیت ۳۰۰ نفر برای آن پیش‌بینی شده است، ۷۰۰ میلیون تومان از سوی سازمان سینمایی کشور و ۵۰۰ میلیون تومان هم از طرف سازمان شهرداری‌های وزارت کشور به عنوان کمک بلاعوض در نظر گرفته شد. اما با گذشت نزدیک به ۱۷ ماه از زمان کلنگ‌زنی این پروژه، اجرای آن هنوز در نخستین گام طرح یعنی جذب پیمانکار متوقف مانده است.

بنا به گفته مسئولان شهر نور، همه مراحل مقدماتی آغاز عملیات پروژه انجام شد، اما استقبال نکردن پیمانکاران از اجرای این پروژه سبب شده که پروزه وارد فاز اجرایی نشود. بنا به اظهارات شهردار نور، تا کنون چند نوبت آگهی مناقصه نیز برای جذب پیمانکار منتشر شد که به خروجی مورد انتظار نرسیده است.

پردیس سینمایی امید نور در انتظار پیمانکار
کلنگ‌زنی پردیس سینمایی امید نور - ۵ دی ۱۳۹۸

فرامرز چمن‌آرا می‌گوید: هیچ مشکل اداری برای ساخت این پروژه وجود ندارد. نقشه‌های فاز ۱ و ۲ پروژه ۹ دی ۱۳۹۸ یعنی چهار روز پس از کلنگ‌زنی در اختیار شهرداری قرار گرفت و هشت روز بعد نیز مدارک برای برگزاری مناقصه توسط واحد فنی شهرداری تکمیل و درخواست برگزاری مناقصه به شورا تحویل شد. شورای شهر نیز ۲۷ دی برگزاری مناقصه را تصویب کرد.

وی می‌افزاید: نخستین مرحله آگهی مناقصه ۳ اسفند ۱۳۹۸ و دومین مرحله آن نیز ۲۸ اسفند منتشر شد که در هیچ کدام از این مرحله‌های شرکت‌کننده‌ای نداشتیم. ۲۷ فروردین و ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ نیز آگهی‌های مناقصه مرحله اول و دوم تجدید چاپ شدند. در نهایت فقط یک شرکت‌کننده برای حضور در مناقصه اعلام آمادگی کرد که آن هم ضمانتنامه و گرید کاری نداشت. با این حال برای تسهیل در اجرای پروژه درخواست مجوز ترک تشریفات به نام پیمانکار متقاضی داده شد که ۲۸ اردیبهشت به تصویب شورا رسید و ۱۷ شهریور پارسال نیز نامه موافقت استانداری با اجرای پروژه توسط پیمانکار مد نظر به شرداری ارائه شد.

شهرداری نور در این بین دو هزار متر مربع زمین نیز به مساحت هزار متری اجرای پروژه اضافه کرد تا مشکل پارکینگ پروژه برطرف شود. بنا به اظهارات شهردار نور، ۱۶ مهر همه مدارک لازم برای انعقاد قرارداد با پیمانکار -شرکت کیمه‌سازان کهن- تکمیل و در حالی که تمام مراحل اداری اولیه انجام شده بود، ۲۰ مهر پیمانکار اعلام کرد که به دلیل افزایش نرخ ارز حاضر به اجرای پروژه نیست و از فعالیت برای ساخت پردیس سینمایی امید نور انصراف داد.

چمن‌آرا اظهار می‌کند: همان روز و بلافاصله پس از اعلام انصراف پیمانکار، درخواست برگزاری مناقصه محدود را به شورا ارائه کردیم که ۲۵ آذر ۱۳۹۹این درخواست تایید شد و همان روز به ۶ شرکت واجد شرایط برای حضور در مناقصه محدود دعوتنامه فرستادیم. ۱۶ دی ۶ پاکت مناقصه تحویل و جلسه مناقصه برگزار شد که نماینده سازمان بازرسی در جلسه حضور نیافت. اما پس از بررسی‌های انجام شده در جلسه کمیسیون معاملات که ۱۵ فروردین امسال برگزار شد، هر ۶ پیشنهاد به دلیل نقص و نداشتن تاییدیه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و همچنین رزومه ناکافی باطل شد.

به گفته چمن‌آرا ۳۰ فروردین امسال نیز در فرمانداری نور جلسه‌ای برای بررسی مشکلات و رفع موانع موجود در ساخت این پروژه برگزار شد و قرار است در مهلتی ۲۱ روزه برای برگزاری تجدید مناقصه با شرایطی متفاوت نسبت به مناقصه‌ قبلی مدارک تکمیل شود. طبق اظهارات شهردار نور، مقرر شده که مناقصه این پردیس سینمایی پس از اصلاح، این بار برای اجرای هر سه فاز پروژه منتشر شود.

شهردار نور می‌گوید: مجموعه مدیریت شهری نور تمام تلاش خود را برای اجرایی شدن این طرح مهم فرهنگی به کار گرفته و چند نوبت مناقصه هم برگزار کرد. این که پیمانکار واجد شرایط در مناقصه شرکت نمی‌کند از حیطه اختیارات مدیریت شهری خارج است. قطعا اگر در مناقصه‌های بعدی پیمانکار واجد شرایط شرکت کند و کمیسیون معاملات نیز پس از بررسی پیشنهاد به نتیجه مثبت برسد، شهرداری و شواری شهر نور همه اقدامات اداری و قانونی که در حیطه وظایف‌شان باشد را انجام خواهند داد تا این پروژه به سرانجام برسد.

بنا به اظهارات برخی مسئولان، در صورت استمرار بلاتکلیفی اجرای این پروژه در نور، احتمال انتقال این سهمیه به استانی دیگر وجود دارد. مازندران در حال حاضر ۵۳۳۱ صندلی سینمایی در قالب سینماهای خصوصی، سینماهای زیر پوشش حوزه هنری و سالن‌های تجهیز شده متعلق به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد. آخرین گام برداشته شده برای ساخت پردیس سینمایی در مازندران مربوط به روزهای اخیر است که عملیات اجرایی ساخت پردیس سینمایی ایران در محل سینما ایران سابق ساری با مشارکت شرکت بهمن سبز وابسته به حوزه هنری کشور و شهرداری ساری آغاز شد.

کد خبر 598977

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha