مژگان مهرابی ـ خبرنگار: منطقه ما فضای سبز کم ندارد. ۲۵۵ بوستان کوچک و بزرگ که هر کدامشان فضای خوبی برای تفریح و گذران اوقات فراغت هستند.

معتادان

اما متأسفانه بعضی از آنها با همه جاذبه و زیبایی که دارند مکان مناسبی برای جولان معتادان شده‌اند. این اتفاق تلخ بیشتر در بوستان‌های ناحیه ۶ رخ می‌دهد و در بین محله‌های این ناحیه، گلشن بیش از همه درگیر پرسه زدن معتادان در بوستان‌هاست. به گونه‌ای که پاتوق امنی برای آنها شده و از دیگر محله‌ها و مناطق برای نشئگی یا خرید و فروش مواد به اینجا می‌آیند.

منطقه ۴، ۲۲‌مترمربع سرانه فضای سبز دارد که در این چند سال اخیر رشد فزاینده‌ای داشته است. اگر بخواهیم منصف باشیم معاونت خدمات شهری و فضای سبز منطقه برای توسعه فضای سبز و آبادانی منطقه اقدامات ارزنده‌ای انجام داده است. اما نکته مهم این است که بعضی از این بوستان‌ها مکان دنجی برای تجمع معتادان شده‌ و همین باعث دلخوری اهالی شده است. به گونه‌ای که خانواده‌ها برای رفتن فرزندانشان به بوستان‌ها و استفاده از وسایل تفریحی آن اطمینان خاطر ندارند.

در بین نواحی ۲۱‌گانه منطقه، محله‌های گلشن، کوهسار، حکیمیه و اوقاف بیشتر از دیگر محله‌ها با حضور معتادان در بوستان مواجه هستند. «حسین ممی‌پور» معتمد محله گلشن دل پری از وضع نامطلوب محله‌اش دارد و می‌گوید: «بوستان‌های آلاله، گلشن و شهید حسن‌زاده در محله گلشن قرار دارند و برای تفریح به هرکدام از آنها مراجعه کنید با تجمع معتادان روبه‌رو می‌شوید. اما بیشتر از همه بوستان بهزادی است که لابه‌لای شمشادها نوجوانان و جوانان زیادی در حال استفاده موادمخدر هستند. وقاحت موادفروش‌ها به جایی رسیده که در ملأعام اقدام به فروش موادمخدر می‌کنند. بیشتر در ساعت ۷ صبح یا ۵ عصر در بوستان‌ها جمع می‌شوند که اغلب معتادان زن و مرد با هم در یک جا هستند.» ممی‌پور متذکر می‌شود بارها به پایگاه چهارم مبارزه با موادمخدر این موضوع را گوشزد کرده و برای جمع‌آوری معتادان اقدام کرده‌اند اما خیلی نتیجه‌بخش نبوده است.

  • عمده‌فروشی موادمخدر در جاده تلو

«ابراهیم سلیمانی» از دیگر اهالی محله گلشن، نبود هماهنگی بین ارگان‌ها برای ساماندهی معتادان را مهم‌ترین عامل برای جولان دادن آنها در خیابان‌ها و پارک‌ها می‌داند و می‌گوید: «چندی پیش نیروی انتظامی کلانتری ۱۴۴ برای جمع‌آوری معتادان اقدام کرد اما ساعتی بعد چند تا از همان معتادان را دیدم که در محله حضور دارند. هیچ ارگانی برای جمع‌آوری معتادان دل نمی‌سوزاند. اگر سری به بوستان آلاله بزنید رنج سنی ۱۸ – ۱۹ ساله زیاد می‌بینید که بی‌محابا در حال کشیدن موادمخدر هستند. پارک جایی برای تفریح و آرامش اهالی است. اما حضور این افراد در پارک این امتیاز را از ما گرفته است. خود من تمایلی ندارم خانواده‌ام به پارک بروند.»

از دیگر مکان‌هایی که شهروندان به‌عنوان جولانگاه معتادان معرفی می‌کنند، فضای سبز زیر پل زین الدین، ضلع جنوبی میدان چمن‌آرا و جاده تلو است. «محمدرضا محمدی» معتمد محله کوهسار در این‌باره می‌گوید: «از حکیمیه به سوی خیابان کوهسار که بروید کناره بزرگراه زین الدین، فضای درختکاری است که معتادان با روشن شدن هوا در آنجا تجمع می‌کنند. دلیلش هم وجود گرمخانه‌ای است که در آن محدوده واقع شده است. صبح‌ها وقتی از گرمخانه بیرون می‌آیند در فضای مذکور موادمخدر مصرف می‌کنند.» مکان دیگری که «مهدی خدمتگزار» معتمد محله حکیمیه به آن اشاره می‌کند، جاده تلو است که از قرار معلوم عمده‌فروش‌های موادمخدر آنجا پاتوق دارند. او می‌گوید: «حکیمیه محله بزرگی است و چون در همسایگی تلو قرار دارد با مشکلات بیشتری مواجه است. در جاده تلو عمده‌فروشی و در محله ما خرده‌فروشی می‌کنند.»

  • ناهماهنگی ارگان‌های دولتی

سال‌هاست تهرانی‌ها با فروش موادمخدر و حضور معتادان در بوستان‌ها دست و پنجه نرم می‌کند. درست از زمانی که شعار «معتاد مجرم نیست» بر سر زبان‌ها افتاد. جمله نادرستی نیست اما راهی برای جولان دادن معتادان باز کرده و از همه مهم‌تر باعث سردرگمی ارگان‌های نیروی انتظامی، بهزیستی و سازمان خدمات اجتماعی شهرداری برای ساماندهی آنها شده است. «علی احدی» مدیر سازمان خدمات اجتماعی شهرداری منطقه در این‌باره می‌گوید: «یکی از اقدامات سازمان خدمات اجتماعی شهری، جمع‌آوری معتادان و کارتن‌خواب‌ها از شهر است. چنانچه مأموران این نهاد خود با تجمع معتادان مواجه شوند یا شهروندی با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرد برای جمع‌آوری آنها اقدام می‌کنند. معتادان در گام بعدی به نیروی انتظامی ارجاع داده می‌شوند اما مأموران خدوم نیروی انتظامی به جای تحویل آنها به قانون ناگزیر از رها کردن معتادان هستند چون برایشان مصوب شده اعتیاد جرم نیست. بارها این موضوع را با نیروی انتظامی در میان گذاشته‌ایم. می‌گویند که ما معتادان را جمع‌آوری می‌کنیم بهزیستی باید تحویل بگیرد.» نکته جالب اینکه بهزیستی هم زیر بار نمی‌رود و چون نداشتن بودجه را دلیل همکاری نکردن خود می‌داند.

  • شهرداری تأمین اعتبار کند

اینکه بهزیستی چرا برای ساماندهی معتادان زیربار نمی‌رود را از «حامد کشاورز» مددکار بهزیستی جویا می‌شویم. او می‌گوید: «بهزیستی موظف به جمع‌آوری معتادان است. اما معتادانی که مشکل قانونی ندارند یعنی جرمی مرتکب نشده‌اند. اما اگر معتاد متجاهر باشد طبق تبصره ۱ قانون ۱۶ قاضی برای آنها دستور قضایی صادر می‌کند. برای ساماندهی معتادان مجرم، سال ۸۵‌ـ ۸۶ آیین‌نامه‌ای تنظیم و البته به تصویب هم رسیده است. طبق آن باید شهرداری، بهزیستی و نیروی انتظامی با هم در اجرای آن همکاری کنند.» به گفته کشاورز، به صرف اینکه بهزیستی متولی است باقی نهادها انتظار دارند آن‌ها معتادان مجرم را ساماندهی کند. در صورتی که شهرداری موظف به تأمین اعتبار است و باید تجهیزات لازم را فراهم کند.

کد خبر 451292

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha