دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۲۹
۰ نفر

پوپک قاسمی-  اردبیل - خبرنگار: سمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد علاوه بر این‌که جلوه‌هایی از سرمایه‌های اجتماعی جامعه به شمار می‌روند می‌توانند به لحاظ تنوع فراگیری و داشتن زمینه فعالیت متنوع، در ساماندهی و جهت‌دهی به فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در جامعه به‌ویژه در قشر جوان تاثیرگذار باشند.

مسیر  باز  برای فعالیت تشکل‌های اردبیل

سازمان‌های مردم‌نهاد استان هر جا که فرصت به آن‌ها داده شده است توانسته‌اند ظرفیت‌های خود را به خوبی نشان دهند؛ همچنان که در برگزاری برنامه‌های هفته اردبیل شاهد استفاده از ظرفیت این سمن‌ها برای اجرای برنامه‌های بزرگ بودیم.  

  • فعالیت ۲۷۷ سازمان مردم‌نهاد

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل در گفت‌وگو با همشهری درباره فعالیت‌ سمن‌ها در استان اظهار می‌کند: در حال حاضر مجوز فعالیت سازمان‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد به دو صورت ملی و استانی و از سوی ۵ اداره و نهاد صادر می‌شود و بیشترین مجوزهای فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد استان اردبیل نیز استانی است.   «شفیع شفیعی» می‌افزاید: تقویت انجمن‌ها از هدف‌های اصلی ماست و سعی می‌کنیم انجمن‌های تخصصی هر کدام در حیطه خود بتوانند طبق برنامه‌های تعیین‌شده پیش روند تا تقویت این انجمن‌ها زمینه‌ساز تقویت فعالیت و مشارکت مردمی در قالب کار گروهی باشد.  

شفیعی با تاکید بر این‌که توسعه فرهنگی‌اجتماعی استان نیازمند تقویت سازمان‌های مردم‌نهاد است، عنوان می‌کند: سازمان‌های مردم‌نهاد در دولت تدبیر و امید فعالیت چشمگیری داشته‌اند به طوری که در حال حاضر ۲۷۷ سازمان مردم‌نهاد فعال به صورت تخصصی در استان فعالیت دارند.  وی تاکید می‌کند: فعالیت این نهادهای مردمی بیشتر در زمینه‌های آسیب اجتماعی، هنری، ورزشی، فرهنگی، اعتقادی و مذهبی، خیریه، محیط زیست، گردشگری، زنان و خانواده، حمایت از کودکان، سلامت و بهداشت، علمی و پژوهشی، فعالیت قرآنی و کارآفرینی است.  

شفیعی با بیان این‌که فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری، بهزیستی، وزرش‌وجوانان و نیروی انتظامی مراکز صدور مجوز برای فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد هستند، اظهار می‌کند: توانمندسازی سازمان‌های مردم‌نهاد یکی از سیاست‌های مهم دولت تدبیر و امید است و رویکرد دولت در زمینه سمن‌ها توانمندسازی آن‌ها به لحاظ کیفی است؛ ضمن این‌که ایجاد تعامل بین دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های مردم‌نهاد نیز به صورت جدی در حال پیگیری است و جلسات منظم بین دولت و نهادهای مردمی در استان برگزار می‌شود و مسائل مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرند.  

  • ظرفیت سمن‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی

شفیعی می‌گوید: شبکه‌سازی تخصصی سازمان‌های مردم‌نهاد در استان اردبیل نیز از برنامه‌های مورد پیگیری و اولویت‌دار استانداری است؛ همچنان که در حوزه محیط زیست این کار محقق شده و در حوزه‌های دیگر هم در آینده نزدیک اقدام به شبکه‌سازی تخصصی تشکل‌های مردمی خواهد شد.  وی با بیان این‌که دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند به سازمان‌های مردم‌نهاد بی‌اعتنا باشند، اظهار می‌کند: در برنامه ششم توسعه، مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد در کاهش آسیب‌های اجتماعی مورد تاکید است. این مسئول تاکید می‌کند: محور برنامه‌های سازمان مردم‌نهاد کاهش آسیب‌های اجتماعی است و فعالیت آن‌ها در این زمینه بیشتر مورد استقبال مردم است؛ چراکه به دور از جریانات سیاسی فعالیت می‌کنند و حتی در برخی مواقع به خصوص در امور خیریه عملکردشان قوی‌تر از عملکرد دستگاه‌های دولتی است.  

  • حمایت مناسب از سمن‌ها

دبیر انجمن مهر و امید، یکی از سمن‌های فعال استان، با بیان این‌که بر اساس سیاست‌های کلان دولت فضا برای فعالیت سازمان‌های غیردولتی جوانان فراهم شده است، اظهار می‌کند: امروز اگر تشکلی از نبود حمایت لازم سخن بگوید، از مسیر انصاف خارج شده است هرچند انتظار می‌رود حمایت‌ها بیش از پیش پررنگ باشد.   «توحید مهدوی» با بیان این‌که حمایت‌ها فارغ از خط‌کشی‌های سیاسی انجام می‌شود، ادامه می‌دهد: همین آشنا نبودن مدیران با سازمان‌های غیردولتی مشکل اصلی در زمینه نبود حمایت و مشارکت برخی دستگاه‌هاست.  

به اعتقاد این فعال حوزه جوانان، سازمان‌های غیردولتی جوانان باید به بازوی اجرایی دستگاه‌های دولتی تبدیل شوند که فعلا این کار در استان اردبیل عملیاتی نشده و قطعاً زمانبر است.  وی بیان می‌کند: برای ارتقای سطح تشکل‌ها نباید فقط ارتقای کمی را در نظر گرفت بلکه ارتقای کیفی باید در دستور کار قرار گیرد که با برگزاری دوره‌های آموزشی و نمایشگاه‌ها می‌توان تشکل‌ها را توانمندتر کرد.

مهدوی معتقد است نگرش به سمن‌ها در اردبیل به صورت آهسته اما پیوسته تغییر کرده است و جایگاهی برای این سازمان‌ها تعریف می‌شود؛ هرچند رسیدن به جایگاه واقعی زمان‌بر خواهد بود، حرکات و برنامه‌های سمن‌ها و مشارکت دستگاه‌ها نویدبخش آینده روشن در این مورد است. هر چند ممکن است این نگرش‌های مثبت با تغییر سیاست‌هایی تغییر جهت دهد.

  • تاثیرگذاری فعالیت داوطلبانه

مدیرعامل سازمان مردم‌نهاد افق هم می‌گوید: نوع نگاه مسئولان به سازمان‌های مردم‌نهاد می‌تواند در تشویق و ترغیب این سازمان‌های غیردولتی و مردم‌نهاد بر ادامه فعالیت یا حتی غیرفعال شدن آن‌ها تاثیر بگذارد؛ بنابراین برای فعال نگه داشتن سمن‌ها باید مسئولانی در استان وجود داشته باشند که با باور به توانایی سمن‌ها از ظرفیت‌های آن‌ها در توسعه فرهنگی و اجتماعی بهره ببرند.  

«وحید عباسی» با اشاره به این‌که سازمان‌های مردم‌نهاد به دلیل فعالیت‌های داوطلبانه خود کارکردهایی به مراتب بهتر از دستگاه‌های عریض و طویل دارند، می‌افزاید: این نوع فعالیت می‌تواند مسیر توسعه اجتماعی استان را هموار کند؛ زیرا سمن‌ها به صورت خودخواسته فعالیت می‌کنند و برای این‌که فعالیت‌هایشان شعاع تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد معمولاً با هم‌اندیشی‌ها و مشورت‌ها نوآوری و خلاقیت به کار می‌برند و کارکردگرایی و عملگرایی آن‌ها بیشتر از دستگاه‌های دولتی است.

عباسی تاکید می‌کند: باید برای توانمندسازی سازمان‌های مردم‌نهاد برنامه‌ریزی کرد یا زمینه توانمندسازی آن‌ها فراهم شود؛ چراکه توسعه پایدار از طریق شعار محقق نمی‌شود بلکه از طریق عملی کردن مسیر مدنیت، رفع دغدغه‌ها و موانع توسعه محقق می‌شود که این کار به دست سازمان‌های مردم‌نهاد انجام‌شدنی است. بنابراین باید با جدیت به این سازمان‌های غیردولتی نگاه کرد و آن‌ها را فرصتی برای توسعه دید.  وی اظهار می‌کند: فعالیت جوانانی که با هدف توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی گرد هم می‌آیند و دغدغه‌های مردم را پیگیر هستند نباید به دیده تهدید نگریسته شود و مسئولان با حمایت از فعالیت سمن‌ها باعث کسب انگیزه و توانمندی آن‌ها شوند.

  • رتبه اول اردبیل در صدور اعتبارنامه سمن‌ها

معاون فرهنگی و امور جوانان استان اردبیل با بیان این‌که استان در رشد کمی صدور اعتبارنامه سمن‌ها در سال گذشته رتبه اول را کسب کرد، اظهار می‌کند: ۷۷ سمن تحت پوشش اداره ورزش و جوانان مشغول به فعالیت هستند. «اکبر نگاهی» با تاکید بر این‌که سمن‌ها شفافیت مالی را سرلوحه فعالیت خود قرار دهند، اظهار می‌کند: ‌ سمن‌ها باید ارتباط خود را با مسائل روز جامعه بیشتر کنند و هرجا نیاز به کمک سازمان‌های مردم‌نهاد بود پای کار بیایند. یکی از نمونه‌های این اتفاق را در هفته اردبیل شاهد بودیم که سمن‌ها توانستند ظرفیت خود را به خوبی به نمایش بگذارند.

کد خبر 451169

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha