چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۸
۰ نفر

پوپک قاسمی-  مشگین‌شهر - خبرنگار: قله زیبای سبلان یکی از ظرفیت‌های استان اردبیل و شهرستان مشگین‌شهر برای جذب گردشگر و کوهنوردان است. این روزها سبلان پذیرای کوهنوردان زیادی نه‌تنها از سراسر کشور است بلکه مهمانان خارجی نیز از آن بازدید می‌کنند.

کمبود امکانات در روزهای شلوغ سبلان

زیبایی خاص این کوه با طبیعت بکر دامنه و چشمه آبگرم شابیل در پای کوه از سبلان یک جاذبه بی‌نظیر برای کوهنوردان ساخته که ازدحام کوهنوردان در روزهای اخیر گواه این ادعاست. هرچند این حضور گسترده باعث خرسندی است اما گاهی باعث کندی ارائه خدمات می‌شود. همچنان که جمعه، ۱۱ مردادماه، شاهد این اختلال بودیم و برخی نارضایتی‌ها از کمبود خدمات‌رسانی به کوهنوردان مطرح شد.  

  • روزی پردردسر برای کوهنوردان

یکی از کوهنوردانی که در صعود جمعه گذشته در پناهگاه حضور داشته است، عنوان می‌کند: من و جمعی از دوستان که به قله سبلان صعود کرده بودیم پس از بازگشت به پناهگاه با صف طولانی از کوهنوردان مواجه شدیم که منتطر لندرورهای مسافرکش بین شابیل و پناهگاه بودند.   «شهباز بدرزاده» می‌افزاید: با وجود این‌که بیش از ۲هزار نفر در پناهگاه منتطر بودند، ماشین برای انتقال کوهنوردانی که از نقاط مختلف کشور و حتی از ترکیه به سبلان آمده بودند، وجود نداشت.  

وی با اشاره به مقدور نبودن امکان تماس تلفنی بیان می‌کند: پس از گذشت بیش از ۴ ساعت معطلی و بلاتکلیفی کوهنوردانی که با خانواده‌هایشان در کوه سرگردان مانده بودند عده‌ای به ناچار دل به دریا زدند و بارهای خود را برداشتند و با پای پیاده به سمت شابیل حرکت کردند.  این کوهنورد ادامه می‌دهد: همقدم‌های ما بعد از رسیدن به شابیل متوجه شدند لندرورهای مسافرکش به این دلیل که مسافری از شابیل به سمت پناهگاه نبوده است به سمت پناهگاه نمی‌آمده‌اند و برخی‌ هم با سوءاستفاده از شلوغی و جمعیت بالای کوهنورددان درخواست مبلغ ۳ برابری داشتند.  بدرزاده بیان می‌کند: بعد از تماس با پلیس و هلال‌احمر، تعدادی خودرو به پناهگاه برای انتقال کوهنوردان به شابیل ارسال شد اما شرایط روحی و روانی بدی به کوهنوردان وارد و آن همه معطلی و بی‌نظمی موجب ناراحتی می‌شود.  

  • کندی ارائه خدمات به دلیل ازدحام

رئیس هیات کوهنوردی مشگین‌شهر درباره اتفاقات رخ‌داده برای کوهنوردان به همشهری می‌گوید: جمعه گذشته یکی از پرترافیک‌ترین روزهای صعود به قله سبلان بود و بیش از ۳ هزار نفر از کوهنوردان در حال صعود به قله بودند. همین ازدحام حضور باعث به وجود آمدن برخی مشکلات شد.   «منوچهر برمکی» می‌افزاید: با توجه به این‌که فقط ۵۰ دستگاه لندرور در این مسیر مشغول جابه‌جایی کوهنوردان هستند و امکان جابه‌جایی همه کوهنوردان وجود نداشت، به ناچار بسیاری از کوهنوردان در مسیر بازگشت پیاده مسیر پناهگاه تا شابیل را طی کردند.  وی در مورد عدم ارائه خدمات منظم

از سوی رانندگان لندرور و درخواست مبلغ زیاد عنوان می‌کند: کندی ارائه خدمات به دلیل جمعیت زیاد بوده است و بعد از بررسی و شنیدن اظهارات کوهنوردان با رانندگان متخلف که مبلغ بیشتر از نرخ تعیین‌شده درخواست کرده بودند، برخورد شد. ‌ رئیس هیات کوهنوردی مشگین‌شهر عنوان می‌کند: با توجه به حضور گسترده کوهنوردان رئیس و دبیر فدراسیون کوهنوردی ایران شخصاً به پناهگاه مراجعه کردند و همچنین بخشدار لاهرود نیز تا پاسی از شب در مسیر صعود حضور داشت تا پاسخ‌گوی مشکلات کوهنوردان باشد. هیچ‌گونه نارضایتی یا مشکلی در نحوه ارائه خدمات وجود نداشت و کندی خدمات‌رسانی باعث به وجود آمدن برخی مشکلات شده بود.

برمکی درباره برخی مطالب مطرح‌شده در مورد اختلال در ارائه خدمات عنوان می‌کند: برای نقد و انتقاد باید تمام جوانب را در نظر گرفت و غرض‌ورزی شایسته نیست. در حالی که سبلان در حال حاضر در اوج جذب گردشگر قرار دارد، مطرح کردن برخی انتقادهای بی‌پایه و اساس به نفع هیچ‌کس نیست. ارائه خدمات فقط به دلیل استقبال و حضور بیش از حد معمول در یک روز ساعاتی دچار کندی شد.

پناهگاه در مدیریت کوهنوردانبرمکی اظهار می‌کند: در سال‌های گذاشته پناهگاه سبلان به افراد غیرمتخصص واگذار می‌شد که موجب نارضایتی شدید از نحوه خدمات‌رسانی بود. اما با برنامه‌ریزی انجام‌شده این پناهگاه امسال به متخصصان و کوهنوردان شهرستان واگذار شده و هیات کوهنوردی شهرستان به کوهنوردان خدمات ارائه می‌دهد.

وی می‌افزاید: با توجه به این‌که متولیان پناهگاه از طبیعت‌دوستان و افراد دارای تجربه کاری هستند در نگهداری پناهگاه و ارائه خدمات به کوهنوردان کارنامه درخشانی از خود به یادگار گذاشته‌اند که در طول سال‌های گذشته بی‌نظیر بوده است. متولیان پناهگاه که از کوهنوردان سرشناس شهرند با جان و دل در خدمت کوهنوردان هستند و حتی مواظبت از چادرها را بدون دریافت وجه به عهده گرفته‌اند و اکیپ‌هایی را که با مسیر آشنا نیستند، بدون دریافت وجه تا مسیر قله همراهی و راهنمایی می‌کنند.

این مسئول با بیان این‌که امسال نزدیک به ۵۰ هزار نفر کوهنورد به قله سبلان صعود کرده‌اند و معمولاً روزهای جمعه شاهد بیشترین حجم کوهنوردان هستیم، اظهار می‌کند: برای اولین بار طرح تفکیک زباله از سوی هیات کوهنوردی در این منطقه انجام شده و به گفته رئیس فدراسیون کوهنوردی ایران، سبلان از لحاظ تمیزی و جمع‌آوری زباله از دماوند و علم‌کوه وضعیت بهتری پیدا کرده است.

وی به ساماندهی امور کوهنوردان هم اشاره و بیان می‌کند: هر هفته اشیای گمشده کوهنوردان در سایت هیات کوهنوردی قرار می‌گیرد و پس از مشخص شدن صاحبش به آدرس پستی وی ارسال می‌شود.  برمکی با اشاره به طبیعی بودن پیش آمدن برخی مشکلات در خدمات‌رسانی در صورت افزایش جمعیت کوهنوردان، تاکید می‌کند: کوهنوردی رشته تخصصی ورزشی است و گاه با تفریح و گردشگری اشتباه گرفته می‌شود. لازم است افرادی که برای صعود مراجعه می‌کنند دارای توانایی و تخصص لازم باشند.

  • رتبه ۳۱  اردبیل در رشته کوهنوردی

کوه سبلان در ۱۵ کیلومتری جنوب مشگین‌شهر هر سال کوهنوردانی از مناطق مختلف کشور و حتی کشورهای خارجی را به خود جذب می‌کند. اما رتبه خود اردبیلی‌ها در کوهنوردی مساله‌ای است که با ظرفیت‌های این حوزه در استان خوانایی ندارد. به جز سبلان به عنوان سومین قله مرتفع ایران، استان اردبیل ۱۳ قله با ارتفاع بالای ۳ هزار متر در طبیعت خود جای داده است اما اردبیل رتبه ۳۱ استان‌ها را در رشته کوهنوردی دارد. این استان در حالی به تعبیر رئیس هیات کوهنوردی شهرستان اردبیل در رتبه ۳۱ بین سایر استان‌ها قرار گرفته که قابلیت نهفته در طبیعت آن در مقایسه با سایر استان‌ها بی‌نظیر است.

«مهدی علایی» با طرح چالش‌های متعدد در رشته کوهنوردی استان می‌گوید: کوهنوردی ما به برداشتن کوله‌پشتی و رفتن به کوه خلاصه شده و از استانداردهای جهانی و استانداردهای فدراسیون کوهنوردی فاصله زیادی داریم.  وی می‌افزاید: نه در معرفی جاذبه‌ها و قابلیت‌های کوهنوردی موفق عمل کرده‌ایم و نه در ساماندهی گروه‌های کوهنوردی، تا جایی که حتی گروه‌ها و باشگاه‌های فعال، فعالیت کم‌رنگی در فدراسیون دارند. علایی اظهار می‌کند: در ماه‌های اخیر اقداماتی از جمله معرفی قله‌های مرتفع، احصای نقشه جی‌پی‌اس برخی ارتفاعات، جلسات هم‌اندیشی با گروه‌های کوهنوردی و تشویق برای رعایت استانداردهای روز مطابق اصول فدراسیون انجام شده اما ضروری است مشارکت گروه‌ها در خصوص بهبود رتبه استان افزایش یابد.

کد خبر 450803

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha