یکشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۷:۵۲
۰ نفر

علی شاکری: یکشنبه 5 اسفند در مرحله نیمه‌پایانی ابتدا عربستان و کویت با هم روبه‌رو می‌شوند و در بازی دوم ایران و کره جنوبی برابر هم صف‌آرایی می‌کنند.

صعود دوم هندبال ایران به مرحله نیمه‌پایانی جام ملت‌های آسیا (انتخابی جام جهانی) در یک شرایط استثنایی با شکست کویت، تیم مدافع عنوان قهرمانی و دارنده مدال طلای بازی‌های آسیایی دوحه رقم خورد. تیم ایران که در پی باخت میلی‌متری به بحرین فقط با پیروزی برابر کویت می‌توانست به جمع 4 تیم برتر دور پایانی راه یابد، تا ثانیه‌های پایانی همه درها را به روی خود بسته می‌دید.

 عقب‌نشینی کویتی‌ها در دقایق آخر بازی موجب شد تا ملی‌پوشان هندبال ایران با تشویق‌های تماشاگران برخلاف روز بازی با بحرین با تحمیل فشار فراوان بر حریف در ثانیه‌های پایانی با برد نزدیک 35 بر 34 از حذف شدن رهایی یابند. با این نتیجه کویت، ایران و بحرین هر کدام صاحب 3 برد و یک باخت شدند که با رجوع به نتایج این 3 تیم برابر هم، کویت سرگروه شد، ایران در جای دوم ایستاد و بحرین از راهیابی به مربع مدعیان بازماند.

در گروه دوم نیز کره جنوبی بی‌رقیب بود و تمامی رقبای همگروهش را شکست داد. در این گروه صعود عربستان پس از غیبت در مسابقات دوره پیش در حضور دو تیم ژاپن و قطر (تیم سوم دوره قبل و دارنده مدال نقره بازی‌های آسیایی دوحه) مهمترین اتفاق بود.

بدین‌ترتیب امروز در مرحله نیمه‌پایانی ابتدا عربستان و کویت با هم روبه‌رو می‌شوند و در بازی دوم ایران و کره جنوبی برابر هم صف‌آرایی می‌کنند.در پایان دور مقدماتی تیم‌های لبنان و امارات با قرار گرفتن در انتهای جدول دوگانه برای کسب مقام نهم و دهم بازی خواهند کرد و چهار تیم بحرین، چین، ژاپن و قطر برای کسب رتبه‌های پنجم تا هشتم رقابت می‌کنند.

تکرار بازی رده‌بندی دوحه

برخورد ایران و کره جنوبی از جمله تیم‌های مطرح جهان و نایب‌قهرمان المپیک 1988 سئول، تکرار بازی رده‌بندی در بازی‌های آسیایی 2006 دوحه است. در آن بازی تاریخی تیم ایران برای نخستین بار صاحب‌ نشان برنز شد و حالا پس از گذشت دو سال، دو تیم این بار در شهر تاریخی اصفهان برابر هم قرار می‌گیرند.

این نخستین برد ایران در سوابق رویارویی هندبال دو کشور بود و به جز آن همواره تیم ملی ما مغلوب این حریف توانمند خود شده است. از جمله شکست‌های معروف ایران به کره‌جنوبی به اوایل نیمه دوم دهه 80 میلادی بازمی‌گردد که تیم کم‌تجربه آن سال‌های ما در جریان بازی‌های آسیایی 1986 سئول با اختلاف نزدیک به 30 گل مغلوب کره شد.

 البته این فاصله آشکار در یک دهه اخیر به کمترین حد خود رسید تا جایی که کره‌ای‌ها در میان ناباوری کارشناسان در سال 2006 در بازی‌های آسیایی با شکست برابر ایران مدال برنز را از دست دادند و به مقام چهارمی بسنده کردند.

 تقابل قدرت و سرعت

برخورد دو تیم ایران و کره جنوبی با دو سبک متفاوت، جنگ قدرت و سرعت است. ایران با داشتن بازیکنانی با فیزیک مناسب امروز به دیدار تیمی می‌رود که به عنوان سرعتی‌ترین تیم جهان بسیاری از قدرت‌های امروزی هندبال از رویارویی با آن واهمه دارند. کره با داشتن بازیکنانی که در لیگ‌های اروپایی از جمله آلمان، اسپانیا و سوئد شاغل هستند، امیدوار است که در بازی با ایران بتواند از وجود چند تن از آنان استفاده کند.

کره‌جنوبی که هنوز امیدوار است با چراغ سبز فدراسیون جهانی به عنوان نماینده آسیا در المپیک پکن جانشین کویت شود، با هدف قهرمانی به اصفهان آمده و در دور مقدماتی به جز برابر عربستان، سایر حریفان را به ‌راحتی مغلوب کرده است.

برگ‌های برنده ایران در بازی امروز

تیم ایران در 4 بازی گذشته خود فاقد ثبات کافی بود. به جز بازی با کویت در 3 بازی قبلی، تیم ایران در هر نیمه دو چهره متفاوت از خود به نمایش گذاشت و هر چه بازی رو به پایان می‌رفت به لحاظ بدنی بازیکنان دچار افت می‌شدند.

اوج ضعف بدنی بازیکنان به دلیل اعتقاد نداشتن یوری کلیم‌اف به انجام بدنسازی تخصصی در روز بازی با بحرین مشاهده شد که تیم ایران با وجود برتری 20 بر 12 در نیمه اول در نیمه دوم با نتیجه 33 بر 32 بازی را به حریف واگذار کرد و سرنوشت صعودش به روز آخر کشیده شد.

امروز نیز همانند دیدارهای قبلی رحیم مؤمنی‌زاده و الله‌کرم استکی برگ برنده‌های تیم ایران برای عبور از سد تیم سرعتی کره خواهند بود. اگر کلیم‌اف چاره‌ای برای سازمان دفاعی ایران بعد از بازی با کویت نکرده باشد، بدون شک این نقطه، پاشنه آشیل تیم ما خواهد بود. در درون دروازه نیز برخلاف بازی‌های دوحه، رسول دهقانی و فرید علیمرادی موفق ظاهر نشدند و جواد خرمی نیز هنوز صاحب تجربه لازم برای چنین بازی‌هایی نیست. در گوش‌ها نیز تیم ایران کمتر قادر به شکاف در خط دفاعی حریفان است. نجفیان و ربیعی در بازی‌های حساس باقی‌مانده باید موثرتر ظاهر شوند.

 درگیری هندبالیست‌های کویت و بحرین

 بعد از برگزاری دیدار تیم‌های هندبال کویت و ایران که با پیروزی ایران به پایان رسید و منجر به حذف تیم بحرین از مسابقات قهرمانی آسیا در اصفهان شد، بحرینی‌ها که سابقه دیرینه‌ای در اختلاف با کویتی‌ها دارند با نفرات این تیم درگیر شدند که خوشبختانه با مداخله مأموران نیروی انتظامی اصفهان ماجرا تمام شد.

علیرضا رحیمی رئیس فدراسیون هندبال در این زمینه گفت: «کاپیتان‌های دو تیم بحرین و کویت به هنگام صرف شام در رستوران به مجادله تند با یکدیگر پرداختند که در پی آن با مداخله دیگر نفرات دو تیم کار بالا گرفت که اگر دخالت به موقع نیروهای پلیس و امنیتی نبود امکان وقوع حوادث ناگواری هم وجود داشت.»

وی افزود: «بحرینی‌ها حتی جلسه مطبوعاتی ما را به هم زدند که ما به دلیل میزبانی سعه صدر از خود نشان دادیم.» تیم بحرین دیروز ایران را ترک کرد.

کد خبر 45075

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز