همشهری آنلاین: آلرژی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن در سراسر جهان است. آلرژی در اثر حساسیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن به مواد معمولی بی‌ضرر در محیط (آلرژن) ایجاد می‌شود. سیستم ایمنی بدن با ایجاد آنتی‌بادی به آلرژن واکنش نشان می‌دهد.

دكتر اردا كياني

دکتر اردا کیانی، فوق‌تخصص بیماری‌های ریه، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رییس بخش برونکوسکوپی بیمارستان مسیح دانشوری درباره چگونگی پیدایش واکنش‌های آلرژیک، علائم و نشانه‌ها و انواع آلرژی به ویژه آلرژی غذایی به همشهری آنلاین، توضیح می‌دهد:

 دکتر کیانی می‌گوید: آنتی‌بادی‌ها به سلول‌هایی که هیستامین و سایر مواد شیمیایی را آزاد می‌کنند، ورود می‌کنند و باعث واکنش آلرژیک می‌شوند. آلرژی طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها شامل تب یونجه، آلرژی غذایی، درماتیت آتوپیک، آسم آلرژیک و آنافیلاکسی که از شدیدترین آلرژی‌هاست، را شامل می‌شود.

 دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه می‌کند: واکنش‌های آلرژیک معمولا نشانه‌هایی را در بینی، ریه، گلو، سینوس‌ها، گوش‌ها و چشم‌ها (مانند چشم قرمز، خارش خفیف، عطسه، آبریزش بینی، تنگی نفس یا تورم) و همچنین معده یا پوست فرد ایجاد می‌کنند. برای برخی افراد نیز آلرژی علائم آسم را ایجاد می‌کند و در موارد جدی‌تر، یک واکنش تهدید کننده به نام آنافیلاکسی رخ می‌دهد. تشخیص معمولا بر اساس یک تاریخچه پزشکی شخصی و شرح حال و معاینه بیمار توسط پزشک است به علاوه، در برخی موارد خاص، تست‌هایی از پوست یا خون ممکن است مفید واقع شود.           

 دکتر کیانی تاکید می‌کند که درمان‌های آلرژی شامل اجتناب از آلرژن‌های شناخته شده (گرده گیاهان، برخی مواد غذایی، نیش برخی حشرات، برخی داروها و...) و استفاده از داروها نظیر استروئیدها و آنتی هیستامین‌ها است. در واکنش‌های شدید، آدرنالین تزریقی (اپی نفرین) توصیه می‌شود و  ایمونوتراپی نیز از دیگر درمان‌ها است.

  • آلرژی غذایی

رییس بخش برونکوسکوپی بیمارستان مسیح دانشوری درباره آلرژی غذایی می‌گوید: واکنش آلرژی غذایی هنگامی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن شما به یک غذا یا یک ماده در غذا واکنش نشان می‌دهد. با این که زمینه ژنتیک دارد، نمی‌توان پیش‌بینی کرد که آیا یک کودک همان آلرژی غذایی والدین یا خواهر و برادر را ارث می‌برد یا خیر.

  • علائم آلرژی غذایی

دکتر کیانی اضافه می‌کند: علائم آلرژی غذایی ممکن است از خفیف تا شدید باشد. حتی یک غذا که علائم خفیفی را ایجاد می‌کند، ممکن است در یک زمان دیگر نشانه‌های شدیدتری ایجاد کند. واکنش آنافیلاکسی، یک واکنش شدید آلرژیک تهدید کننده برای  بدن است که می‌تواند تنفس و فشار خون شما را کاهش دهد و بر ضربان قلب تاثیر می‌گذارد. آنافیلاکسی می‌تواند در عرض چند دقیقه پس از قرار گرفتن در معرض مواد غذایی مهاجم باشد. این می‌تواند مرگبار باشد و باید با تزریق اپی نفرین (آدرنالین) فورا درمان شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌گوید: در حالی که هر ماده غذایی می‌تواند منجر به واکنش شود، اما  حدود ۹۰ درصد آنها ناشی از این مواد است. تخم مرغ، شیر، بادام زمینی، ماهی، خرگوش،  گندم و  سویا.

 به گفته  این فوق تخصص، علایم می تواند شامل درگیری پوست، دستگاه گوارش، سیستم قلبی عروقی و دستگاه تنفسی  باشد و همچنین  استفراغ و یا درد معده، تنگی نفس، سرفه مکرر، شوک یا افت شدید فشار خون، اسپاسم مری و مشکل در بلع، تورم زبان، اختلال در صحبت کردن و یا نفس کشیدن، کهیر یا درگیری‌های پوست، علایم سرماخوردگی یا احساس ضعف را به همراه داشته باشد.

 به گفته دکتر کیانی، بیشتر علائم مربوط به غذا در عرض دو ساعت، اغلب در عرض چند دقیقه، پس از مصرف بروز می‌کند. در بعضی موارد بسیار نادر، واکنش ممکن است تا چهار تا شش ساعت یا حتی بیشتر طول بکشد. واکنش‌های با تأخیر بیشتر به طور معمول در کودکان دیده می‌شود که بیشتر به صورت اگزما است.

 این استاد دانشگاه تاکید می‌کند که آلرژی غذایی ممکن است در هر سنی ایجاد شود ولی بیشتر در دوران کودکی ظاهر می‌شود و یکی از انواع شایع آلرژِی در نوزادان حساسیت به پروتئین شیر گاو است که به صورت دفع خون در مدفوع به علت التهاب روده‌ها بروز می‌کند.

کد خبر 450749

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha