مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیر انجمن ارتوپدی اطفال گفت: چاقی و اضافه وزن یکی از علل ابتلا به پاهای پرانتزی در کودکان به شمار می‌رود و تا قبل از سه سالگی می‌توان این مشکل را بدون نیاز به جراحی، درمان کرد.

چاقي و پاي پرانتزي

به گزارش ایرنا، سید رامین حاج زرگرباشی افزود: علت اصلی پرانتزی بودن زانو مشخص نیست اما این مشکل در کودکان چاق بیشتر بروز پیدا می‌کند و می‌توان مهم‌ترین علت آن را وزن زیاد عنوان کرد.

وی اظهار داشت: وزن زیاد موجب ایجاد محورهای نادرست روی مفصل زانو شده و این مساله صفحات رشد داخل زانو را با آسیب همراه می‌سازد؛   به تدریج زانو پرانتزی شده و دچار بدفرمی یا ناهنجاری می‌شود.

حاج زرگرباشی  با بیان اینکه که تشخیص زودهنگام این بیماری حائز اهمیت است، ادامه داد: در صورتی که این مشکل به موقع درمان نشود از سه سالگی به بعد برای درمان نیاز به جراحی در کودک وجود خواهد داشت اما در میانگین سنی ۱.۵ تا ۳ سال می‌توان از طریق زانو بند طبی موسوم به بریس، کودکان را درمان کرد.

دبیر انجمن ارتوپدی اطفال تصریح کرد: هرچند این بیماری در کشور ما شیوع چندانی ندارد ولی آمار مبتلایان اندک هم نیست بنابراین توجه به این موضوع اهمیت دارد.

تشخیص زود هنگام پاهای پرانتزی مهم است و از پیشرفت اختلال و مشکلات همراه، جلوگیری  می‌کند. به علت آناتومی متفاوت بدن زنان و مردان، همانند اختلاف اندازه ی لگن که مستقیما بر روی زاویه ی زانو تاثیر می‌گذارد، معمولا در مردان، زانو کمی حالت پرانتزی‌تری دارد که در صورتیکه فاصله  بین دو زانو در حالت ایستاده به اندازه چهار انگشت باشد، معمولی تلقی می‌شود.

یکی دیگر از عوامل ایجاد پای پرانتزی، علاوه بر مشکلات مادرزادی، آرتروز است، از آنجایی که آرتروز بیشتر بر قسمت داخلی مفصل زانو تاثیر می‌گذارد، بنابراین با تخریب قسمت داخلی، زانوی پرانتزی ایجاد می‌شود. شانس ابتلا به آرتروز در زنان بیشتر از مردان بوده و همین موضوع باعث شده که اختلال پاهای پرانتزی در زنان شایع تر باشد.  

کد خبر 450702

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha