یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶
۰ نفر

‌نسا خلخالی-‌  ارومیه - خبرنگار: مبل در صنعت خوی جایگاه ویژه‌ای دارد به طوری که در بیشتر خیابان‌های این شهرستان تولیدی‌های مبل دیده می‌شوند و بخش زیادی از اقتصاد این منطقه به آن وابسته است.

رونق تولید در قطب مبل‌سازی شمال‌غرب

صنعت مبلمان در تولید ثروت، کارآفرینی و ارزش افزوده در خوی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند و این شهرستان را به قطب تولید مبل‌سازی در شمال‌غرب کشور تبدیل شده است. مبل‌های تولیدی این شهرستان از کیفیت خوبی برخوردارند و به دور از تحریم‌های اقتصادی کشورمان، تولیدی‌های مبل با تامین مواد اولیه، همچنان رونق دارند. این کالاهای چوبی به سراسر کشور صادر می‌شوند و خریداران زیادی هم دارند.

اما هنوز هم افرادی هستند که در انتخاب اجناس برند را در اولویت قرار می‌دهند، حال آن‌که برخی مواقع تولیدات داخلی از جمله مبلمان مرند که شاید از قافله برندینگ عقب مانده‌اند، کیفیت بیشتری نسبت به برندهای مشهور داشته باشند. درصد زیادی از شاغلان شهرستان خوی به مبل‌سازی مشغول هستند. تعداد آنها به قدری زیاد است که مسئولان تصمیم به ایجاد شهرک تخصصی مبل در این شهرستان گرفته‌اند؛ شهرکی که چند سال است زمزمه ساخت آن به گوش می‌رسد اما هنوز بهره‌برداری نشده است.  

  • تامین مواد اولیه در خوی 

یکی از تولیدکنندگان مبل در خوی می‌گوید: سبک مبل‌های تولیدی این شهرستان شبیه محصولات ترک است چون بیشتر استادکارهای این شهرستان دانش فنی خود را از تولیدکنندگان ترک آموخته‌اند. در مورد کیفیت هم باید بگویم کیفیت مبل‌های تولیدی خوی به مراتب بیشتر از مبل‌های برند ترک است. «میکائیل رجبی» با اشاره به این‌که بیشتر مردم تنها به دلیل تبلیغات زیاد سراغ برندهای خارجی مبل می‌روند، ادامه می‌دهد: کیفیت و جایگاه مبل در صنعت شهرستان خوی به قدری بالاست که علاوه بر وجود واحدهای تولیدی متعدد مبل در شهرک صنعتی این شهرستان، شهرک تخصصی مبل و صنایع مبلمان نیز در حال ساخت است.

وی اظهار می‌کند: طرح‌های مبل‌های تولیدی خوی در هیچ جای کشور کار نمی‌شود به طوری که خوی در مورد مبل‌های راحتی و تاشو صاحب‌سبک است. این تولیدکننده درباره مواد اولیه ساخت مبل بیان می‌کند: یکی از نقاط قابل توجه این است که تحریم‌ها تاثیری بر تولید مبل در خوی نگذاشته‌اند، چراکه تمامی مواد اولیه مبلمان این شهرستان تولید داخل است و در شهرک صنعتی خوی تولید می‌شود. به همین دلیل برای تامین مواد اولیه هیچمشکلی نداریم و تحریم‌ها در فعالیت اقتصادی این منطقه تاثیری نداشته است.

رجبی می‌افزاید: تنها مشکل موجود این است که بیشتر خریداران مبل مبلغ آن را نقدی پرداخت نمی‌کنند و خرید اقساطی بین مردم مرسوم‌تر است، بنابراین ما تولیدکنندگان سرمایه در گردش کمتری داریم و برای خرید مواد اولیه دچار مشکل می‌شویم. وی با بیان این‌که وضعیت فروش مبل در این شهرستان مناسب است، می‌گوید: ۷۵ درصد از کارگاه‌های موجود در شهرک صنعتی خوی متعلق به تولیدکنندگان مبل است که خود بنده نیز در یکی از این کارگاه‌ها مشغول کار هستم. بازار کارمان به قدری خوب است که هیچ‌کدام از واحدهای تولیدی مبل انباری ندارند و هیچ محصولی برای ارسال به انبار ساخته نمی‌شود. به دلیل تقاضای زیاد، مبل‌های ساخته شده بلافاصله بعد از تولید به بازارهای داخلی و خارجی ارسال می‌شوند.

  • خودکفایی در تولید مبل

مجوز ساخت شهرک صنعتی تخصصی مبل خوی آبان ۹۴ امضا شد و بر اساس آن قرار بود نخستین شهرک تخصصی مبل آذربایجان غربی در ۳۲ کیلومتری جاده ایواوغلی خوی به تبریز با هدف ساماندهی واحدهای تولیدی مبل و ارتقای کیفیت تولید این محصول با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ۹۸ هکتار زمین ساخته شود. ساخت این شهرک شهریور ۹۶ آغاز شد، اما هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است.  

مدیرعامل شهرک صنعتی تخصصی مبل خوی با بیان این‌که زیرساخت‌های این شهرک در حال تکمیل هستند، اظهار می‌کند: هنوز نمی‌توان زمان دقیقی برای افتتاح این شهرک پیش‌بینی کرد. «بهرام حسینی» ادامه می‌دهد: تاکنون برای خرید زمین از سازمان حفاظت محیط ‌زیست و منابع طبیعی، گازکشی، تامین آب و اخذ مجوزهای لازم ۷ میلیارد تومان هزینه شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان مراحل ساخت این شهرک تخصصی ۱۵ میلیارد تومان دیگر هزینه شود.

وی با بیان این‌که ۶۰۰ واحد تولیدی در شهرک صنعتی تخصصی مبل خوی ساخته خواهد شد، تاکید می‌کند: پیش‌بینی می‌شود که با تکمیل مراحل ساخت این شهرک برای ۶ هزار نفر به طور مستقیم و برای ۹ هزار نفر به طور غیرمستقیم شغل ایجاد شود. حسینی می‌افزاید: در صنعت مبل مشکل خاصی وجود ندارد و جزو معدود صنعت‌هایی است که تحریم‌ها بر آن تاثیر نداشته است، چراکه تمامی مواد اولیه آن از جمله پارچه، فنر، کش و اسفنج در کارگاه‌های موجود در شهرک صنعتی خوی به وسیله ۲۵۰ نفر تولید می‌شوند. چوب‌ مورد نیاز هم از درختان صنوبر موجود در جنگل‌های خوی و به طور کاملا قانونی تامین می‌شود.

  • همکاری با دانشگاه‌ها 

حسینی با بیان این‌که در شهرک صنعتی خوی بیش از ۸۰ درصد نیاز استان و ۲۰ درصد نیاز کشور به محصول مبل تامین می‌شود، می‌گوید: در این شهرستان ۲۳۰۰ نفر به‌ صورت مستقیم و بیش از ۵ هزار نفر به‌ صورت غیرمستقیم در بخش مبل در کارخانه‌های تولیدی مبل ایپک یولی، باریش، هدف و آرام مشغول کار هستند. نزدیک به ۵۰ واحد تولیدکننده مبل هم در شهرک صنعتی این شهرستان فعال است و تولیدات آنها به کشورهای ارمنستان، جمهوری آذربایجان، عراق و نخجوان صادر می‌شود.  

وی درباره کیفیت مبل‌های تولیدی خوی اظهار می‌کند: مهم‌ترین استراتژی ما ساخت مبل برای صادرات است و برای پیمودن این مسیر در حال همکاری با دانشگاه تهران و دانشگاه شهید رجایی هستیم. تولیدکنندگان مبل خوی، به منظور بالا بردن دانش فنی خود، در دوره‌هایی که این دانشگاه‌ها برگزار می‌کنند، شرکت کرده و دانش‌آموختگان دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای هم بلافاصله جذب بازار تولید مبل می‌شوند.

مدیرعامل شهرک صنعتی تخصصی مبل خوی با اشاره به این‌که کیفیت مبل‌های تولید خوی به مراتب بالاتر از مبل‌های خارجی و ترک است، بیان می‌کند: مبل‌فروشی‌هایی با برندهای مختلف مبل ترک در کشور وجود دارند که باید بگویم این مبل‌فروشی‌ها متعلق به آن برندها نیستند، چراکه طی یکسال گذشته واردات مبل به داخل کشور ممنوع شده است و این مبل‌فروشی‌ها تنها نام برندهای خاص را روی مغازه‌های خود گذاشته‌اند.

این مسئول تاکید می‌کند: مبل‌های تولید خوی دارای کیفیت بالایی نسبت به مبل‌های ترک هستند، اما مبل‌های ترک، چون قیمت تمام‌شده پایینی دارند، قیمت فروششان از مبل‌های تولید داخل پایین‌تر است. البته با ممنوعیت واردات مبل، دولت حمایت خوبی از تولیدکنندگان داخلی و شاغلان در صنعت مبل انجام داده است، به‌ویژه در مناطقی که محصولات باکیفیت به بازار عرضه و اصل مشتری‌مداری رعایت می‌شود.  

حسینی علت پایین بودن قیمت مبل‌های ترک را معاف بودن تولیدکنندگان آن از پرداخت مالیات و برخورداری از وام‌های کم‌بهره می‌داند و می‌گوید: تولیدکنندگان داخلی، علاوه بر اجبار به پرداخت مالیات، تسهیلات قابل توجهی نیز دریافت نمی‌کنند و تنها با تخفیف ۴ درصد، به جای پرداخت ۱۸ درصد سود، تسهیلات ۱۴ درصدی دریافت می‌کنند. این امر باعث بالا رفتن قیمت تمام‌شده و گران‌تر شدن محصول نسبت به مشابه خارجی آن می‌شود. مدیرعامل شهرک صنعتی تخصصی مبل خوی با بیان این‌که بیشتر واحدهای تولیدی این شهرستان در سایر استان‌ها از جمله زاهدان، مشهد، کرمان و اهواز شعبه دارند، می‌افزاید: مبل‌های تولیدی در این شعبه‌ها پس از تولید به سراسر کشور عرضه می‌شوند.

  • تولید سالانه ۱۰۰ هزار دست مبل در خوی

شهرستان خوی با تولید سالانه بیش از ۱۰۰ هزار دست مبل قطب مهم تولید این محصول در شمال غرب کشور به شمار می‌رود. با تکمیل زنجیره تولید مبل و همچنین راه‌اندازی شهرک تخصصی مبل، این شهرستان در آستانه تبدیل‌ شدن به یک برند ملی است. در شهرک‌صنعتی خوی هم  ۴۵ واحد تولید مبل فعالند که سالانه بیش از ۶۰ هزار دست انواع مبل تولید و به بازارهای داخل و خارج عرضه می‌کنند. واحدهای تولید مبل در این شهرک سالانه بیش از ۲۵۰۰ میلیارد ریال گردش مالی دارند. در سال‌های گذشته برخی از واحدهای تولیدی مبلمان شهرستان خوی با مشارکت سرمایه‌گذارانی از ترکیه راه‌اندازی شدند، اما اکنون استقلال خود را به‌ دست آورده‌اند و مستقل از تولیدکنندگان خارجی اقدام به تولید و عرضه محصولاتشان می‌کنند.

کد خبر 450297

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان غربی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha