همشهری آنلاین: بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه در آذربایجان غربی روز شنبه با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر نیرو به صورت رسمی افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو در مراسم افتتاح بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه کلنگ احداث طرح توسعه دو واحد گازی این نیروگاه نیز به زمین زده شد.

مهندس بهزاد مدیرعامل سازمان توسعه برق ایران با بیان این که بیش از 95 درصد تجهیزات این نیروگاه در داخل کشور ساخته شده است، گفت: این نیروگاه ئموقعیت بسیار استراتژیکی از نظر نزدیکی به مرزهای شمال غرب کشور و افزایش توان صادراتی برق کشور دارد.

وی یادآور شد:از ابتدای سال جاری تاکنون 21 واحد نیروگاه حرارتی به ظرفیت 2886 مگاوات وارد شبکه سراسری شده است و پیش بینی می شود که این میزان به بیش از 2000 مگاوات تا آخر سال افزایش یابد.

بهزاد خاطرنشان کرد:بیش از 20 درصد از ظرفیت منصوبه کل کشور توسط سازمان توسعه برق ایران و در سه سال اخیر وارد مدار شده است.

 در این مراسم همچنین مهندس پرویز فتاح وزیر نیرو نیز در سخنانی این نیروگاه را پروژه ای نمونه معرفی کرد و با ذکر این که برای تبدیل این نیروگاه به سیکل ترکیبی نیز برنامه ریزی شده است، تصریح کرد: با تبدیل این نیروگاه به سیکل ترکیبی راندمان واحدها از 33 درصد به بیش از 50 در2صد افزایش خواهد یافت.

وزیر نیرو با بیان این که در دو سال متوالی به رکورد 5000 مگاوات افزایش ظرفیت تولید برق دست پیدا کرده ایم، یادآور شد:در حال حاضر در منطقه مقام اول و در دنیا مقام 19 تولید برق را در اختیار داریم.

در این مراسم دکتر پرویز داوودی، معاون اول رییس جمهور گفت:هم اکنون ظرفیت پیمانکاری کشور 60 هزار میلیارد تومان است که این میزان 5/2 برابر بودجه عمرانی کشور می باشد.

دکتر داوودی همچنین به ظرفیت های تولید سیمان، نیروی متخصص و وجود توانایی در بخش های مختلف اشاره کرد و با مژده پیروزی ایران در پرونده هسته ای تصریح کرد: با ایستادگی خود نشان دادیم که استقامت ما نتیجه می دهد.

دکتر داوودی همچنین با بیان این که متوسط زمان اجرای طرح های عمرانی دو سال کمتر شده است، این موضوع را نشانه ای از عزم ملت ایران دانست.

آذربایجان غربی ظرفیت های فراوانی دارد، همچنین با سه کشور همسایه ایران هم مرز می باشد که باید از این ظرفیت ها استفاده کرد.

برپایه این گزارش عملیات اجرایی بخش گاز این نیروگاه که تیرماه 83 آغاز شده بود، ‌در نهایت با سنکرون واحد نخست طرح با ظرفیت159 مگاوات در بهمن ماه سال 85 به نتیجه رسید و در نهایت با راه اندازی واحد چهارم آن در مرداد ماه سالجاری بخش گاز آن کامل گردید.

همچنین براساس توافق های صورت گرفته امروز کلنگ احداث توسعه نیروگاه نیز با هدف افزایش تعداد 2 واحد 159 مگاواتی دیگر نیز به زمین خورد.

با اجرایی شدن فاز دوم این طرح تعداد واحدها به 6 واحد 159 مگاواتی افزایش یافته و ظرفیت تولید نیز به 954 مگاوات خواهد رسید. افزایش تعداد و ظرفیت تولید برق این نیروگاه در پاسخ به نیاز روز افزون مصرف برق منطقه و کشور که ناشی از گسترش صنایع و مصارف عمومی و خانگی است، ‌صورت می گیرد. این نیروگاه علاوه بر تاثیر گذاری بر ایجاد زمینه های اشتغال، زمینه های صادرات برق را نیز در مواقع مازاد مصرف در کشور افزایش خواهد داد.

تامین برق مورد نیاز منطقه و شبکه سراسری کشور، ‌توسعه صنعت، ایجاد زمینه‌های اشتغال و صدور برق مازاد به کشورهای همسایه از جمله اهداف ساخت این طرح به شمار می‌رود.

این گزارش می افزاید:نیروگاه ارومیه یکی از پیشرفته ترین و داخلی ساز ترین نیروگاه های کشور به شمار می رود. همچنین این پروژه نخستین نیروگاهی است که سیستم‌های‌ کنترل آن در داخل کشورساخته شده و مدیریت پروژه وتامین تجهیزات آن به وسیله متخصصان ایرانی صورت گرفته است.

در این نیروگاه از توربین های نوع V94/2A استفاده شده است که فناوری ساخت آن در کشور وجود دارد. همچنین ترانسفورماتورها و ژنراتورهای این نیروگاه نیز از کارخانه های داخل کشور تامین شده است. سوخت اصلی این نیروگاه گاز و سوخت دوم آن گازوئیل است. نیروگاه ارومیه در کیلومتر 25 جاده ارومیه – مهاباد قرار دارد.

کد خبر 45027

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز