سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۴
۰ نفر

"در حال حاضر ایران رتبه اول سد سازی و نیروگاه سازی را در منطقه دارد و در همین زمینه، سومین کشور در دنیا است.

بنابراین می‌توانیم بگوییم که ایران در زمینه ساخت تجهیزات صنعت برق هم در آستانه خودکفایی قرار گرفته است."

این خبری است که محمد بهزاد مدیر عامل سازمان توسعه برق ایران در سمینار ساخت داخل صنعت برق تهران اعلامی می کند و می گوید: "قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تمام پروژه های صنعت برق توسط پیمانکاران خارجی انجام می گرفت. به این معنا که کلیه کارهای طراحی، تامین تجهیزات، نصب، اجرا و بهره برداری توسط آنها صورت می گرفت و ایرانی ها هیچ دخالتی نداشتند. این در حالی است که برای انجام یک کار کوچک در این صنعت میلیون ها دلار هزینه می شد."

شروع جنگ تحمیلی، با تمام ویرانی هایی که به کشور تحمیل کرد، فرصت خوبی بود برای خودکفایی. اوضاع دگرگون شد و ایرانی ها مراحل ساخت داخلی تجهیزات صنعت برق را با تعمیر پروژه های موجود در کشور آغاز کردند.

بهزاد می‌گوید: "در رابطه با خطوط انتقال هم فناوری لازم صددرصد به داخل کشور منتقل شده به نحوی کلیه کارهای طراحی، ساخت و تجهیزات، کابل ها و مقره ها در داخل کشور انجام می شود. در حالی که قبلا وابسته به خارجی ها بود."

او ادامه می‌دهد: "برای احداث نیروگاه های برق آبی بزرگ و توسعه بعضی نیروگاه‌ها از جمله شهید عباسپور، شرکت‌هایی در مناقصه با رقم 840 میلیون دلار برنده شدند، اما با تصمیم وزارت نیرو قرار شد کارهای طراحی، ساخت داخل تجهیزات و نصب و بهره برداری توسط ایرانی ها صورت گیرد که با این تصمیم گیری برای توسعه نیروگاه شهید عباسپور 320 میلیون دلار هزینه شد. این خود نقطه آغاز برای ساخت داخل تجهیزات نیروگاههای برق آبی بود."

این در حالی است که انتقال فناوری ساخت فیبرنوری با تمام توان پیگیری می شود و با حرکت برق تهران کارخانجات لازم بوجود آمده به نحوی که هم اکنون دیتای بین المللی بین قزوین به گیلان از سوی خطوط فیبر نوری انجام می شود.

مدیر عامل سازمان توسعه برق ایران می‌گوید: "صنعت برق ایران برای ساخت داخل شبکه های توزیع همت بسیاری به کار بسته و در حال حاضر صددرصد تجهیزات ساخت داخل است. در حقیقت، کلیه کارهای مربوط به نیروگاه ها و سدهای آبی در داخل کشور انجام می شود به نحوی که ایران هم اکنون اولین سد ساز و نیروگاه ساز در منطقه و سومی دردنیا است."

به گفته بهزاد در نیروگاه های گازی هم کار به خوبی پیش رفته است. طوری که قرار دادی معروف به سی توربین  که بر مبنای آن باید 30 واحد توربین گازی در داخل کشور انجام می شد، هم اکنون اجرایی شده است.

بهزاد با اشاره به ساخت داخل نیروگاه های بادی، خورشیدی و زمین گرمایی می‌گوید: "در سند چشم انداز 20 ساله بین 80 تا 100 هزار مگاوات باید به ظرفیت فعلی برق کشور به همراه احداث خطوط انتقال و توزیع اضافه شود به نحوی که سالانه 4 تا 5 هزار مگاوات باید به ظرفیت شبکه برق بیافزایم. این در حالی است که 20 هزار مگاوات از رقم مذکور باید در قالب تولید برق هسته ای باشد."

به گفته بهزاد، در حال حاضر در بخش توزیع صددرصد، در طرح‌های انتقال 97 درصد، در پست فشار قوی 98 درصد، در خطوط انتقال 99 درصد  و فیبرنوری 95 درصد ساخت داخل است. به نحوی که می توان به صراحت گفت در زمینه ساخت تجهیزات برق در آستانه خودکفایی هستیم.

مدیر عامل سازمان توسعه برق ایران می‌گوید: "اخیرا  مجوز فعالیت در خارج از کشور به سازمان توسعه برق ایران داده شده است که می تواند غیر از پست ها و خطوط انتقال، در خارج از کشور هم ساخت نیروگاه داشته باشد. بر این اساس ساخت نیروگاه نجف اشرف به زودی توسط سازمان توسعه برق آغاز می شود."و پیش بینی می کند در اواخر برنامه چهارم و اوایل برنامه پنجم صددرصد کارهای مربوط به صنعت برق در داخل صورت گیرد.

همشهری امارات

کد خبر 44776

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز