شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۵۳
۰ نفر

بهناز رحیمیان - خراسان رضوی - خبرنگار: شهرداری مشهد در راستای تحقق شعار «مشهد، شهر هوشمند»، ارائه خدمات حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری به شهروندان از طریق پرداخت‌های غیرنقدی را توسعه می‌دهد.

خدمات دهنده عمومی به کد QR

این سازمان پس از استفاده از من‌کارت در اتوبوس و مترو و شارژ آن به صورت الکترونیکی، اکنون پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی از طریق گوشی همراه و تجهیز تاکسی‌ها به QR کد را در دستور کار خود قرار داده است تا از این طریق مشکلات ناشی از پرداخت نقدی و پول خرد در تاکسی‌ها را که به معضلی برای زائران و مجاوران تبدیل شده است، حل کند، اما در این بین مشکلاتی هم وجود دارد.

  • تاخیر در دریافت پیامک بانک

یکی از تاکسیرانان مشهد در خصوص نصب QR کد در خودرو خود می‌گوید: این شیوه پرداخت کرایه مشکلات بسیاری را در حوزه پرداخت کرایه حل کرده است و دارای امکانات خوبی است. «حسن بابایی» می‌افزاید: البته مشکلاتی نیز هنوز وجود دارد که یکی از آنها تاخیر در دریافت پیامک بانک مبنی بر تایید واریز کرایه از سوی مسافر برای رانندگان است که گاهی تا ۲۰ دقیقه نیز زمان می‌برد و اگر ما گوشی مسافر را کنترل کنیم، به نوعی بی‌احترامی به مسافر تلقی خواهد شد. همچنین مبلغ کرایه به‌ویژه در ایام تعطیلات دیر به حساب راننده واریز می‌شود.

«ذبیح‌الله فدایی» دیگر تاکسیران مشهدی معتقد است در این زمینه باید تبلیغات بیشتری صورت گیرد زیرا هنوز شهروندان با شیوه پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی آشنایی چندانی ندارند و به‌اصطلاح در بین مردم جا نیفتاده است. شاید کمتر از ۱۰ درصد از مسافران از QR کد برای پرداخت کرایه استفاده می‌کنند. به گفته یک شهروند مشهدی، با توجه به این‌که مردم این روزها کمتر پول کاغذی به همراه دارند و مشکل پول خرد هم که معمولا همیشه در پرداخت کرایه تاکسی وجود داشته است، پرداخت الکترونیکی کرایه از طریق گوشی همراه شیوه مناسبی است.

«سیما احمدی» می‌افزاید: متاسفانه در گوشی‌های آیفون بسیاری نرم‌افزارها مانند کیف پول تاپ کار نمی‌کند و مدام برنامه از دسترس خارج می‌شود، بنابراین باید راهکارهایی از سوی مسئولان در این زمینه ارائه شود.

  • تجهیز ۱۱ هزار تاکسی و خودرو خدمات‌دهنده

به گفته مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد (فاوا) به منظور حل برخی از مشکلات پرداختی شهروندان در رقم‌های خرد، به‌ویژه کرایه تاکسی‌ها، این سازمان اقدام به راه‌اندازی سرویسی با عنوان کیف پول «تاپ» کرده است که مسافران می‌توانند با گوشی خود و با اسکن QR کد نصب‌شده در داخل تاکسی‌ها، کرایه را بر حسب ریال به راننده پرداخت کنند. «محمدجواد رجاییان» در این باره می‌افزاید: در این طرح که از دی سال ۹۷ در تاکسی‌های مشهد عملیاتی شده است، فرایند انتقال پول از طریق کیف پول ۲ طرف انجام شده و عملا بده‌ و بستان مالی مستقیمی صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به این‌که اکنون ۹۰ درصد از تاکسی‌ها و خودروهای خدمات‌دهنده عمومی مشهد به QR کدهای این کیف پول مجهز شده‌اند، می‌گوید: حدود ۱۱ هزار تاکسی و خودرو خدمات‌دهنده عمومی مشهد به این QR کدها مجهز شده‌اند و قرار است در فازهای بعدی، مترو و اتوبوس‌های سطح شهر نیز به این سیستم مجهز شوند. همچنین علاوه بر فروشگاه‌های مختلف سطح شهر، در فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای مانند شهرما و هایپرمی نیز این کیف پول فعال است. به گفته این مقام مسئول، استفاده از این شیوه نو پرداخت، با شیب ملایمی افزایش خواهد یافت و بر اساس قرارداد، شرکت تاپ باید تا پایان سال، شرایط بارگذاری ۵ کیف پول دیگر بر روی QR کدهای کیف پول تاپ را فراهم آورد.

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری مشهد به یک قابلیت ویژه در این سرویس اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از قابلیت‌های خوب این نرم‌افزار، باز بودن QR آن است؛ به این معنی که نیاز نیست مسافر حتما کیف پول تاپ را در گوشی خود داشته باشد؛ بلکه می‌تواند با اسکن آن، کرایه خود را از طریق سیستم شتاب پرداخت کند که البته این پروسه کمی طولانی‌تر بوده و نیاز به وارد کردن اطلاعات بیشتری است. وی معتقد است اجرای هر طرح جدید و فراگیر شدن آن در بین شهروندان نیاز به زمان و فرهنگ‌سازی دارد. برگزاری جشنواره‌ها می‌تواند در استفاده از این نرم‌افزار در شهروندان مؤثر باشد که قبل از عید یک جشنواره در این رابطه برگزار شد. همچنین در جشنواره‌ای که از اول مرداد شروع شده است، به کاربرانی که از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند روزانه از سوی شرکت به قید قرعه یک میلیون تومان جایزه تعلق می‌گیرد.

رجاییان می‌افزاید: از ابتدای اجرای این طرح، به منظور آگاهی‌رسانی و فرهنگ‌سازی در شهروندان برای استفاده از QR کد در تاکسی‌ها، تبلیغاتی بر روی نمایشگرهای هوشمند و تابلوهای شهرداری در سطح شهر صورت گرفته است. همچنین در طول برگزاری نمایشگاه شهر هوشمند، شرکت تاپ به عنوان اسپانسر نمایشگاه، نرم‌افزار کیف پول تاپ را برای تمام بازدیدکنندگان نصب و شارژ می‌کرد. وی معتقد است آمار ۱۰ درصدی استفاده‌کنندگان از QR کد این نرم‌افزار در تاکسی‌ها با توجه به مدت زمان شروع اجرای طرح، رقم مطلوبی است.

مدیرعامل سازمان فاوا اظهار می‌کند: اگرچه اجرای طرح QR کد در تاکسی‌ها شروع شده است، اما سایر بسترهای پرداخت کرایه هنوز فعال است و شهروندان مجبور به استفاده از این شیوه پرداخت نیستند؛ زیرا معتقدیم این طرح با شیب ملایم باید اجرا شود و اجباری برای آن نیست و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال درصد بیشتری از مردم از این طرح به‌روز و جدید استفاده کنند.

وی می‌افزاید: راه‌اندازی یک کیف پول متمرکز در پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی در مشهد به نوعی یک اقدام ویژه در میان کلان‌شهرهای کشور محسوب می‌شود، زیرا مثلا در تهران، این هماهنگی وجود ندارد و گاه در یک تاکسی، شما با QR چند کیف پول مختلف روبه‌رو می‌شوید که مطلوب به نظر نمی‌رسد. رجاییان در خصوص مشکلات اجرای این طرح نیز می‌گوید: مشکلاتی در حوزه نرم‌افزاری گوشی‌های برند اپل وجود دارد و متاسفانه نسخه ios کیف پول تاپ پس از اعمال تحریم‌ها در دسترس نیست.

  • طرح‌های تشویقی برای کاربران

به گفته مدیرعامل سابق سازمان تاکسیرانی مشهد، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بانک پارسیان با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری مشهد فرایند پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی از طریق گوشی همراه را امکان‌پذیر کرده است. «سیدمهدی علوی» می‌افزاید: نرم‌افزار QR کد در حدود ۷ هزار تاکسی رسمی با پلاک «ت» مشهد نصب شده است و این روند برای کلیه ناوگان تاکسیرانی اجرا خواهد شد. مسافران می‌توانند کرایه خود را از طریق نصب نرم‌افزار کیف پول و اسکن QR کدی که در پشت صندلی‌های خودرو نصب شده است، با گوشی همراه خود به حساب بانکی راننده انتقال دهند.

وی با اشاره به مزایای پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی از طریق QR کد می‌گوید: پرداخت کرایه از طریق کیوآرکد ضمن حل مشکل پول خرد، به دلیل نبود پول کاغذی در خودرو امنیت بیشتری برای راننده ایجاد می‌کند. همچنین پرداخت‌هایی که پیش از این از طریق دستگاه پوز در تاکسی‌ها انجام می‌شد مشکلاتی درحوزه هزینه خرید، نگهداری و کاغذ مصرفی به همراه داشت که پرداخت از طریق QR کد این مشکلات را نیز حل کرده است. به گفته این مقام مسئول، نصب نرم‌افزار QR کد برای تاکسی‌ها در گلوگاه‌های اصلی شهر مانند پمپ‌های گاز انجام می‌گیرد و آموزش‌های لازم و بروشورهایی در این زمینه به رانندگان ارائه می‌شود.

مدیرعامل سابق سازمان تاکسیرانی مشهد اظهار می‌کند: در حوزه فرهنگ‌سازی در جامعه نیز جشن‌های مختلفی با حضور مردم و به‌ویژه رانندگان تاکسی برگزار می‌شود و ضمن آشنایی و ارائه آموزش‌های لازم در این زمینه، به منظور تشویق و ترغیب شهروندان به استفاده از این نرم‌افزار هدایایی نیز مانند لنت، لاستیک و گوشی موبایل برای افرادی که بیشترین تراکنش را در این نوع پرداخت الکترونیکی داشته‌اند، به قید قرعه تعلق می‌گیرد.

کد خبر 450126

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha