علیرضا شریفی یزدی-روانشناس اجتماعی: امروزه در تمام جوامع بشری، خرید یکی از راه‌های گذران اوقات فراغت و تفریح افراد محسوب می‌شود.

عليرضا شريفي يزدي

در واقع خرید کردن و تعامل با دیگران در محل‌های اجتماعی مانند بازار، انواع مال‌ها، فروشگاه‌های تجاری و... موجب آرامش روانی افراد می‌شود و اضطراب، استرس، افسردگی و حالت‌های این‌چنینی، به‌شدت حتی موقت، کاهش پیدا می‌کند. در واقع خرید از تعریف اقتصادی گذشته خود که صرفا برای پاسخگویی به نیازهای مختلف انسان بود، فاصله گرفته و برای مردان هدفی لذتبخش و برای زنان یک تفریح لذتبخش و اسباب شادی آنهاست.

اما کارکرد این اسباب لذت، با وضعیت این روزهای جامعه که با عدم‌امنیت اقتصادی مواجه است نه‌تنها تأثیر مثبت و مطلوب روانی‌اش را از دست داده بلکه خود نیز آسیب‌زا شده است.

اساسا عدم‌ثبات بازار و عدم‌اطمینان در مورد مسائل اقتصادی نوسان قیمت کالاها را به‌دنبال دارد. بازار تنش‌زا و ناامن، اضطراب و استرس را به‌شدت در جامعه افزایش می‌دهد و محصول آن عدم‌تعادل روانی است، چون اگر تورم به‌صورت روتین افزایش پیدا کند فشار سنگینی به فرد وارد می‌شود و احساس می‌کند نمی‌تواند آینده را مدیریت و برنامه‌ریزی کند. این بالا و پایین‌شدن‌ها باعث می‌شود هر زمانی که فرد خرید می‌کند مدام این دل‌نگرانی را داشته باشد که نکند فردا کالای خریداری شده با افت قیمت مواجه شود و افسوس بخورد که می‌توانست آن را با قیمت کمتری تهیه می‌کرد.

چنین ذهنیتی حتما در مرحله اول باعث احساس عدم‌امنیت، در مرحله دوم اضطراب، در مرحله سوم خشم و پرخاش و در مرحله چهارم نشخوار و وسواس فکری او می‌شود. بنابراین خرید در چنین وضعیتی نه‌تنها لذتبخش نخواهد بود بلکه باعث افزایش اختلال و بیماری نیز می‌شود. در جامعه ایرانی به‌وفور شاهد چنین اختلالاتی هستیم. همچنین خریدهای اینترنتی در بازار ناامن اقتصادی پای مردم را به فروشگاه‌های مجازی کشانده تا آنها بخش لذت‌بخشی، لذت‌جویی، باهم‌بودن، در تعامل با دیگران بودن و کاهش انواع اختلالات به‌دلیل در تعامل با دیگران بودن را به‌راحتی از دست بدهند و از مزیت‌های خوب خرید واقعی و عینی بی‌بهره شوند.

در عدم‌ثبات بازار، بهترین کار کاهش خرید است. باید سعی کنیم بیشتر خریدهای کوتاه‌مدت انجام دهیم که پاسخگوی نیازهای روزمره‌مان باشد تا به‌صورت مرتب در معرض دل‌نگرانی‌های ناشی از نوسانات قیمتی قرار نگیریم و کالاهایی که ضرورت دارد را در حداقل نیاز تهیه کنیم؛ البته در مورد کالای مصرفی روزانه مانند خوراک و پوشاک این نگرانی‌ها گریزناپذیر است. خریدهای ضروری منزل را نیز تا حد امکان خانوادگی انجام دهیم، چرا که این همراه‌بودن به قوام درونی خانواده کمک می‌کند. خرید کالاهای ماندگارتر را هم که اکنون به آنها نیازی نداریم، می‌توانیم به تأخیر بیندازیم.

کد خبر 450283

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha