زینب زینال‌زاده-خبرنگار: پویش «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» با هدف استفاده کمتر از خودروهای تک‌سرنشین راه‌اندازی شده است و متولیان تلاش می‌کنند با ترغیب شهروندان برای پیوستن به این کمپین، فرهنگ پیاده‌روی را توسعه دهند و استفاده از دوچرخه و وسیله نقلیه پاک را نهادینه کنند.

سالمندان

البته کمک به کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک اهداف دیگر این پویش هستند. پس از استقبال خوب شهروندان از این کمپین، پویش پنجشنبه‌های گردشگری بدون خودرو، راه‌اندازی شد. شهروندان روزهای پنجشنبه به همت متولیان فرهنگی و اجتماعی مناطق پیاده و قدم زنان به مکان‌های گردشگری و تاریخی پایتخت می‌روند و از تماشای اماکن زیبا که بخشی از هویت شهر هستند، لذت می‌برند. متولیان فرهنگی پایتخت این‌بار ابتکار به خرج داده و پویش متفاوتی از نوع فرهنگی اجتماعی راه‌اندازی کرده‌اند با عنوان «دوشنبه‌های سالمندی». کمپینی که در راستای خدمت‌رسانی مطلوب به قشر «جهاندیده» تشکیل شده و قرار است با اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی، خدماتی در حوزه سلامت و ورزش نیز ارائه شود. نخستین برنامه این پویش روز دوشنبه در بوستان «لاله» منطقه ۶ با حضور مسئولان شهرداری تهران و منطقه برگزار و با استقبال خوب مردم به‌ویژه سالمندان مواجه شد.

عقربه‌ها، ساعت ۵ بعدازظهر را نشان می‌دهند و همه چیز برای یک برنامه و دورهمی شاد و مفرح مهیا شده است. سالمندان، گروهی و انفرادی خود  را به آبنمای بوستان لاله می‌رسانند و روی صندلی‌های چیده شده می‌نشینند. لبخند به لب دارند و می‌گویند: «پس از سال‌ها مدیران فرهنگی به فکر سالمندان افتاده‌اند.» چندمتر دورتر از جایگاه، غرفه‌های متعددی دایر شده و خدمات پزشکی مانند «تست قند» و «فشارخون» به سالمندان ارائه می‌شود. «علی‌اصغر رضایی» ۶۰ ساله همراه نوه ۱۰ ساله‌اش در این برنامه شرکت کرده است. او با ابراز رضایت می‌گوید: «اجرای چنین برنامه‌هایی موجب افزایش شادی و نشاط در میان سالمندان می‌شود. همچنین حضور جوانان در کنار سالمندان موجب برقراری ارتباط و دوستی بین ۲ نسل می‌شود و نسل نوجوان و جوان می‌توانند از تجربیات ما سالمندان استفاده کنند.» سالمندان شرکت‌کننده در برنامه، شاد و خرم مشغول کف زدن هستند و با صدای بلند همراه با خواننده هم‌نوایی می‌کنند. صدای شادی و خنده فضای بوستان را پر کرده است. کمی آنطرف‌تر تعدادی از سالمندان مشغول بازی «شطرنج» و عده‌ای مشغول خاطره‌گویی هستند. «مریم امیدی» ۶۵ سال دارد و همراه با دوستانش در این برنامه شرکت کرده است. او می‌گوید: «برنامه‌های فرهنگی همیشه برای نوجوانان و جوانان اجرا می‌شد و ما سهمی نداشتیم. این کار بسیار ارزشمندی است که نشان می‌دهد که مسئولان فرهنگی به فکر همه اقشار هستند و می‌توانیم از فرصت پیش آمده برای غنی‌سازی اوقات فراغت استفاده کنیم.»

بهره‌گیری از مشارکت اجتماعی موسپیدان 
طب سالمندی، باشگاه خنده، غربالگری دیابت، ورزش، اجرای گروه کر، شاهنامه‌خوانی و خاطره‌گویی، مشاوره‌های پزشکی، مسابقه، شعرخوانی، بازی‌های ورزشی و سرگرمی برنامه‌های پیش‌بینی شده‌ای هستند که روزهای دوشنبه در قالب پویش دوشنبه‌های سالمندی در بوستان‌ها اجرا می‌شود. «نجمه اسماعیلی»، مدیر سلامت شهرداری منطقه ۶، درباره دوشنبه‌های سالمندی می‌گوید: «سالمندان، شهروندان منطقه‌اند و باید از حقوق شهروندی برخودار شوند. اجرای چنین برنامه‌هایی در سبد فرهنگی ما خالی بود که امسال به مساعدت مدیریت فرهنگی شهرداری تهران این پویش راه‌اندازی شد و می‌توانیم در قالب برنامه‌های شاد و مفرح و البته ارائه خدمات پزشکی و ورزشی، میزبان قشر جهاندیده باشیم.» به گفته او برنامه‌های این پویش با مشارکت اعضای «کانون سالمندان» منطقه اجرا می‌شود: «سالمندان نباید حس کنند دیگر توانایی مشارکت در امور فرهنگی و اجتماعی را ندارند. با واگذاری کارها به آنها تلاش می‌کنیم بیش از گذشته زمینه را برای مشارکتشان در کارهای فرهنگی فراهم کنیم.» متولیان فرهنگی مناطق پهنه مرکزی متفق‌القولند که اختصاص یک روز در هفته به سالمندان زمینه را برای حضور بیشتر آنها در برنامه‌های اجتماعی، فرهنگی، هنری و حتی ورزشی فراهم می‌کند و امید به زندگی آنها را افزایش می‌دهد. آنها می‌گویند: «قشر سالمندان بیش از سایر افراد نیاز به توجه دارند و به همین دلیل این پویش راه‌اندازی شده تا بیش از گذشته به این قشر با تجربه و جهاندیده خدمت‌رسانی شود. بهره‌گیری از مشارکت اجتماعی سالمندان به‌عنوان شهروندان ارشد، موجب افزایش آرامش روانی آنها می‌شود و این فرصت مناسبی است تا از تجربیات آنها برای هدایت نسل جوان در مسیر روشن استفاده شود.» برنامه دورهمی سالمندان هر هفته روزهای دوشنبه از ساعت ۱۷ تا ۲۱ در بوستان‌های مناطق پهنه مرکزی اجرا می‌شود.
مدیرکل سلامت شهرداری تهران: 
خدمت‌رسانی ویژه به سالمندان اتفاق جدیدی است

«زینب نصیری»، مدیرکل سلامت شهرداری تهران، مهمان ویژه نخستین دورهمی سالمندان در پویش «دوشنبه‌های سالمندی» است. او با ابراز رضایت از تشکیل و راه‌اندازی این پویش می‌گوید: «اتفاق خوبی در حال رخ دادن است، به‌طور معمول در بوستان‌ها برنامه‌های فرهنگی زیادی اجرا می‌شود اما اینکه مخاطب برنامه‌ها سالمندان باشند اتفاق جدیدی است که می‌توان آن را به فال نیک گرفت.»
نصیری به خواسته و نیاز سالمندان اشاره می‌کند و می‌گوید: «سالمندان نیازهای خاص خود را دارند. هم در خدماتی که باید دریافت کنند، میزهای خدمات و سلامت در این پویش با کمک سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی پیش‌بینی شده است و هم در بازی‌ها، طراحی‌ها به گونه‌ای بوده که به تقویت حافظه و تمرکز ذهنی آنها کمک کند.» مدیرکل سلامت شهرداری تهران درباره استقبال شهروندان به‌ویژه سالمندان از برنامه‌های این پویش می‌گوید: «حضور سالمندان در این برنامه نشان‌دهنده میزان اثرگذاری چنین برنامه‌هایی است و امیدواریم که با کمک همکاران در مجموعه مدیریت شهری و سایر نهادها و سازمان‌ها بتوانیم خدمت‌ مطلوبی به جمعیت سالمند تهران ارائه‌کنیم.»

کد خبر 449970

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha