چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۲:۴۴
۰ نفر

مریم غفاری: ‌ آلاینده‌های هوا، تماس زیاد با میدان مغناطیسی وسایلی مانند تلویزیون، رایانه و سوءتغذیه، ابتلا به لوسمی حاد در کودکان ایرانی 2 تا 5 سال را افزایش داده است.

لوسمی حاد، یکی از سرطان‌های مربوط به گلبول‌های سفید خون در مغز استخوان یا بافت مربوط به دستگاه لنفاوی(غدد لنفاوی، طحال و کبد) است.

 در این نوع سرطان که به انواع لوسمی لنفوسیتی حاد و لوسمی میلوسیتی حاد تقسیم می‌شود، سلول‌های تکثیریافته داخل بافت تجمع یافته، به جریان خون وارد شده و در نهایت، بافت‌ها را درگیر می‌سازند.

کارشناسان مرکز مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص علائم شایع سرطان مذکور می‌گوید: تب خفیف، خستگی، رنگ‌پریدگی پیش‌رونده، احساس ناخوشی عمومی، کبودشدگی آسان پوست و خونریزی خودبه‌خودی(بینی، لثه یا طولانی‌شدن قاعدگی در خانم‌ها) بزرگی طحال و شکم، حساس‌شدن به عفونت‌ها به‌ویژه ذات‌الریه، عفونت‌های دهانی به صورت زخم و درد در دهان و سردرد و خواب‌آلودگی در صورت درگیری پرده‌های مغزی، از علائم شایع سرطان لوسمی حاد است.

وی همچنین عوامل افزایش‌دهنده خطر ابتلا به این سرطان را سابقه خانوادگی، مواجهه بیش از حد با اشعه ایکس، اختلالات مادرزادی به‌ویژه نشانگان داون، دوقلوهای مشابه، تماس با بنزن‌ها و سایر مواد شیمیایی سمی، مصرف داروهای سیتوتوکسیک، سرکوب دستگاه ایمنی ناشی از بیماری یا داروها و استعمال دخانیات برشمرد که در صورت وجود سابقه خانوادگی لوسمی، مشاوره ژنتیک قبل از تشکیل خانواده، امری ضروری است.

آمارها نشان می‌دهند امروز کودکان بیش از بزرگسالان از بیماری سرطان جان سالم به در می‌برند و طی 3 سال اخیر، تعداد کودکانی که بهبود یافته‌اند، از 30درصد به 80درصد افزایش یافته است که رقم قابل‌توجهی است. به همین دلیل می‌توان امیدوار بود با پیگیری صحیح و به‌موقع، روزی شاهد بهبود کامل تمامی کودکان سرطانی باشیم.

بر اساس این گزارش، یکی از راهکارهای موثر در کاهش نرخ سرطان‌های دوران کودکی، دورکردن کودکان از میدان مغناطیسی مانند تلویزیون، رایانه و سایر وسایل صوتی - تصویری است.

هدایتی- فلوشیپ خون- با اعلام اینکه کودکان، تفاوت‌های فیزیولوژیکی زیادی با بزرگ‌ترها دارند که این تفاوت‌ها کودکان را در معرض آلاینده‌های محیط که بعضاً سرطان‌زا نیز هستند قرار می‌دهد، گفت: آلاینده‌های موجود در آب و هوا مانند سرب، ارسنیک و جیوه می‌تواند زمینه ابتلا به سرطان ریه و خون را در کودکان افزایش دهد.

هدایتی در ادامه، دورنگه‌داشتن کودکان از موادی مانند حشره‌کش‌ها، کودهای صنعتی و شیمیایی و بالاخص سیگار را در جلوگیری از بروز بدخیمی در این افراد موثر ذکر کرد و گفت: خانم‌های باردار باید تا حد امکان در دوران حاملگی از انجام عکسبرداری‌های بی‌مورد، مصرف اسپری و استعمال سیگار خودداری کنند.

گفتنی است کنگره سرطان ایران از سوی آزمایشگاه‌های رفراسن،‌ انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران، مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، انجمن آسیب‌شناسان فک و دهان و صوت، مرکز تحقیقات انتقال خون، جامعه جراحان و گروه‌های آسیب‌شناسی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور برگزار می‌شود.

این همایش که آبان ماه سال جاری به مدت 3 روز برگزار می‌شود، شامل 12 امتیاز بازآموزی است و گروه‌های فوق‌تخصصی، تخصصی و دکترای گروه‌های علوم پایه، علوم آزمایشگاهی، بیوتکنولوژی، ژنتیک، آنکولوژی، پاتولوژی، پزشکان عمومی، داروسازان، دندانسازان، میکروب‌شناسان، زنان و زایمان، عفونی، چشم و گوش‌وحلق‌وبینی می‌تواننددر آن شرکت کنند.

کد خبر 4498

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز