همشهری‌آنلاین. فرانک عطیف: فرودگاه بین‌المللی استانبول بزرگ‌ترین پروژه زیرساختی ترکیه است.

فرودگاه استانبول

فاز اول فرودگاه تازه‌تاسیس استانبول (IATA: IST, ICAO: LTFM) از ۲۹ اکتبر ۲۰۱۸ آغاز به کار کرد و از ششم آوریل ۲۰۱۹ تمامی بخش‌های این فرودگاه به صورت کامل سرویس‌دهی را شروع کردند. ششم آوریل ۲۰۱۹ با بسته شدن پرونده پروازهای مسافری فرودگاه آتاتورک تمامی پروازهای تجاری و مسافری به فرودگاه استانبول منتقل شد.

افزایش مسافران ترکیه، بزرگ‌شدن شهر استانبول، مشکل ایجاد شدن در ترافیک هوایی و نبودن فضای کافی برای گسترش و توسعه فرودگاه آتاتورک سبب شد تا مسئولان سراغ ساخت فرودگاه بین‌المللی استانبول بروند.

ساخت فرودگاه از سال ۲۰۱۳ آغاز شد و چهار مرحله برایس ساخت و تکمیل این فرودگاه در نظر گرفته‌شد. در ابتدای راه ۲۰۳۰ را تاریخ تکمیل تمام مراحل اعلام کردند.

مساحت کل فرودگاه ۷۶.۵ میلوین متر مربع است.

فرودگاه با ارائه خدمات در همه بخش‌ها ظرفیت پذیرش ۲۰۰ میلیون مسافر را دارد.

فرودگاه بین‌المللی استانبول ب۰ بیش از ۱۰۰ کشور و بیش از ۲۴۰ شهر در دنیا پرواز دارد. پروازهای داخلی این فرودگاه بیش از ۴۰ شهر داخلی را پوشش می‌دهد.

این فرودگاه در بخش اروپایی‌نشین استانبول و در کنار ساحل دریای سیاه قرار دارد.

حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و تاکسی در دسترس مسافران است.

فرودگاه جدید ۴۴ نمازخانه دارد که نیمی از آن مخصوص آقایان و نیمی مخصوص خانم‌هاست. قرار ازست یک مسجد با گنجایش شش هزار نفر نیز در این فرودگاه ساخته شود.

۵۳ هزار متر مربع از این فرودگاه به فروشگاه‌های مختلف اختصاص داده‌شده‌است. بخش خدمات ویژه مسافران یکی از نقطه تمایزهای این فرودگاه جدید است.

برج کنترل فرودگاه شبیه گل ملی ترکیه یعنی گل لاله طراحی شده‌است.

کد خبر 449767
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha