سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹
۰ نفر

سیدعلیرضا شریفی - اهواز- خبرنگار: وقوع ۳ سیل بزرگ با خسارت‌های میلیاردی در ۳ سال اخیر در خوزستان، آن هم در دوران کم‌آبی، زنگ خطری است که مسئولان لایروبی رودخانه‌ها و رعایت حریم آنها را جدی بگیرند.

حجم رسوبات سیل

اظهار نظرهای مختلفی درباره ضرورت لایروبی رودخانه‌ها صورت می‌گیرد و مسئولان سازمان مدیریت بحران معتقدند یکی از دلایل وقوع سیل‌های اخیر در خوزستان، لایروبی نشدن رودخانه‌ها بوده است. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در بازدیدی که پس از وقوع سیل فروردین امسال از خوزستان داشت، لایروبی نشدن برخی رودخانه‌ها را یکی از دلایل سیلاب‌های اخیر در کشور عنوان کرد و گفت: لایروبی رودخانه‌ها و کانال‌ها به دلیل خشکسالی‌های اخیر کمتر مورد توجه قرار گرفته است و وزارت نیرو باید در این باره برنامه داشته باشد. «اسماعیل نجار» درباره اعتبار مورد نیاز برای لایروبی رودها نیز اظهار کرد: با توجه به ورود حجم زیادی از رسوبات به رودخانه‌های کشور بر اثر سیلاب‌های اخیر، برای لایروبی رودها در مجموع ۶۹ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

  • اعتبارات برای لایروبی رودها کم است

مدیرکل دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان، تخصیص اعتبار برای لایروبی رودخانه کارون را ضروری می‌داند و اظهار می‌کند: اعتبار این سازمان برای کارون در سال جاری ۷ میلیارد تومان است که به هیچ عنوان برای لایروبی و نی‌زدایی این رودخانه کافی نیست. «ابراهیم حسینی» می‌افزاید: حجم رسوبات ناشی از سیل اخیر در کارون در محدوده شهر اهواز ۱۴میلیون متر مکعب بوده که برای لایروبی آن ۱۰۰‌میلیارد تومان نیاز است. وی با اشاره به اولویت‌بندی لایروبی کارون در اهواز با هدف بهبود منظر و توزیع جریان مناسب بیان می‌کند: اولویت نخست حد فاصل پل هفتم تا پل پنجم اهواز است که یک میلیون و ۳۴۰ هزار متر مکعب رسوبات دارد و برای برداشتن آن ۵۴۰ میلیارد ریال اعتبار لازم است.

به گفته این مسئول، در جلساتی که با حضور استاندار برگزار شد، مقرر شد عملیات لایروبی با اعتبارات فعلی آغاز شود. حسینی با اشاره به آغاز لایروبی در محدوده پل سفید و پل سیاه اهواز می‌گوید: در صورت تخصیص اعتبارات، امسال ۴/۵ میلیارد تومان برای لایروبی کارون در مقطع اهواز و ۲/۵ میلیارد تومان برای لایروبی این رودخانه در محدوده خرمشهر هزینه می‌شود، اما آنچه مسلم است این‌که با این اعتبارات اندک نمی‌توان کار زیادی انجام داد و نیاز است که اختصاص اعتبارات بیشتر پیگیری شود. وی همچنین حجم نی‌زدایی در کارون را ۴۲۴ هزار متر مکعب عنوان و بیان می‌کند: این حجم نی‌زدایی در حد فاصل پل سوم تا پل پنجم به ۸۴ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

  • رسوبات؛ رهاورد سیل برای کارون

حسینی اظهار می‌کند: با توجه به سیل اخیر، تقریبا ۱۴ میلیون متر مکعب رسوبات در کارون در محدوده شهر اهواز وجود دارد. وی ادامه می‌دهد: علاوه بر این، رودخانه در محدوده‌ای در حدود ۴۲۴ هزار متر مکعب به نی‌زدایی نیاز دارد. مدیر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان می‌گوید: اعتبار مورد نیاز برای برداشتن این ۱۴ میلیون متر مکعب رسوبات حدود ۱۰۰ میلیارد تومان و برای نی‌زدایی ۸/۴ میلیارد تومان است. وی می‌افزاید: با توجه به این شرایط، کار لایروبی را با توجه به منظر اولویت‌بندی کرده‌ایم و طبق این اولویت‌بندی، یک میلیون و ۳۴۰ هزار متر مکعب با اعتبار ۵۴ میلیارد تومان در حد فاصل پل علی ابن مهزیار تا پایین‌دست پل پنجم به لایروبی نیاز دارد.

  • آغاز لایروبی کارون

معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز در خصوص لایروبی و نی‌زدایی رودخانه کارون به خبرنگار ما می‌گوید: قرار بود کار نی‌زدایی را سازمان آب و برق خوزستان و شهرداری اهواز با کمک استانداری خوزستان انجام دهند اما تنها دستگاهی که اعتبار را تامین و پرداخت کرد، سازمان آب و برق خوزستان بود.

«هوشنگ حسونی‌زاده» اظهار می‌کند: دستگاه‌های نظارتی باید وضعیت را بررسی کنند و تقسیم کار انجام شود تا هر دستگاه وظایف خود را به درستی انجام دهد. وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر کار لایروبی رودخانه کارون را آغاز کرده‌ایم و رسوبات در حال جمع‌آوری است، اما انتظار همکاری در این زمینه داریم. این مسئول می‌گوید: اکنون که اعتباری وجود ندارد، باید از امکانات موجودِ یکدیگر استفاده کنیم تا حداقل اهواز از وضعیت پس از سیلاب خارج شود. حسونی‌زاده می‌افزاید: همچنین لایروبی کارون طرح مصوبی دارد که فازبندی و اولویت‌های آن مشخص شده است و پیگیر آن هستیم. پیگیر موضوع لغو مصوبه اعتبار طرح احیا یا علاج‌بخشی رودخانه کارون هم هستیم.

کد خبر 449728

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha