نورا عباسی: کافه‌داری یک تخصص است یا شاید بهتر است بگوییم بود؛ چرا که دیگر نیاز نیست صاحبان کافه بدانند دمنوش اصل ایرانی چقدر زمان نیاز دارد یا قهوه ترک چطور تهیه می‌شود.

كافه ستاره

این روزها برای برخی کافه‌داری متکی بر اصل شهرت است؛ شهرتی که می‌تواند برآمده از درخشش افراد در دنیای سلبریتی‌ها یا یک ایده خاص باشد. دیگر پیدا کردن کافه خاص یا مشهور کار سختی نیست با یک جست‌وجو کوتاه در میان شهرهای مختلف می‌توانید فهرستی از کافه‌هایی که با نام بازیگران، ورزشکاران و دیگر سلبریتی‌ها گره خورده، تهیه کنید و برای نوشیدن چای در جوار چهره‌های مشهور راهی کافه شوید.

  • سلبریتی‌های کافه‌دار

یک اصل نانوشته در دنیای سلبریتی‌ها وجود دارد، وقتی پولی به‌دست آوردید چه کاری بهتر از ایجاد یک پاتوق پردرآمد. این اصل نانوشته سال‌هاست که پایش را به زندگی حرفه‌ای بازیگران، خوانندگان و ورزشکاران باز کرده است، برخی در ایجاد کافه و پاتوق برای اطرافیان و طرفداران ‌بختشان بلند بود اما برخی چند صباحی از کارشان نگذشته، عطای کافه‌داری را به لقایش بخشیدند و به‌کار حرفه‌ای خود بازگشتند. بهاره رهنما، سیدجواد رضویان، ‌مجید مظفری و... بازیگرهایی هستند که به شیوه‌های مختلف مدیریت یک کافه را برعهده گرفتند و شهرتشان موجب رونق درآمد کافه‌هایشان شد.

شهاب حسینی جز آن دسته از مردان بازیگری است که علاوه بر محبوبیتش در عالم بازیگری، توانست با ایجاد کافه هنر در لواسان مسیر جدیدی را تجربه کند. این کافه ابتدا با همراهی همسر شهاب حسینی مدیریت می‌شد، اما از سال۹۶ رامین ناصرنصیر نیز به لیست مدیران کافه هنر اضافه شد تا این کافه مطابق میل آقای بازیگر و با برنامه‌های فرهنگی و هنری اداره شود. البته شهاب حسینی تنها بازیگر کافه‌دار در لواسان نیست، چرا که امین حیایی و همسرش -نیلوفر خوش‌خلق- بعد از مهاجرت از تهران و سکونت در لواسان، کافه‌ای به نام وانیل در این شهر افتتاح کردند.

حیایی و خوش‌خلق تنها زوجی نبودند که در کنار فعالیت‌های سینمایی‌شان، نیم‌نگاهی به کافه‌داری داشتند. لیلا حاتمی در کنارش همسرش- علی مصفا- در سینما جمهوری که میراث به جای مانده از پدرش علی حاتمی بود، کافه آنتراکت را برپا کردند اما با آتش گرفتن سینما جمهوری در سال۸۷ این کافه به نقطه پایان رسید.

ترانه علیدوستی که به‌دلیل بازی در سریال شهرزاد به تعداد طرفدارانش افزوده شد، پس از بسته شدن پرونده این سریال در سینمای خانگی، برای مدتی از سینما فاصله گرفته است. علیدوستی بیشتر زمان خود را صرف ساخت کافه‌ای در حوالی باغ‌فردوس کرده است تا نامش در لیست سلبریتی‌های کافه‌دار ثبت شود.

اشکان خطیبی هم جز بازیگرانی بود که افتتاح کافه رستورانش سر و صدای بسیاری به‌پا کرد اما بعد از مدتی از کافه‌داری دست کشید. آنطور که خود خطیبی به سایت هنرآنلاین توضیح داده بود به‌دلیل مشکلات کافه‌داری از این فضای کاری فاصله گرفت؛ «جنس کاری من از جنس دیگری است و دنیایی فراتر از دنیای کافی‌شاپ و رستوران را در سر دارم. به‌خصوص کسانی که در دنیای اقتصاد حضور دارند، دنیای هنر برای آنها قابل درک نیست. »

کافه‌ای بر پایه فعالیت‌های هنری، هدفی بود که باعث شد صابر ابر هم تن به تجربه کافه‌داری بدهد. برای ورود به کافه این/ جا باید حق اشتراک ماهانه پرداخت کنید تا جواز ورود به کافه صادر شود. کلاس‌های آموزش عکاسی، نویسندگی، تئاتر و... بخش اعظم فعالیت‌های کافه صابر ابر را دربرمی‌گیرد.

همایون غنی‌زاده که در عالم هنر با تئاترهایی همچون می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد، کالیگولا و فیلم سینمایی مسخره باز شناخته می‌شود، سال‌هاست در دنیای کافه‌دارها هم با کافه گودو وجهه‌ای برای خودش ساخته است تا در کنار کارگردانی سینما و تئاتر از طریق کافه‌داری نیز درآمدی کسب کند.

مسعود فراستی هم جز علاقه‌مندان به مدیریت کافه بود. او که به‌عنوان یک چهره منتقد سینما شهرت یافته است، کافه راندوو را در مهرشهر کرج ایجاد کرد تا از قافله کافه‌دارهای دنیای سینما عقب نماند.

البته کافه‌داری تنها محدود به نقش‌آفرینان دنیای هنر و سینما نیست، رد این علاقه را می‌توان در دنیا فوتبال هم مشاهده کرد. مهدی طارمی ازجمله فوتبالیست‌هایی است که در ۲سال پیش تصمیم گرفت تا کافه فوتبال در بوشهر و برای همشهری‌هایش افتتاح کند.

کد خبر 449722

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha