دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۳
۰ نفر

با وجود تحریم‌های آمریکا و کاهش تعهدات برجامی ایران، نشست‌های کمیسیون برجام کورسوی امیدی برای زنده نگه‌داشتن این توافق است.

برجام- نفتكش

روز گذشته نشست فوق‌العاده کمیسیون مشترک برجام در وین برگزار شد و سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که این نشست سازنده بوده است.

به‌گزارش ایسنا و بنا به‌گفته سیدعباس عراقچی، بررسی عملیاتی‌شدن کاهش تعهدات هسته‌ای از سوی کشورهای اروپایی و توقیف نفتکشی که حامل نفت ایران در جبل‌الطارق بود و از منظر ایران نقض برجام است، ازجمله موضوعات در دستور کار این نشست بوده است.

انگلیس تیرماه امسال در تنگه جبل‌الطارق نفتکش ایرانی گریس۱ را به اتهام نقض تحریم‌های اروپا درباره سوریه توقیف کرد. این ادعا در حالی مطرح شد که مقامات کشورمان گفتند اساسا مقصد نفتکش ایرانی سوریه نبود.

سیدعباس عراقچی، گفته است نمی‌توان گفت که تمامی مشکلات‌مان را حل و فصل کردیم اما تعهدات زیادی داده شد. او گفته است: تأکید کردیم به کاهش تعهدات برجامی تا زمانی که خواسته‌های ایران تأمین شود، ادامه می‌دهیم.

بعد از نشست قبلی کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران وزیران امور خارجه۱+۴ که هفتم تیر برگزار شد، قرار شد تا نشست بعدی کمیسیون در سطح وزیران خارجه برگزار شود اما با توجه به سرعت تحولات در رابطه با برجام و نیز مسائل منطقه بنا به درخواست کشورهای اروپایی و ایران نشست فوق‌العاده دیگری در سطح معاونان و مدیران درخواست شد که به تبع، نشست وزیران خارجه را به تأخیر انداخت.

تصمیم ایران در زمینه توقف اجرای برخی از تعهدات برجامی‌اش به آثار عینی و عملی منجر شد و طرف‌های اروپایی خواستار آن شدند که این وضعیت جدید به‌ویژه در مرحله دوم از اجرای کاهش تعهدات، پیش از برگزاری نشست وزرای خارجه، در یک جلسه کمیسیون مشترک در سطح معاونان به بحث گذاشته شود.

‌هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دبیرکل سرویس اقدام خارجی این اتحادیه روز یکشنبه در توییتی از آغاز نشست کمیسیون مشترک برجام خبر داد و نوشت: نشست فوق‌العاده کمیسیون مشترک برجام برای بررسی ضرورت پایبندی کامل به تعهدات توافق هسته‌ای ایران در تمامی جنبه‌های آن برگزار شده است.

کد خبر 449621

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha