جمعه ۳ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: شهردار تهران در برنامه زنده تلویزیونی گفتگوی ویژه خبری شبکه دو با عنوان کلان شهرها و مهندسی چشم انداز شهری حضور یافت.

به گزارش سما، دکتر محمدباقر قالیباف در ابتدای این برنامه در خصوص سفر خود به شهر بغداد گفت: شهربغداد از یک سو یکی از شهرهای مهم منطقه است که تاثیرات زیادی در حوزه های اقتصادی و سیاسی دارد و از سوی دیگر همسایه ماست و شهردار این شهر در بازدید رسمی که حدود یک سال قبل از تهران داشت از من دعوت کرد که به بغداد سفر کنم و قرار بود یک ماه پیش به این شهر سفر کنم که بارش برف سنگین باعث شد این سفر به تاخیر بیفتد.

وی افزود: کار ما در عراق به دو بخش تقسیم می شود، البته این کشور به جهت مالی و پولی کشور نیازمندی نیست و ما بیشتر برای انتخاب پروژه ها، کمک تخصصی در اداره شهر ، همکاری‌ها و قبول کردن برخی از پروژه ها و حل مشکلات شهر بغداد با استفاده از ظرفیت فنی و خدمات مهندسی که در شهرداری تهران و بخش خصوصی داریم  به این شهر سفر می کنیم و امیدوارم این کمک فکری و مهندسی را به شهرهای کربلا و نجف هم داشته باشیم.

قالیباف درباره مدیریت واحد شهری هم گفت: ما حرکت خود به این سمت را آغاز کرده ایم  اما نسبت به دنیا کند هستیم.کشورهای دیگر اعم از اینکه حکومت بسیط داشته باشند یا فدرال، همه دولت و حکومت محلی دارند که عمدتا در شهرها هستند و توسط مردم به طور مستقیم اداره می شوند.

وی افزود: در این کشورها هم خود مردم هزینه ها را تامین می کنند و هم دولت های مرکزی اگر تشکیلاتی در شهرها دارند مثل بقیه مردم عوارض و مالیات می دهند.

شهردار تهران ادامه داد:بعضی وقت ها می گویند فقط در کشورهای خیلی پیشرفته مدیریت واحد شهری وجود دارد و دولت های محلی شکل گرفته اما در برخی کشورهای آسیایی  مثل هند . چین . کره جنوبی و ژاپن این کار صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: البته انصافا در اصل 101 تا اصل 106 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دقیقا همین بحث دولت های محلی را دیده اند و اما در قانون اجرایی که باید تحقق دهند و همچنین در رفتار دولت مرکزی این کار صورت نگرفته است.

به گفته شهردار تهران تا زمانی که دولت های مرکزی نگاه تصدی گری را از خود برندارد و به امورات حاکمیتی و نظارتی نپردازند این روند ادامه خواهد داشت و ما مشکل داریم البته مقداری هم به فرهنگ در نوع اداره حکومت ها بستگی دارد.

وی در ادامه  به برنامه 5 ساله اشاره کرد و گفت:در برنامه چهارم و سوم ماده ای دیده شده که در تبصره 37 و 36 واگذاری 23 اختیار به شهرداری ها آمده است که تاکنون این کار صورت نگرفته است البته در این زمینه در شهرداری ها هم این توان باید به وجود بیاید که در این زمینه در حال آماده سازی خود هستند.

قالیباف در پاسخ به این سوال که "چقدر برنامه های شهرداری با چشم انداز 20 ساله انجام می شود؟ گفت: یکی از افتخارات امروز شورای شهر و شهرداری تهران این است که چشم انداز شهر تهران برخاسته و نشات گرفته از سند فرادستی که چشم انداز کشور است تهیه شده و طرح های تفصیلی و جامع شهر هم بر اساس آن تهیه و تنظیم شده است و امروز کاملا افق آینده شهر برای من به عنوان مدیر شهر قابل مشاهده است.

وی در ادامه مهمترین مشکل شهر تهران را از نگاه مردم معضل ترافیک اعلام کرد و گفت: آمار و نظرسنجی ها نشان از این دارد که مهمترین معضل شهر ترافیک است البته زمانی که وارد شهرداری شدم موضوع آسفالت هم یکی از خواسته های مهم شهروندان بود.

به گفته شهردار تهران برای حل معضل ترافیک کارهای متعددی می توان انجام داد اما مهمترین موضوع در حل ترافیک شهر تهران توسعه حمل و نقل عمومی است.

وی در ادامه درباره پارکبان ها گفت: اگر نگاهی به خیابان های شهر از جمله خیابان جمهوری اسلامی، آفریقا و ولی عصر(عج) بیندازیم می بینیم صاحبان مغازه ها از صبح تا شب خودروی خود را مقابل مغازه شان پارک می کنند و امکان پارک برای دیگر شهروندان میسر نمی شود به این منظور ما قصد داریم تا با این کار امکان استفاده چند شهروند برای پارک خودرو فراهم شود.

قالیباف با بیان اینکه شهر تهران در بحث پارکینگ ها دچار کمبود است گفت: البته در سال جاری طبق برنامه باید 4 هزار و 200 پارکینگ در شهر تهران احداث می کردیم که بیش از 3 هزار پارکینگ ساخته شد و بقیه هم در آینده احداث می شود ولی برای شهری که بیش از 3 میلیون خودرو دارد بیش از این ها پارکینگ نیاز داریم.

وی افزود: در این راستا بخش خصوصی را هم وارد پارکینگ سازی کردیم وهم اکنون بیش از 25 مجتمع بزرگ پارکینگی در شهر در حال احداث است.

شهردار تهران در ادامه در پاسخ به این سوال که " شما به عنوان شهردار تهران از عملکرد شهرداری راضی هستید؟" گفت: من اگر راضی باشم که کم تلاش می کنم . ولی معتقدم هنوز ضعف های جدی وجود دارد که باید آن را حل کنیم.

وی افزود: مصمم هستیم تا قول هایی که به شهروندان می دهیم را عملی کنیم و اگر نتوانستیم به قول خود عمل کنیم با شفافیت تمام علت آن را بگوییم البته قبل از آن حتما عذرخواهی می کنیم.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه معتقدم هنوز نتوانسته ایم به استاندارد مورد قبول در حوزه جمع آوری زباله برسیم گفت: ولی روند کار خدمات شهری و سیستم مکانیزه انصافا کم نظیر بوده است به طوری که بیش از 60 هزار مخزن برای جمع آوری مکانیزه زباله در سطح شهر جانمایی شده است.

وی مشارکت شهروندان در زمینه جمع آوری به موقع و مکانیزه زباله از سطح شهر تهران را خواستار شد و گفت: نصب مخازن به این معنا نیست که شهروندان در هر زمانی که خواستند زباله ها را به مخازن بیندارند.

قالیباف در ادامه به جابه جایی بیش از 1300 نفر توسط سامانه اتوبوس‌های تندرو گفت: در مسیر آزادی تا انتهای خیابان دماوند در شرق تهران اتوبوس ها سرعت و کیفیت مناسب هم نداشتند و در این مسیر قبلا تنها 600 مسافر جابه جا می شد که با 285 اتوبوسی که در این خط فعال شده است جابه جایی مسافران به بیش از 1300 مسافر رسیده است.

وی درباره اینکه برخی مواقع اتوبوس های خالی از مسیر اتوبوس های تندرو می گذرد گفت: دلیل این کار ازدحام زیاد مسافران است به طوری که اتوبوس ها در همان دو ایستگاه ابتدایی پر می شوند و نیاز است تا اتوبوس های خالی به مسافران ایستگاه های دیگر خدمات بدهند و این کار از طریق اتاق کنترل انجام می شود.

شهردار تهران با بیان اینکه صنعت اتوبوس های شرکت واحد که در سال 86 تولید شده اند به 25 سال قبل برمی گردد گفت: برای خطوط اتوبوس های تندرو نیاز به اتوبوس های 2 کابین و 3 کابین و مجهزتری داریم که بتواند 200 تا 250 مسافر را جابه جا کند که در این زمینه 5 دستگاه اتوبوس خارجی وارد می کنیم و با کمک دولت این تعداد را به 1500 دستگاه خواهیم رساند البته با کارخانجات داخلی هماهنگ شده تا انتقال تکنولوژی بدهیم.

وی درباره جلسه خود با رئیس جمهور هم گفت: حدود 20 روز قبل در خدمت دکتر احمدی نژاد بودم و در مورد بحث حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوسرانی ، مترو و منوریل  نشستی با ایشان داشتم.به نظر من هماهنگی میان شهرداری و دولت در این زمینه ها وجود دارد و مقداری در سطوح رده میانی باید همکاری بیشتری صورت گیرد.

شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه به صراحت اعلام می کنم که امروز در تهران به هیچ وجه تراکم فروشی نداریم گفت: در بحث گرانی مسکن برخی عوارض تراکم شهرداری ها را علت این موضوع بیان کردند که به همین دلیل با همکاری شورای شهر عدم افزایش عوارض ساختمان در سال 87 را در شهر تهران تصویب کردیم.

وی توجه به حوزه IT  در حل بسیاری از مشکلات را مهم دانست و گفت: توسعه کالبدی شهر اقتصادی و منطقی نیست و باید به سمت مجازی حرکت کنیم و به جایی برسیم که شهروندان برای انجام هرکاری سفر نکنند.

به گفته قالیباف شهرداری تهران جز در پروژه برج میلاد که به دلیل مشکلات حین اجرا ،  تحریم ها و سرمای بی‌سابقه زمستان امسال دچار عقب ماندگی شد در هیچ پروژه دیگری عقب ماندگی ندارد.

وی درباره چاله های سطح شهر هم گفت: به دلیل سرمای هوا و بارندگی ریختن آسفالت در اتوبان ها و خیابان های شهرممکن نبود اما از 15 اسفندماه که هوا رو به گرمی می‌رود این کار را انجام خواهیم داد.

شهردار تهران در پایان درباره محل تبلیغات برای کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: آمادگی در این زمینه ایجاد شده و از آغاز زمان قانونی تبلیغات برای انتخابات محل های پیش بینی شده برای تبلیغات همه گروه ها و احزاب و نمایندگان در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

کد خبر 44948

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز