شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۶
۰ نفر

ستاره حجتی - بندر ترکمن-خبرنگار: طرح گردشگری آشوراده از جمله طرح‌هایی است که از ابتدای تصویب تاکنون پای مسئولان متعددی را به محاکم قضایی باز کرده است. شکایت از سازمان حفاظت محیط‌زیست استان تازه‌ترین خبر در این زمینه است.

جزیره آشوراده

دادستان عمومی و انقلاب بندر ترکمن در حالی از اعلام جرم علیه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور درباره طرح گردشگری آشوراده خبر می‌دهد که مدیر کل سازمان حفاظت محیط‌زیست گلستان می‌گوید کار طبق روال همیشه ادامه دارد. «علیرضا مزیدی» در خصوص این شکایت می‌گوید: قرار بود در قالب یک طرح در آشوراده اقداماتی انجام و مجوزهای آن از سازمان حفاظت محیط‌زیست اخذ شود. قراردادی نیز میان سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور و استانداری گلستان منعقد شده بود تا در قالب آن، یکسری اقدامات انجام شود.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که استاندار تغییر کرد این طرح متوقف شد، اما در خصوص بخشی از قرارداد مذکور که تخلف صورت گرفته بود، دستور توقف از ناحیه دادستانی صادر شد. دادستان عمومی و انقلاب بندر ترکمن که در میان تشکل‌های مردمی به دادستان حافظ محیط‌زیست شهرت دارد، اضافه می‌کند: این تخلف که از ناحیه پیمانکار رخ داده بود خارج از قرارداد بود. بنابراین دستور توقف صادر شد. در ادامه مجوزهای لازم را اخذ کردند، اما در حال حاضر اقدامی انجام نشده است.

  • مخالفت سازمان حفاظت محیط‌زیست 

مدیر کل سازمان حفاظت محیط‌زیست گلستان معتقد است؛ تواقفی برای اجرای طرح گردشگری در آشوراده در کار نیست و هیچ منع قانونی برای ادامه فعالیت در آشوراده نیز وجود ندارد. «علیرضا کنعانی» می‌گوید: حدود یک میلیارد تومان از اعتبارات حوزه گردشگری استان برای ایجاد زیرساخت در آشوراده هزینه شده است. وی با بیان این‌که سازمان حفاظت محیط‌زیست به توسعه پایدار استان کمک خواهد کرد، توضیح می‌دهد: در شرایطی که کشور در جنگ اقتصادی قرار دارد، نمی‌خواهیم رویکرد ما در محیط‌زیست مانعی برای توسعه باشد. هنر ما این است که با رعایت الزامات و ملاحظات زیست‌محیطی توسعه پایدار استان را راهبری کنیم.

کنعانی یکی از محورهای توسعه پایدار در استان را احیای ظرفیت‌های گردشگری جزیره آشوراده و خلیج گرگان عنوان و اضافه می‌کند: برای حل مسائلی که در این مناطق وجود دارد برای نخستین بار شورای هماهنگی آشوراده و خلیج گرگان را راه‌اندازی کردیم. تلاش ما این است تا مطالبه مردم درباره این مناطق دارند، محقق شود. این مسئول نخستین گام برای استفاده از ظرفیت‌های گردشگری سواحل استان و آشوراده را حل مشکلات مربوط به نصب اسکله شناور در بندر ترکمن می‌داند و می‌گوید: این اسکله برای نصب در ساحل بندر ترکمن خریداری شده بود اما به دلیل برخی مخالفت‌ها نصب متوقف شد. پیگیری‌هایی با سازمان حفاظت محیط‌زیست مازندران داشتیم و در نهایت، مجوز استقرار و نصب اسکله شناور را در بندر ترکمن گرفتیم.

  • دلیل اصلی شکایت 

مدیر روابط عمومی ستاد مردمی آشوراده هم اظهار می‌کند: از سازمان حفاظت محیط‌زیست درخواست کرده بودیم که گزارش ارزیابی زیست‌محیطی را در اختیار ما قرار دهد، اما مدیر کل ارزیابی زیست‌محیطی سازمان طی نامه‌ای با محرمانه خواندن آن از ارسالش اجتناب کرد. در واقع همین مساله دلیل اصلی شکایت بوده است. «محمد علیزاده» ادامه می‌دهد: اجرای این طرح در آشوراده موضوع کوچکی نیست و بسیاری از ذخایر ارزشمند مانند گونه فک خزری که در خطر انقراض قرار دارد را نیز با تهدید روبه‌رو می‌کند.  

  • اجرای فاز دوم بعد از ایجاد زیرساخت‌ها

قبلا مدیرعامل وقت سازمان همیاری شهرداری‌های گلستان در مورد طرح طبیعت‌گردی و گردشگری آشوراده که تا پیش از آن جزییاتش منتشر نمی‌شد، توضیح داده بود: طرح طبیعت‌گردی و گردشگری آشوراده از مصوبات سفر آذر سال ۹۳ دولت تدبیر و امید به گلستان بود که با پیگیری‌های صورت گرفته، مجوزهای مورد نیاز آن اخذ شد. در فاز نخست این پروژه ایجاد راه دسترسی، زیرساخت و اسکله در ۱۳۸ هکتار اراضی پشتیبان طرح در بندر ترکمن و آشوراده دنبال می‌شود.

«احمد سردارزاده» گفته بود: از مجموع وسعت ۳۸۰ هکتاری جزیره آشوراده، ۲۲ هکتار را به عنوان منطقه متمرکز برای اجرای سازه‌های سبک متناسب با ضوابط محیط‌زیست پیش‌بینی کردیم. وی مدت زمان اجرای فاز نخست را ۲ سال عنوان و بیان کرده بود: در فاز دوم که بعد از ایجاد زیرساخت‌ها آغاز خواهد شد، با فراخوانی که در قالب ۱۸ کاربری پیش‌بینی شده در طرح خواهیم داشت، سرمایه‌گذار را انتخاب می‌کنیم. اعتبار پیش‌بینی شده برای فاز دوم ۴ هزار میلیارد ریال است که امکان افزایش این میزان وجود خواهد داشت.

کد خبر 449426

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha