شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۳
۰ نفر

میثاق حسینی- اهواز - خبرنگار: انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی ۲ اسفندماه امسال در کشور برگزار می‌شود و مردم خوزستان باید همزمان با کل کشور برای انتخاب ۱۸ نماینده خود پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

انتخابات

هرچند قرار بود یک نماینده به جمع نمایندگان خوزستان اضافه شود، اما با مسکوت ماندن این طرح باید دید ۱۸ خوزستانی که قرار است به خانه ملت در بهارستان راه یابند، چه کسانی هستند. انتخابات در کلان‌شهر اهواز و شهرستان آبادان به دلیل موقعیت حساس این ۲ شهرستان در کشور و تعداد نمایندگان آنها (۳ نفر از هر حوزه انتخابیه) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و شاید آغاز شدن پنهانی تبلیغات، نشات‌گرفته از همین موضوع باشد.

  • هیچ تغییری صورت نگرفته

در این رابطه رئیس ستاد انتخابات خوزستان در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: ۲۷ حوزه انتخاباتی در شهرستان‌های استان داریم که از این تعداد ۱۴ حوزه اصلی و ۱۳ حوزه فرعی است. ۴۰ بخش مستقل نیز علاوه بر این حوزه‌های شهرستانی در خوزستان وجود دارد. «علی‌حسین ‌حسین‌زاده» می‌گوید: در مجلس دهم برای استان ۲۹۹۶ صندوق اخذ رای در نظر گرفته شده بود و احتمالا برای این دوره تعداد صندوق‌ها حدود ۱۰ درصد افزایش پیدا کند.

وی می‌افزاید: بر اساس اطلاعاتی که از فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و سوابق قبلی انتخابات احصا شده، میزان تعرفه مورد نیاز برای شهرهای حوزه انتخابیه تعیین و مشخص شده است. ‌حسین‌زاده می‌افزاید: در این دوره از انتخابات هیچ تغییری در حوزه‌های انتخاباتی و تعداد نمایندگان صورت نگرفته و تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی کشور همان ۲۹۰ نفر است. به همین دلیل در خوزستان نیز هیچ‌گونه افزایش تعداد نماینده نداریم و تعداد نمایندگان و حوزه‌های انتخاباتی مانند سابق است.

  • زمان ثبت‌نام نامزدها

رئیس ستاد انتخابات خوزستان درباره استانی بودن انتخابات مجلس بیان می‌کند: با توجه به این‌که لایحه اصلاح قانون انتخابات در مجلس تصویب نشده است، انتخابات هم به روال گذشته انجام می‌شود و مساله استانی شدن انتخابات هم منتفی است. وی ادامه می‌دهد: یکی از نکات مهم، در کنار مشارکت مردم در انتخابات، رعایت قانون و ضوابط است. همه مسئولیت داریم تمامی ضوابط و قوانینی را که در چهارچوب قانون به دستگاه‌ها، نهادها و... ابلاغ شده است، رعایت کنیم.

حسین‌زاده می‌گوید: آیین‌نامه روزشمار انتخابات ابلاغ شده است که مرحله نخست آن از ۱۰ خرداد تا ۱۶ خرداد بود و داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس در مدت تعیین شده از مسئولیت خود استعفا دادند. مابقی برنامه‌های انتخابات، این‌که در چه دوره‌ای باید انجام شود هم مشخص شده و بر همین اساس ثبت‌نام داوطلبان به استناد ماده ۴۵ قانون انتخابات از ۱۰ آذر آغاز می‌شود و ۱۶ آذر به پایان می‌رسد. این مسئول با بیان این‌که انتخابات پنجمین دوره شورای شهر به صورت پایلوت در ۴ شهر به‌ صورت الکترونیکی برگزار شد، می‌افزاید: زیرساخت‌های برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی در استان فراهم است و باید ببینیم که شورای نگهبان در این باره چه تصمیمی دارد.

  • فعالیت مرکز اطلاعات جامع شورای نگهبان در خوزستان

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خوزستان نیز در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: مرکز اطلاعات جامع شورای نگهبان برای حفاظت از آرای مردم در استان خوزستان شکل گرفته تا بتواند در تایید و رد صلاحیت‌ها از حقوق نامزدهای انتخابات صیانت کند. «ابوالحسن معماری» با بیان این‌که شورای نگهبان بر تمام مراحل اجرایی انتخابات نظارت دارد، می‌افزاید: انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی در خوزستان بدون شک با همان روش گذشته برگزار می‌شود و موضوع انتخابات الکترونیکی در این استان منتفی است.

وی با اشاره به ایرادهای الکترونیکی شدن انتخابات اظهار می‌کند: این طرح در ۲ بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ایرادهای جدی دارد. شورای نگهبان تاکید دارد که در این شیوه، از امنیت انتخابات و مصون ماندن رای مردم مطمئن شود. همچنین این سیستم توانایی بازشماری آرا را ندارد. معماری با اعلام استقبال شورای نگهبان از الکترونیکی شدن انتخابات می‌گوید: الکترونیکی شدن انتخابات امر مناسبی است و استقبال می‌کنیم.

اما این موضوع باید طوری باشد که به صحت و سلامت انتخابات خدشه وارد نکند. وی ادامه می‌دهد: در این طرح امکان انطباق رای با رای‌دهنده وجود ندارد. همچنین از لحاظ سخت‌افزاری هنوز سخت‌افزار مورد نیاز تامین نشده است. در مراحل آزمایشی این طرح، زمان اخذ رای بسیاری طولانی شد و مردم دچار مشکل شدند. در مناطق صعب‌العبور استان هم مشکل نبود اینترنت را داریم.

  • شبکه ۱۲ هزار نفری نظارت بر انتخابات

معماری بیان می‌کند: شبکه نظارت خوزستان بیش از ۱۲ هزار نفر عضو مردمی دارد که در حال برگزاری همایش‌های فنی، تخصصی و بصیرتی برای توانمندسازی آنها هستیم. وی می‌گوید: در دفتر نظارت، به عنوان بازوی نظارتی شورای نگهبان در استان‌ها، در حال آماده کردن مقدمات لازم برای برگزاری انتخابات سالم هستیم. رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خوزستان ادامه می‌دهد: رعایت اصل بی‌طرفی کامل و جلب نظر و اعتماد مردم و صیانت از تک‌تک آرای مردم وظیفه اصلی شورای نگهبان است و این نهاد در همه مراحل انتخاباتی این اصل را مدنظر قرار می‌دهد.

  • نظارت شورای نگهبان 

این مسئول با اشاره به بررسی صلاحیت‌های نامزدها می‌گوید: شورای نگهبان پس از بررسی هیات اجرایی نظارت، مطابق موازین اسلامی، اخلاقی و قانون صلاحیت عمومی نامزدها را بررسی می‌کند. این نهاد آمادگی دارد به افرادی که معترض هستند به صورت حضوری توضیحات لازم را ارائه دهد. معماری می‌افزاید: برخی ایراد می‌گیرند که چرا شورای نگهبان کارایی و شایستگی افراد را در نظر نمی‌گیرد. در پاسخ باید گفت که براساس قانون، شورای نگهبان در این زمینه اختیار و ابزار لازم را ندارد.

وی درباره صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس اظهار می‌کند: اعتبار تاییدیه شورای نگهبان ۴ ساله است. صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس نیز مطابق سایر نامزدها مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر مشکلی مطابق قانون نداشته باشند، تایید می‌شوند. این مسئول تاکید می‌کند: ناظران شورای نگهبان باید به شبکه اطلاع‌رسانی دفتر نظارت متصل باشند و تمام وقایع و جلسات مربوط به نامزدهای احتمالی انتخابات مجلس شورای اسلامی را به دقت رصد کنند.  

کد خبر 449354

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خوزستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha